گفت‌وگو با دكتر بتول نامجو

انتقاد از نمايش نامناسب روابط محرم و نامحرم و تبرج مجري‌هاي زن در صداوسيما/ بعد 30سال حداقل در هر استان بايد يك بيمارستان‌بانوان باشد

دکتر بتول نامجو فرزند شهید حسین نامجو و خواهر سردار شهید ماشاءالله (مسعود) نامجو است. او که از اعضای کمیته بانوان جبهه پایداری انقلاب اسلامی است، دکترای حرفه ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارد و دوره های مختلف آموزشی و نخصصی را پشت سر گذاشته است. دکتر نامجو که از اعضای بسیج جامعه پزشکی کشور است، سابقه عضویت در دوره دوم شورای اسلامی شهر کرمان را نيز دارد. وي هم‌اکنون دبیر شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده کشور است. در ادامه گفت‌گوی خبرنگار رجانيوز با دکتر نامجو را می خوانید.


بحث را از سوابق اجرایی شما شروع کنیم.

سوابق كاري من از سال 78 شروع مي‌شود. فارغ‌التحصيل رشته علوم پزشكي دانشگاه كرمان در سال 77 هستم و فعاليتم را از سال 78 شروع كردم. ابتدا در دانشگاه علوم پزشكي در سمت‌هاي پزشک مسئول در سه درمانگاه مشغول به كار شدم و سه سال بعد مسئول ستاد شهرستان كرمان و سپس مسئول ستاد استان كرمان در قسمت سلامت و بهداشت خانواده شدم و بعد با توجه به شرايط كاري‌اي كه پيش آمد به وزارت بهداشت منتقل شدم. در وزارت بهداشت هم به عنوان كارشناس امور جمعيت در مركز توسعه شبكه مشغول به كار شدم و بعد از آن هم با توجه به مسئوليت‌هاي فرهنگي و سياسي‌اي كه در آن زمان داشتم و درخواستي كه رئيس شوراي فرهنگ اجتماعي زنان از من داشتند، به عنوان دبير شورا در آنجا مشغول به كار شدم. از سال 90 در شوراي فرهنگي اجتماعي زنان كه در واقع زيرمجموعه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي است، هستم.

چه شد كه تصميم گرفتيد وارد عرصه انتخابات شويد؟

در دوره دوم شوراهاي شهر و روستا در كرمان به عنوان عضو شورا انتخاب شدم، دقيقاً مثل همين حالا بود كه انگيزه‌اي براي اين كار نداشتم و اصلاً نمي‌دانستم كه يك پزشك در شوراي شهر چه خدمتي مي‌تواند بكند، ولي وقتي وارد شدم، متوجه شدم که هر شغل و سمتي كه داشته باشیم، می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از جمله مسایل بهداشتي، شهري، فرهنگي و اجتماعي فعالیت کنیم. در آن زمان هم كه در دوره دوم شوراي شهر بودم، در بحث مسائل بهداشتي و آموزش بهداشت و مسائل فرهنگی، فعاليت‌هاي زيادي شد، ولي به هر حال در دوره سوم در جريان يك‌سري تغييرات سياسي كه به وجود آمد، از ليست جدا شدم و رأي نياوردم و اين در نتيجه تغيير و تحولاتي بود كه در يك‌سري از جريان‌هاي اصول‌گرا پيش آمد و تا حالا هم ادامه دارد. حقيقت اين است كه آن موقع تمايل داشتم فعاليت در شوراي شهر را ادامه بدهم ولی ممکن نشد. در حال حاضر هم که وارد این عرصه شده ام فقط و فقط انجام تکلیفی است که بر دوشم گذاشته‌اند و برايم مهم نيست كه رأي بياورم يا نياورم.

