ايران مي‌تواند اقتصاد اروپا را قفل كند/ دردسرهاي نفت‌عربستان براي‌اروپا

 

روزنامه اقتصادی "داگنزنیهتر" چاپ استکهلم، تحت عنوان "ایران می تواند اقتصاد اروپا را قفل کند" نوشته است که تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران می تواند بهای نفت را افزایش داده و به رکورد جدیدی برساند و در بدترین شرایط اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، اقتصادی اروپا عملاً در وضعیتی دهشتناک قرار می گیرد که همزمان با افزایش بهای نفت رشد اقتصادی متوقف خواهدشد.

به گزارش رجانیوز، کارشناس اقتصاد نفتی بانک "سوئد بانک" با اشاره به طرح تصمیم ایران به متوقف كردن صادرات نفت و تهدید به بستن تنگه هرمز می گوید: با چشم انداز مبهمی که در اقتصاد کنونی اروپا وجود دارد، هر کدام از این اقدامات وضعیت را از آن چه هست ـ برای اروپا ـ وخیم تر خواهد ساخت.

کارشناس اقتصاد نفتی بانک (نیمه دولتی) " نوردآ " نیز در همین رابطه می گوید: 40 درصد از نفت جهان از تنگه هرمز می گذرد و در صورت تحقق این تهدیدات، بهای نفت به بشکه ای 200 دلار خواهد رسید. ما پیش از وضعیت جدید، پیش بینی می کردیم که بهای نفت به بشکه ای 109 دلار کاهش یابد، اما وضع جدید چشم اندازی کاملاً متفاوت پدید آورده است. آن چه که می تواند مانع افزایش بهای نفت شود.

وي ادامه مي‌دهد: «اقدام عربستان برای جبران نفت ایران است، اما غلظت سولفور نفت عربستان بیش از نفت ایران است واز نظر فنی، تصفیه آن سخت‌تر و هزینه آن نیز بالاتر است. علاوه بر این، تطبیق نفت عربستان (به جای نفت ایران در پالایشگاه ها)، برای اقتصاد کشورهای یونان، ایتالیا و اسپانیا که پیشاپیش با بحران اقتصادی دست به گریبان هستند، و وارد کننده نفت ایران هستند، ضربه ای سنگین محسوب می شود.

سئوال جدی آن است که تاثیر سیاسی تحریم نفتی ایران واقعا چیست؟ ژاپن و کره جنوبی علامت داده اند که مایل به کاهش واردات نفت از ایران هستند، اما کشورهای چین و هند مایل به همراهی با اروپا در قطار تحریم ایران نیستند و ایران به راحتی می تواند بر میزان صادرات نفت خود به این  کشورها که دارای رشد اقتصادی هستند، بیافزاید. به این ترتیب ایران از درآمد نفتی محروم نخواهد شد و تحریم نفتی از جانب اروپا را جبران خواهد کرد و عملاً پروژه وادار کردن ایران به حضور در پای میز مذاکره را مشکل تر خواهد کرد.»

مطالب مرتبط:

فروش نفت ايران با مشكل مواجه شود، چگونه مقابله به‌مثل مي‌كند؟

توقف صادرات نفت ايران به اروپا؛ پاتك تحريم‌هاي اتحاديه اروپايي

آيا قيمت جهاني نفت به 150 دلار مي‌رسد؟

امريكا واقعاً نفت ايران را تحريم كرده يا خودش را سر كار گذاشته؟

فروش نفت ايران با مشكل مواجه شود، چگونه مقابله به‌مثل مي‌كند؟

اگر هشدار 14 سال پيش رهبر انقلاب جدي گرفته مي‌شد، اكنون ما نفت دنيا را تحريم مي‌كرديم

شوي تبليغاتي هند تمام شد/ ايران براي مبادله با روپيه و طلا شرط بگذارد

راهبرد هوشمندانه ايران براي وابسته كردن نفت اقتصادهاي درجه 2 اروپا/ چه‌كسي قرار است نفت ايران را تحريم كند؟

نوبت‎گرفتن غربي‌ها و متحدان‌امريكا براي جا خالي‎دادن از تحريم‌نفتي ايران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ايران, قفل اقتصاد اروپا, دردسرهاي نفت‌ عربستان, دردسرهاي ‌اروپا, داگنزنیهتر, تحریم اتحادیه اروپا, تحریم صادرات نفت ایران, بهای نفت, تنگه هرمز, اقتصادی اروپا, ,