سخنگوي اشتون به اظهارات جليلي درباره مذاكره واكنش فوري نشان داد
دست برتر ايران در هرگونه مذاكره با غرب با توجه به تحولات بيداري اسلامي و مرگ جريان داخلي فتنه

 

حدود يك‌سال از آخرين دور مذاكرات ايران و گروه 1+5 در استانبول تركيه مي‌گذرد؛ مذاكراتي كه طرف غربي پس از پايان آن، مدعي شد كه ايران پيش شرط‌هايي را اعلام كرده كه ادامه گفت‌وگوها را به بن‌بست مي‌كشاند.

به گزارش رجانيوز، با اين حال، تحليل‌گران سياسي در تهران تأكيد داشتند كه آغاز تحولات بيداري اسلامي در تونس و مصر و سنگين شدن محسوس كفه به نفع محور مقاومت به‌ويژه ايران و عليه امريكا و رژيم صهيونيستي دليل اصلي ترك مذاكرات از سوي طرف غربي بود.

در عين حال، آنچه كه اعضاي غربي 1+5 از آن به‌عنوان پيش‌شرط‌هاي ايران تعبير كردند، لوازم طبيعي انجام گفت‌وگوهاي سازنده بود، چرا كه دكتر سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد ايران در مذاكرات استانبول (بهمن 89) خطاب به طرف‌هاي مذاكره كننده تأكيد كرد كه با توجه به اينكه در مذاكرات ژنو3 (آبان 89)، "گفت‌وگو براي يافتن نقاط مشترك همكاري" به‌عنوان دستور كار مذاكرات استانبول در نظر گرفته شد، بنابراين، رويكردهاي تقابلي بايد كنار گذاشته شود كه ادامه يافتن تحريم‌ها و وارد شدن به مذاكره با هدف تعطيل كردن برنامه هسته‌اي ايران در چارچوب تعامل و همكاري نيست.

اما اكنون پس از حدود يك سال از آخرين دور مذاكرات، بلافاصله پس از اظهارات امروز دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، طرف غربي  براي آغاز دور جديد گفت‌وگوها اظهار آمادگي كرد.

اين در حالي است كه جليلي بيان كرده است كه ایران عقیده دارد برتری های راهبردی ناشی از انتخابات مجلس نهم و تحولات منطقه می تواند مبنای دور جدیدی از مذاکرات با گروه 1+5 باشد.

در حالی که طی روزهای گذشته برخی افراد خبر از نامه نگاری ایران با کاترین اشتون برای آغاز دور جدید مذاکرات با 1+5 خبر داده بودند، دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بدون اشاره به هرگونه نامه نگاری تاکید کرد ایران رسما از 1+5 خواسته به مسیر مذاکرات بازگردد.

علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در برلین در اظهارنظری گفته است که ایران به زودی نامه ای به کاترین اشتون خواهد نوشت و پس از آن دور جدید مذاکرات با 1+5 آغاز می شود.

جلیلی در سخنرانی خود در جمع سفرای ایران در خارج از کشور که چند روزی است در تهران به سر می برند، گفت: «پشتوانه بالای مردمی و فرصت های حاصل از تحولات منطقه ای و بین المللی، اقتدار نظام را مضاعف کرده است».

وی اضافه کرد: «موازنه قدرت در منطقه به ضرر رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال تغییر است، تا جایی که این تحولات بر روابط آنها با سایر قدرت ها نیز تأثیر سلبی گذاشته است».

جلیلی گفت: «تمام تلاش دشمن، سرپوش گذاشتن بر اقتدار و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است، ولی این اقتدار روز به روز بیشتر نمایان می شود».

وی اظهار داشت: «به هرگونه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران، پاسخ مضاعف و پشیمان‌کننده خواهیم داد».

دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی كشورمان با يادآوري اینکه "اقتدار، منطق و ابتکار عمل"، مبنای تعاملات جمهوری اسلامی ایران است، درباره ادامه ادامه گفت‌وگوها با 1+5 اظهار داشت: «به آنها رسماً اعلام کردیم به مسیر گفت‌وگو برای همکاری برگردند».

وی افزود: «پیام های متفاوت غربی ها نشانه مشکلات و اختلاف درونی آن‎هاست».

به عقیده کارشناسان این اظهار نظر نشان دهنده آن است که ایران  عقیده دارد واقعیت‌های مهمی مانند تحولات منطقه و مرگ جریان فتنه در ایران باید در هرگونه مذاکره آتی با غرب لحاظ شود.

در همین حال، اتحادیه اروپا به طور تقریبا فوری به سخنان جلیلی واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا در تلاش برای اعتمادسازی، آماده ازسرگیری مذاکرات با ایران در صورت عدم تعیین پیش شرط از سوی تهران است.»

وی افزود: «ما در راستای رویکرد دوگانه خود به مذاکرات معنی‌دار با ایران به‌منظور اعتمادسازی ادامه می‌دهیم و البته این در صورتی است که تهران پیش‌‌شرطی تعیین نکند».

ایران در مذاکرات استانبول خطاب به غربی ها تاکید کرد لازمه دستور کار همکاری که در مذاکرات ژنو 3 بر آن تاکید شده بود، لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن کامل غنی سازی در ایران است. غربی ها این موضع ایران را "تعیین پیش شرط" خوانده اند در حالی که ایران عقیده دارد این موارد الزامات منطقی دستور کار "گفت وگو برای همکاری" است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سخنگوي اشتون, اظهارات جليلي, مذاكره, واكنش فوري, مرگ جريان داخلي فتنه, دست برتر ايران, آخرين دور مذاكرات ايران, گروه 1+5, استانبول تركيه, پيش شرط‌ها, ,