شما در کرمان فعالیت‌های فرهنگی هم داشتید؟

یکی از بزرگ‌ترين هيئت‌های مذهبی و فرهنگی در كرمان به نام "شهداي بيت‌الله‌الحرام" است که همسرم پايه‌گذار آن بودند و بيشتر فعاليت‌هاي فرهنگي دارد، ولي در جاهايي كه ضرورت ايجاب كند، مواضع سياسي هم دارد و پاي كار هستند. این هیئت در ابتدا از چند دانش آموز بسیجی تشکیل شد و الان جمعیت آن گاهی تا حدود 12000 نفر هم می‌رسد كه برنامه‌هاي بسيار پربار معنوي در جهت رشد معنوی جوانان و مراسم‌های مختلف، سخنرانی‌های متعدد و...برگزار می‌کند.

در مورد پوشش بانوان در سطح جامعه و دانشگاه‌ها نکات گوناگوني مطرح است، از جمله بحث کاهش پایبندی به حجاب اسلامی در جامعه، به نظر شما آيا سطح و كيفيت حجاب در جامعه ما كاهش داشته يا افزايش؟

یکی از موضوعاتی که در شوراي زنان به‌طور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بحث عفاف وحجاب بود که معاونت محترم نيروي انتظامي تشريف آوردند و بحث حجاب را از ديدگاه خودشان اين‌طور مطرح كردند و گفتند طبق آماري كه به آنها داده شده، كلاً وضع حجاب بهتر شده، اما نظر شخصي من اين نيست، چون در سطح دانشگاه‌ها، بيمارستان، خيابان‌ها و كوچه‌ها را كه مي‌بينم، به نظرم اگر بدتر نشده باشد، بهتر هم نشده است. به نظر من اولاً اين يك بحث ملي است و بايد همه مشاركت داشته باشند. ثانياً يك بحث فرهنگي است و بايد زمينه‌سازي شود. الان در كل دنيا هر آموزشي كه مي‌خواهند بدهند و هر نوع فرهنگ‌سازي‌اي را از مهد كودك‌ها شروع مي‌كنند. اين نكته بسيار مهمي است. متأسفانه ما مهدكودك‌ها را فراموش كرده‌ايم. بسياري از مهدكودك‌ها در ترويج آموزش رقص و زبان با موسيقي‌هاي خاص كار مي‌كنند و هيچ نظارتي روي اين قضيه نيست و يا حتي دربعضی از مدارس دولتي - تا آنجا كه من مشاهده كرده‌ام- هيچ تأكيد و حساسيتي روي بحث عفاف و حجاب نيست و هيچ آموزشي داده نمي‌شود و لذا در زمينه فرهنگ‌سازي و آموزش آن باید بیش از اين كار بشود.

نباید قبل از مهدكودك، روي پدر و مادرها كار شود؟

من فكر مي‌كنم بحث آموزش در مهدكودك‌ها هم خيلي مهم است. ببينيد در مورد هواي پاك و تغذيه سالم چقدر تبليغات وسيعي مي‌شود و چقدر آموزش داده مي‌شود و اين بچه‌ همه اين آموزش‌ها را به خانه مي‌آورد. اگر در مهدكودك‌ها و در مدارس، در بحث رعايت احكام ديني و مذهبي، بچه‌ها توجيه شوند و اصل مسئله با زبان شیرین و کودکانه براي آنها تفهیم شود، مسلماً تأثيرگذار خواهد بود. چون در مدارس فرهنگ‌سازي‌هاي لازم و آموزش‌هاي لازم داده نمي‌شود و بستر مناسب براي آموزش احکام و مسایل دینی برخورد صحیح محرم و نامحرم فراهم نمي‌شود و وقتي وارد دانشگاه مي‌شوند، اين تداخل صورت مي‌گيرد و بچه‌ها دچار يك‌سري بحران‌هاي روحي‌‌- رواني مي‌شوند و متأسفانه حتي اصل دين را هم زير سئوال مي‌برند. مشكلي است كه بايد به شكل جدي به آن توجه كرد.

