چگونه علي‌رغم صدور قطعنامه، پروژه ضد ايراني امريكا در آژانس شكست خورد؟
 

 

يك هفته پس از انتشار غير رسمي گزارش نوامبر 2011 آمانو در مورد برنامه هسته‌اي ايران كه پر از تناقض و خطا بود، روز چهارشنبه وي به‌طور رسمي گزارشش را قرائت كرد و روز گذشته نيز در نهايت يك قطعنامه عليه ايران از جلسه شوراي حكام بيرون آمد.

به گزارش رجانيوز، اما علي‌رغم صدور اين قطعنامه، امريكا و گلن ديويس نماينده‌اش در آژانس كه در تنظيم ضمايم گزارش ضد ايراني نقش ويژه‌اي داشت، نتوانستند به هدف‌گذاري قطعي خود در اين قطعنامه دست يابند و مجبور شدند چهار متن قطعنامه را تعديل كنند.

اين در حالي است كه امریکایی ها با ترکیب سه پرونده هسته‎ای، حقوق بشر و تروریسم، درصدد بودند كه ابزار قدرتمندي برای تشدید فشار علیه ایران ايجاد  کنند كه مهم ترین علت اتخاذ این راهبرد از جانب غربی ها این است که پس از آغاز انقلاب‌های اسلامی در منطقه به شدت نسبت به افزایش قدرت ایران در محیط داخلی، منطقه ای و همچنین در موضوع هسته‌ای نگران شده اند و بنابراین درصدد آن هستند که به نوعی ایران را در وضعیت فعلی متوقف کرده و جلوی تبدیل شدن آن به برنده نهایی و الگویی برای انقلاب های منطقه را بگیرند.

اما امریکايي‌ها در اولين گام در زمينه هسته‌اي در اين زمينه شكست خوردند چرا که درصدد بودند با قطعنامه شوراي حكام، پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد ولی قطعنامه صادر شده، مطلقا چنین کاركردي ندارد.

امریکا به دنبال آن بود که این قطعنامه اقدام مدیر کل در گزارش نوامبر را تایید کند ولی نه فقط این اتفاق رخ نداده بلکه بخش تقدیر از مدیرکل که معمولا در تمام قطعنامه ها ذکر می شود، از این قطعنامه حذف شده است.

امریکا به دنبال آن بود که این قطعنامه نظامی بودن فعالیت های ایران را تایید کند ولی چنین چیزی در قطعنامه وجود ندارد.

امریکا می خواست در این قطعنامه مهلتی برای پاسخگویی ایران به آژانس مقرر شود که چنین مهلتی هم تعیین نشده و فقط از مدیر کل خواسته شده در ماه مارس مجددا در این باره گزارش بدهد که اقدامی معمول است. بنابراين، امریکا در قطعنامه جدید دارای هیچ دستاورد سیاسی و حقوقی نبوده و این قطعنامه با محتوای فعلی صرفا به درد ایجاد فضای تبلیغاتی می خورد.

عصبانيت اسرائيلي‌ها از تعديل مكرر پيش‌نويس قطعنامه مورد نظر آژانس در اظهارات روز گذشته نماينده اين رژيم در آژانس نيز كه در با گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه ابراز شد، واضح بود، اگرچه نقض مقررات آژانس از سوی غربی ها خصوصا در حوزه تجهیز اسراییل به سلاح هسته ای، عمق دادن به تسلیحات هسته ای خود و انباشت سلاح های هسته ای در اروپا، موجب شده كه نماينده اين رژيم در تحركات خود عليه ايران با احتياط بيشتري رفتار كند و با مديريت پشت صحنه، اجراي كار را به نمايندگان امريكا و برخي از كشورهاي غربي بسپارد.

نكته كليدي ديگر این است که با وجود همه تعدیل هایی که امریکا انجام داد، باز هم قطعنامه با اجماع تصویب نخواهد شد و به رأی گیری گذاشته می شود. این نشان دهنده آن است که امریکا در منزوی کردن ایران و ایجاد اجماع بین المللی علیه آن به طور کامل شکست خورده است.

بیانیه های کشورهای عدم تعهد که دارای اعضایی در شورای حکام نیز هستند، با اجماع 120 کشور تهیه و قرائت می شود. این جنبش در بیانیه امروز خود در شورای حکام که متن آن منتشر خواهد شد، انتقادهای بسیار جدی به آمانو وارد کرده است. در واقع می توان گفت عدم تعهد نماینده اکثریت جامعه جهانی است که نسبت به زورگویی یک اقلیت حاکم در حال اعتراض جدی است. ایران اکنون موفق شده پرونده خود را به پرونده ای متعلق به کل کشور های عدم تعهد تبدیل کند.

در عين حال، بي‌اعتباري گزارش آمانو و خطاهاي متعدد آن مانند ادعاي نقش يك دانشمند اوكرايني الاصل (دانيلكو) در برنامه هسته‌اي ايران در حالي كه اساساً‌ تخصص وي در زمينه نانو الماس‌ها است و هيچ ارتباطي به برنامه هسته‌اي ندارد و يا طرح ادعا در مورد مجموعه پارچين در حالي كه آژانس پيش از اين در دوره البرادعي اين موضوع را در گزارش‌هاي خود به‌طور رسمي مختومه اعلام كرده بود، در شكستن اجماع و نپذيرفتن موارد مورد درخواست امريكا براي گنجاندن در قطعنامه بي‌تأثير نبود.

همچنين موضوع درز اطلاعات محرمانه ایران از جانب آژانس كه در بيانيه 10 روز قبل روسيه نيز از آن انتقاد شده بود و نتيجه طبيعي آن، يعني مشارکت آژانس در ترور دانشمندان هسته ای ایران از طريق نشت اين اطلاعات به سرويس‌هاي جاسوسي امريكا و رژيم صهيونيستي، كه تاكنون بارها در نامه‌هاي رسمي ايران مورد اعتراض قرار گرفته، در روشنگري براي اعضاي آژانس مؤثر بود.

بر اين اساس، نبايد از تلاش ويژه و خوش خدمتي آمانو در انتشار گزارش ضد ايراني و سپس صدور قطعنامه عليه ايران نيز به‌سادگي گذشت، اگرچه اسناد ويكي ليكس پيش از اين فاش كرده بود كه‌ نماينده امريكا در آژانس اكتبر 2009، شرط حمايت از آمانو براي مديركلي را همراهي با امريكا عليه ايران عنوان كرده است و آمانو كه تنها با اختلاف يك رأي از رقيبش مديركل آژانس شد، براي تدوام رياستش به شدت محتاج حمايت امريكا است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : صدور قطعنامه, پروژه ضد ايراني امريكا, شكست پروژه در آژانس, ,