فرار به جلو به سبك انگليسي‌ها برای سرپوش گذاشتن بر شکست بزرگ
از دست‌وپا زدن براي‎معرفي‎سفیر تا ژست"ما برويم ايران منزوي‌مي‌شود"
 

 

وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر تصویب طرح کاهش رابطه سیاسی و اقتصادی ایران با انگلیس که به دلیل اقدامات مداخله‌جویانه و ضدایرانی دولت این کشور علیه ملت ایران و همچنین همراهی و رهبری سناریوی اعمال تحریم‌های غیرقانونی صورت گرفت، دست به انتشار یک بیانیه زد و در آن تلاش کرد تا ضمن بی‌اثر نشان دادن این مساله بر روی سیاست خارجی انگلیس، از موضعی بالا برای جمهوری اسلامی ایران خط و نشان بکشد.

به گزارش رجانیوز، در اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه بریتانیا، اقدام ایران برای کاهش روابط دیپلماتیک، اقدامی "تاسف آور" توصیف و افزوده شده است که "این اقدام غیرموجه به رژیم ایران جهت مقابله با انزوای فزاینده‌اش یا پاسخگویی به نگرانی‌های بین المللی و وضعیت حقوق بشر کمکی نخواهد کرد." در ادامه این بیانیه آمده است که "اگر حکومت ایران در راستای عملی کردن چنین تصمیمی حرکت کند، ما پس از رایزنی با شرکای بین المللی خود واکنش قاطعانه‌ای به این حرکت نشان خواهیم داد."

اما بررسی پیشینه رابطه ایران و نظام سلطنتی بریتانیا به ویژه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که هر بار مسئولان ایران در صدد کاهش یا قطع رابطه با این کشور برآمده و حتی اقدام عملی در این زمینه نیز صورت گرفته، انگلیسی‌ها با دستپاچگی به دنبال رفع و رجوع ماجرا بودند. از سوی دیگر، ایران مدت‌هاست که سفیر رسمی به انگلیس معرفی نکرده و سطح روابط خود با این کشور را به طور غیررسمی به "کارداری" کاهش داده است، به‌طوري كه از شهريور ماه سال گذشته با پايان يافتن مأموريت رسول موحديان سفير ايران در انگليس، جمهوري اسلامي سفير ديگري را معرفي نكرد.

در مقابل انگليسي‌ها براي خارج كردن سفيرشان از ايران تا بهمن ماه سال گذشته كاري نكردند تا اينكه طرح قطع رابطه با انگليس به‌طور جدي در مجلس مطرح شد و در اين شرايط، انگليسي‌ها با تصور قطعي بودن اين اقدام، سعي كردند كه دست پيش را بگيرند كه پس نيفتند، بنابراين، "سايمون گس" را از ايران خارج كردند تا در ناتو يك مسئوليت جديد بگيرد.

اما دولت انگليس كه علي‌رغم ژستي كه در بيانيه ديروزش گرفت، هيچ علاقه‌اي به قطع روابط و حتي كاهش سطح رابطه با ايران ندارد، حدود يك ماه پيش با تصور اينكه طرح موجود در مجلس براي قطع رابطه به حاشيه رفته و منتفي شده است، "دامینیک جان چیلکات" سفير جديدش را معرفي كرد، آن‌هم در حالي كه حدود 13 ماه از زماني كه سفارت ايران در لندن بدون سفير است و جمهوري اسلامي عملاً رابطه خود را به‌طور يك‌طرفه در سطح كاردار كاهش داده است.

دخالت و مدیریت در فتنه ۸۸ و اقدام مجلس برای ادب کردن آقای سفیر

تصميم نمايندگان مجلس براي تصويب طرح كاهش سطح روابط با انگليس پس از آن قطعي شد كه آمانو گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را منتشر كرد و دولت انگليس به سرعت طرح تحريم بانكي ايران و به‌طور خاص بانك مركزي كشورمان را تصويب كرد.

در عين حال، دشمني دولت انگليس با مردم ايران، ريشه‌دارتر از اين حرف‌هاست و سابقه تاريخي دارد، اگرچه در دو سال گذشته و در جريان فتنه، اين شيطنت‌ها به اوج خود رسيد و حتي تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران دستگیر شدند و به آن‌ها اخطار داده شد که به کار خود برنگردند.

سابقه طرح كاهش سطح روابط با انگليس در مجلس

در اين زمينه، نمایندگان مجلس ۲۳ دی‌ماه سال 88 در آغاز جلسه علنی، یک فوریت طرح قطع رابطه کامل دولت با انگلیس را در دستور کار خود قرار دادند؛ در این روز فوریت این طرح به تصویب نمایندگان رسید و بررسی مواد آن در دستور کار قرار گرفت اما پس از آغاز بررسی‌ها، با نظر رئیس مجلس، طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارسال شد.