نكاتي كه مطرح كرديد، بحث فرهنگي در زمينه حجاب و عفاف بود، اما بدحجابي و بي‌حجابي به هر حال يك جرم است و طبق قانون با يك فرد بي‌حجاب به عنوان مجرم برخورد مي‌شود. برخورد با بي‌حجابي بايد چگونه باشد. برخوردهاي محكم و شديد با اين پديده را چگونه تحليل مي‌كنيد؟

در مورد حجاب، بحث دين و مذهب و حكم الهي كه در قرآن هم آمده، امري جداست و در اينجا نمي‌خواهم بحث آن را مطرح كنم، اما ما اعتقاد داريم كه در هر كشوري بايد قانون رعايت شود. در كشورهاي ديگر قانون دارند، كه كسي نبايد حجاب داشته باشد و رعايت هم مي‌كنند. در كشورهاي ما چه كساني كه مذهبي هستند و چه آنهايي كه نيستند، ادعا مي‌كنند كه قانون بايد رعايت شود. پس چرا افرادی که قوانین مربوط به عفاف و حجاب را رعایت نمی کنند، در مواقع اعمال قانون اعتراض مي‌كنند؟ اين نكته‌اي است كه بايد از آنها سئوال كرد. اتفاقاً اين عده از جمله كساني هستند كه مي‌گويند در كشور ما قانون رعايت نمي‌شود و از اين بابت شكايت دارند و خودشان مدعي رعايت قانون هستند.

نكته دوم اين است كه از پيامبراكرم صلی الله و علیه و آله نقل شده است كه اگر در جامعه‌اي امر به معروف و نهي از منكر ضعيف شود، مشکلاتی در آن جامعه پدید می آید که نمی‌توان حل کرد. من فكر مي‌كنم وقتي مسئله بدحجابي شروع شد، همه ما انتظار داشتيم كه جاي ديگري مثلاً نيروي انتظامي با آن برخورد كند. خود مردم حقيقتاً مشاركت خوبي نداشتند. مغازه‌دار، استاد، معلم همه و همه در راستای درست این فریضه مهم حرکت نکردیم.

عملكرد صدا و سيما درباره رواج فرهنگ حجاب و پوشش اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید، آيا به بحث حجاب و عفاف نزديك شده و توانسته نقش خود را در مقابل تهاجم فرهنگي ایفا کند؟

اتفاقاً يكي از موضوعاتي است كه در شوراي زنان در باره آن خيلي بحث مي‌شود، انتقاد بر برخی از برنامه‌های صدا وسیما و نقد بعضی از فیلم هاست. مجريان زني كه با تبرج و خودنمایی و یا صحبت‌هایی که به صورت خیلی راحت و بعضا شوخی با كارشناسان مرد صورت می‌گیرد و یا نشان دادن راحت روابط دختر و پسر در فيلم‌ها و... اينها مسائلي هستند كه متأسفانه مشاهده مي‌شود. البته باید منصفانه قضاوت کرد چرا که این سازمان در جهت تولید برنامه‌های مذهبی و فرهنگی نیز اقدامات خوبی كرده است که باید تقویت شوند و در جهت رفع نواقص موجود تلاش شود.

در این زمینه یكي از انتقادهايي كه مقام معظم رهبری در سفر به قم در جمع طلاب داشتند، اين بود كه آنها از برنامه‌هاي فرهنگي فاصله گرفته‌اند و در برنامه‌هاي فرهنگي دولت، وزارت ارشاد و سازمان‌هاي ديگر مشارکت ندارند و فاصله گرفتن قشر مذهبي و حوزه‌هاي علميه از اين برنامه‌ها موجب شد كه شكاف عميقي بين اين دو حوزه ايجاد شود و آنها كار خودشان را به نحو ديگري بكنند و شرايط به‌گونه‌اي شد كه قشر مذهبي مي‌ترسيد وارد اين عرصه‌ها بشود. تا آنجا که اطلاع دارم پس از فرمایشات مقام معظم رهبری صدا و سيما در بحث مسائل مذهبي و كارگرداني و كارهاي هنري كه بايد با ظرافت‌هاي خاص انجام بشوند، ظاهراً تعاملاتي را با حوزه برقرار کرده است.

