چه ميزان از نفت مصرفي شرق آسيا از خليج‌فارس تأمين مي‌شود؟

 

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور كشورهای آسیا، اقیانوسیه و مشترك المنافع با بیان اینكه كشورمان 10 تا 15 درصد نفت كشورهای شرق و جنوب آسیا را تامین می كند گفت: 80 الی 90 درصد نفت این كشورها از منطقه خلیج فارس تامین می شود.

'سیدعباس عراقچی'در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع اخیر كشورهای شرق و جنوب آسیا و به طور مشخص كشورهای چین، ژاپن، كره جنوبی و هند در نفی پذیرش تحریم نفتی كشورمان افزود: ایران یكی از اصلی ترین تامین كنندگان نفت این كشورها بوده و این نقش همچنان حفظ خواهد شد.

وی گفت: كشورهای شرق و جنوب آسیا كه از رشد اقتصادی بالایی در سال های اخیر برخوردار بوده اند، نیازشان به انرژی كاملا جدی و روزافزون است و تقریبا تمام انرژی مصرفی آنها انرژی وارداتی است و این طور نیست كه بتوانند جایگزین آسانی برای تامین كنندگان نفت خود پیدا كنند.

خبرنگار در ادامه این گفت وگو پرسید: آیا گزارش های رسانه های غربی در زمینه وجود مشكلات و موانع بر سر دریافت درآمد حاصل از فروش نفت از كشورهای طرف معامله با ایران در صحنه عمل، واقعیت دارد یا بیش از تبلیغات و عملیات روانی نیست؟

عراقچی که با ایرنا گفت وگو کرده در پاسخ اظهار داشت: سیستم های ملی و بانكی بین المللی به گونه ای نیست كه كسانی بتوانند از طریق تحریم ها و اقدامات یكجانبه به راحتی و به طور كامل مانع از نقل و انتقالات مالی و بانكی شوند و لذا همیشه راه حل های جایگزینی برای كشورها وجود دارد.

وی گفت: ممكن است طرف های مقابل ایران در برخی موارد توانسته باشند مشكلاتی را در زمینه انتقال درآمد حاصل از فروش نفت ایران ایجاد كنند اما به هیچ وجه نتوانسته اند همه مسیرها را مسدود كنند.

معاون وزیر امور خارجه تاكید كرد: در هر كشوری و در هر موردی راه حل های جایگزین برای ما 'به آسانی' پیدا شده و ممكن است برخی درها بسته شده باشد اما توانسته ایم درهای زیاد دیگری را برای خود باز كنیم.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه تصریح كرد: اصولا ایران قابل جایگزین شدن نیست چرا كه بحث ایران صرفا بحث انرژی نیست. توانایی ها و اهمیت ژئوپلتیك و استراتژیك ایران فقط محدود به منابع نفتی آن نیست و عوامل دیگری وجود دارد كه ایران را به كشوری مهم از نظر ژئوپلتیك و راهبردی تبدیل كرده است و ایران امروز قدرتمند و توانمند تر از هر زمان دیگر در گذشته است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در امور كشورهای آسیا، اقیانوسیه و كشورهای مشترك المنافع در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر اخیر علی باقری معاون بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و چین هم گفت: در جریان سفر آقای باقری به روسیه طیفی از موضوعات دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو كشور از جمله طرح 'گام به گام ' مسكو از سوی طرفین مورد بررسی های بیشتر و عمیق تر قرار گرفت.

وی افزود: همچنین بحث ادامه گفت و گوها با 1+5 هم در جریان این سفر با طرف روس مورد تبادل نظر قرار گرفت و نتایج این رایزنی ها در ادامه سفر آقای باقری به چین، به اطلاع مقامات آن كشور هم رسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ميزان نفت مصرفي, نفت مصرفي شرق آسيا, تأمين نفت مصرفي, خليج ‌فارس, سیدعباس عراقچی, ,