کمیسیون امنیت ملی نیز در گام‌های اولیه به بررسی حوزه‌های کاهش و قطع کامل رابطه با دولت بریتانیا پرداخت؛ این کمیسیون در جلسات اولیه بررسی، طرح مذکور را از قطع کامل به کاهش سطح روابط تغییر داد، اما با این حال، گذشت زمان این طرح را به جمع طرح‌های مسکوت مانده فرستاد. چندی بعد، این طرح به‌دنبال انتشار مقاله جنجالي سايمون گس سفير وقت انگليس در تهران، دوباره روی میز کمیسیون امنیت ملی مجلس آمد. گس در اين مقاله، آشکارا در امور داخلی کشورمان دخالت کرده بود؛ دخالتی که برای وی گران تمام شد.

پس از رسانه‌ای شدن این توهین جناب سفیر، بهارستان‌نشینان و سیاسیون از نگاه‌های متفاوتی نسبت به موضوع واکنش‌ نشان دادند؛ در این بین، برخی خواستار اقدام عملی در مورد "گس" ‌شده و اخراج او را به عنوان "عنصر نامطلوب" خواستار شدند اما در این میان، برخی نمایندگان مجلس به فکر پیگیری و زنده ‌کردن طرح کاهش رابطه با استعمار پیر افتادند. با دخالت جدید گس در امور داخلی کشورمان، بلافاصله بررسی طرح کاهش رابطه با انگلیس در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت تا دخالت‌های سفیر انگليس بی‌پاسخ نماند.

در اين شرايط، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آخرین روزهای آذر ماه سال جاری با تبدیل طرح کاهش رابطه با انگلیس به طرح قطع رابطه با این کشور موافقت، با رأی بالایی آن را تصویب و برای بررسی نهایی به صحن علنی ارسال کرد. در همين روزها، ملکه انگلستان در تایید اقدامات سفیر این کشور در تهران به "سایمون گس"،‌‌ همان کسی که علناً بار‌ها در امور داخلی کشورمان دخالت کرده بود، نشان عالی "سر" اعطا ‌کرد، اقدامی که پیش‌بینی برخی نمایندگان را به حقیقت تبدیل کرد: "دخالت‌های انگلیس در امور داخلی ایران تمامی ندارد."

اخراج سفیر روباه پیر؛ مطالبه‌ به حقی که تحقق یافت

با این حال، دستپاچگی انگلیسی‌ها و فراخوان سایمون گس به وزارت امور خارجه این کشور در آن زمان، نگرانی آن‌ها از وضعیت موجود را نشان می‌داد. این در حالی است که مقامات ایران معتقد بودند اگر تغییر رویه‌ای آشکار و علنی در سیاست‌های دولت انگلستان مشاهده نشود، ادامه روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور در جهت منافع ملی ایران نخواهد بود و این رابطه تنها به تقویت توطئه‌ها و طراحی‌های ضدایرانی و فتنه‌انگیزانه علیه کشورمان کمک می‌کند.

به طور کلی رویکرد مداخله‌جویانه دولت انگلیس، طراحی و کمک به جریان فتنه ۸۸، دست داشتن در ترور دانشمندان ایران به اذعان رئیس سرویس جاسوس  ام‌آی‌6 و یادداشت گستاخانه اخیر سفیر انگلیس در حمایت آشکار از عوامل جریان فتنه، جزو دلایل اصلی نمایندگان مجلس برای ارائه این طرح و تصویب آن در مجلس بوده است.

اخراج سفیر انگلیس از ایران یکی از مطالبات اصلی مردم و به ویژه دانشجویان از مسئولان دستگاه وزارت خارجه در طول دو سال گذشته بود که تأكيد داشتند با توجه به دخالت‌هاي گسترده دولت انگليس در فتنه و پشتيباني از عوامل آن كه يادداشت سايمون گس در سايت سفارت انگليس نمونه واضحش بود، تبديل شدن لندن به پايگاه فعاليت‌هاي ضدانقلاب و فراريان قبل و بعد از فتنه 88، نقش ويژه نماينده انگليس در شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب قطعنامه‌هاي ضدايراني و اعمال تحريم‌ها عليه كشورمان و همكاري سازمان جاسوسي MI6 با سرويس‌هاي سيا و موساد در ترور دانشمندان هسته‌اي ايران، خودداري جمهوري اسلامي از اعزام سفير و تقليل يك‌‌سويه و غيررسمي سطح روابط به حضور كاردار در سفارتخانه ايران در لندن، دليلي براي ادامه فعاليت سفير دولت خبيث انگليس (به تعبير رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تاريخي 29 خرداد 89) در كشورمان وجود نداشته باشد و موضع عزت، حكمت و مصلحت دولت ايران، ايجاب مي‌كند كه سفير انگليس از ايران اخراج شود؛ مطالبه‌اي که نهایتاً روز گذشته با تصویب در مجلس، به واقعیت پیوست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فرار به جلو, فرار به سبك انگليسي‌ها, فرار برای سرپوش گذاشتن, سرپوش بر شکست بزرگ, مصوبه مجلس, تصویب طرح, کاهش رابطه سیاسی و اقتصادی, کاهش رابطه ایران با انگلیس, اقدامات مداخله‌جویانه و ضدایرانی, ,