به نظر شما شاخصه‌هاي يك نماينده آرمان‌گرا چيست؟

صحنه انتخابات، يك ميدان انجام تكليف است. هم مردم بايد با ديد تكليف به اين قضيه نگاه كنند، هم كسي كه كانديدا‌ي نمايندگي مي‌شود، بايد با ديد تكليفي به اين ميدان نگاه كند. پيروزي و شكست به هيچ وجه نبايد برايش مهم باشد، چون بحث رضايت خدا و اداي تكليف در بين است. يك نماينده خوب بايد بلندگوي حق‌طلبي مردم در راستاي ولايت‌فقيه باشد. اين اولين اصل است. دوم اينكه منافع شخصي و مادي و منافع ديگري را كه اگر هست به هيچ عنوان نبايد در رأس كارهاي خود قرار بدهد. بايد رضايت خدا و ان‌شاء الله خدمت به خلق خدا را ‌ـ‌به دور از هر گونه تزوير و اينكه بخواهد كاري را بكند كه مردم به واسطه آن كار، او را بشناسند‌ـ مد نظر قرار بدهد. فقط در جهت رضاي خدا و اداي تكليف و اطاعت از امر ولي‌فقيه قدم بردارد.

در بحث آرمان‌گرايي نمايندگان، فتنه و ابتلائاتي كه دامن‌گير مي‌شود، چه نقشي در شناخت آنها دارد؟ خصوصاً در فتنه‌اي كه در سال 88 ايجاد شد.

فكر مي‌كنم شعور سياسي مردم آن‌قدر بالا رفته كه مي‌توانند اهل فتنه را از ديگران تشخيص بدهند. اما افرادي كه مرموزانه به اين افراد نزديك مي‌شوند، در مورد اينها مسئله حساس‌تر مي‌شود. ان‌شاء الله خداوند كمك كند و جبهه پايداري هم بتواند در شناساندن اين افراد به مردم كمك و اهداف خود را دنبال كند و ديگر اينكه از نحوه تبليغات و وعده‌هايي كه مي‌دهند و از نحوه عملکرد خود در این صحنه حساس که همان تقوای سیاسی است كه يك سياست‌مدار بايد داشته باشد، مي‌شود تشخيص داد، چون در صحنه سياست سخني كه حضرت امام آن‌قدر روي آن تأكيد داشتند كه سياست نبايد از ديانت جدا شود، يعني در صحنه سياست هم بايد تقوا داشت.

اگر شما رأي آورديد و به مجلس رفتيد، برنامه‌ي مشخص‌تان چيست؟

اول هر آنچه را كه در مسير امر ولايت‌فقيه باشد و دوم که ان‌شاء الله سعي می‌كنيم طرح‌ها و لوایحی را که بر زمین مانده ودر راستای تقویت نظام جمهوری اسلامی هستند، احیا و حمايت‌ کنیم و هر كاري كه از دست‌مان برمي‌آيد که در مسیر امر ولایت فقیه باشد، انجام دهيم.

بحث آرمان‌گرايي و شاخصه‌هاي آرمان‌گرايي يك نماينده و خواسته‌هاي آقا چه جايگاهي دارد؟

جايگاهش در قلب ماست و هر چه كه ايشان امر بفرمايند، مطمئناً اطاعت خواهيم كرد، همان‌طور كه تا به حال در هر زمينه‌اي كه امر فرموده‌اند، اگر كاري نتوانسته‌ايم بكنيم، بي‌تفاوت هم نبوده‌ايم. اولين و آخرين كار ما اطاعت از امر ولي‌فقيه است، چون هر چه داريم از ايشان داريم.

حضور بانوان را در عرصه‌های حاکمیتی مثل وزارت و مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آنجایی که براساس اندیشه‌های مترقی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، زنان می‌توانند و در موقعیت‌هایی باید از باب تکلیف در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی نقش ایفا كنند، به‌همین جهت هم وظیفه حکومت است تا به بهترین صورت و نوع امکان این حضور فراهم شود تا هرچه بهتر و مناسب‌تر در عین این نقش آفرینی امنیت اخلاقی در اجتماعی این قشر از اجتماع نیز فراهم شود.

با توجه به حوزه تخصصی‌تان چه کمبودهایی را در عرصه پزشکی خصوصاً برای زنان مشاهده می‌کنید؟

ببینید، امروزه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی ویژه زنان ضرورت غیر قابل انکاری دارد. یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت و توسعه جامعه در نیروی انسانی آن جامعه نهفته است و شاخصه‌ی سلامت در نیروی انسانی از نظر جسمی و روانی مهم‌ترین ویژگی در میدان داری این شاخصه در روند پیشرفت و توسعه. ارتباط تعمیم و بروز این سلامت هم با سلامت مادران انکار ناپذیر است. به یک معنا، نیروی انسانی سالم و باطراوت پروش پیدا می‌کند. به همین جهت است که ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به دختران جامعه و پروش ایشان و رسیدگی تمام نیازمندی‌های مادران در دوران حاملگی و حتی پیش و بعد از آن و دوران شیردهی کودکان نقش اساسی و مهم را در سلامت نیروی انسانی جامعه و جلوگیری از هزینه‌های گزاف درمانی را فراهم خواهم کرد.

به همین جهت اقداماتی از جمله، پالایش و در نتیجه پیدایش نیازمندی‌های بهداشتی دختران و زنان جامعه؛ برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این نیازمندی‌ها با رعایت تمام جوانب شرعی؛ آموزش مناسب و برنامه‌های تبلیغی در ترویج و تعمیم آن و تأسیس و ایجاد مراکز بهداشتی اختصاصی می‌تواند در وصول به این هدف مورد توجه مسئولین باشد. با این توضیح مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون‌گذار در حوزه‌‌های مختلف و همچنین اعمال نظارت براساس وظیفه نظارتی خود، نقش اساسی و مؤثر در این ماجرا خواهد داشت. این امر آن‌قدر مهم است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان یک کمیسیون تخصصی، جایگاهی است تا با نظر کارشناسان مبرز و دردآشنای این حوزه به تدوین و تنظیم قوانین و بررسی عملکردها در این رابطه بپردازد تا زمینه آن را در قوه اجرایی کشور پدید آورد.

از جمله موارد مورد نیاز بانوان بیمارستان‌های مخصوص زنان است. رعایت حریم و حرمت ارتباط بین زنان و مردان، وجود پزشکان زن متعدد و زیاد در رشته‌های گوناگون در سطح کشور با دارا بودن تخصص‌های بسیار مفید و سطح بالا و کادر زن پیراپزشک، حجب و حیا زن ایرانی در مراجعه به پزشکان مرد و یا اقدام درمانی در بیمارستان‌هایی که مردان رفت و آمد دارند و کنار آمدن ایشان با بیماری و وجود دیگر امکانات مورد نیاز به علاوه نظر مثبت کارشناسان و متخصصین این حوزه ایجاب می‌كند که بعد از گذشت سی و چند سال از انقلاب اسلامی، بیمارستان‌های مخصوص در کشور ایجاد و حداقل در مرکز هر استان یک بیمارستان با این مختصات وجود داشته باشد. این موضوع امروز در دستور کار مراکز مرتبط با حوزه زنان است. همراهی مجلس از این رو قابل توجه است تا هرگونه گیر و منع قانونی در باب ایجاد این بیمارستان‌ها را مترفع کرد و به علاوه با نگاه جدی در برنامه‌های بودجه سالانه و پنج ساله امکان تحقق آن را به خوبی فراهم كنند.

امروز مسئله سلامت برای زنان حائز اهمیت است و باید توان و استعدادهای قانونی در تحقق آن به میدان آید. این‌گونه اقدامات در حوزه سلامت مربوط به زنان می‌تواند به ترویج عفاف و حجاب هم کمک شایان و مؤثری كند. به معنای دیگر علاوه بر اینکه بیمارستان‌های مخصوص زنان می‌تواند در حوزه‌ی سلامت تأثیرات قابل توجهی برای قشر زنان جامعه داشته باشد و در رعایت حرمت‌ها و حریم‌های بین زن و مرد و شکسته نشدن مرزهای محرم و ناحرم هم تأثیر دارد که همین ترویج عفاف و حجاب است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : روابط محرم و نامحرم, تبرج مجري‌ها, مجري‌هاي زن, صدا و سيما, دكتر بتول نامجو, ,