روایت علی باقری از آنچه در مسکو گذشت

منطق ایران را پذیرفتند/ تبدیل گفتگوی فنی به گفتگوی "فنی ـ حقوقی"/ 1+5 خارج از توافقات عمل کند، وقت تلف کرده است
علی باقری معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت تا به تشریح آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران و آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این پرونده بپردازد، اما آنچه در سخنان شب گذشته باقری بیش از همه خودنمایی می‌کرد، اتمام حجت تیم مذاکره کننده هسته‌ای با گروه1+5 برای پایبندی به توافقات مسکو، گفتگو بر سر پیشنهادات ایران، عدم اصرار و پافشاری بی‌نتیجه بر سر برخی مطالبات غیر قابل قبول از ایران، و هشدار درباره خروج 1+5 از چارچوب مذاکرات بود. چنانکه باقری در همین زمینه گفت: در صورتيكه 1+5 خارج از چهارچوب عمل کند، هزینه مذاکرات برای طرف غربی افزایش می یابد.
به گزارش معاون امور بين الملل و سياست خارجي دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره روند مذاکرات ايران و گروه 1+5 گفت: بهتر است درباره مذاکرات مسکو روند قبل از اين مذاکرات را مورد بررسي قرار دهيم که در آن و در مذاکرات استانبول 1 که در بهمن ماه 89 شکل گرفت به دليل اصرار طرف غربي بر عدم پذيرش حق هسته اي ايران در چارچوب "ان. پي. تي" اين مذاکرات، نشست‌هاي خوبي نبودند.
وي افزود: گروه 1+5 در پايان مذاکرات استانبول 1 بيان کرد: ايران پيشنهادات ما را نپذيرفت اما پس از آن با نوشتن نامه به جليلي تلاش کردند تا راه مسدود شده اين مذاکرات را بگشايند و مسائل مطرح شده در 8 نامه ميان جليلي و اشتون سبب شکل گيري نشست استانبول 2 شد.
تغییر رویکرد 1+5 عامل موافقت ایران با از سرگیری مذاکرات پس از استانبول 1 بود
باقري با اشاره به اينکه در روند کاري اشتون از 4 نامه ابتدا تا انتها تفاوت عيني وجود داشت، خاطرنشان کرد: در ابتدا گروه 1+5 اعلام کرده بود که حاضر نيست در چهارچوب حقوق هسته اي ايران مذاکره کند در حالي که در نامه هاي بعدي، اعلام کرد ما به اين چارچوب ها احترام مي گذاريم و نکته دومي که تغيير رويکرد گروه 1+5 در آن بسيار محسوس است اين بود که اشتون در نامه هاي بعدي اعلام کرد ما به پيشنهاد هاي غيرهسته اي ايران احترام گذاشته وآن را در دستور کار قرار مي دهيم.
وي ادامه داد: همچنين تأکيد بر پذيرش رويکرد گام به گام و اصل عمل متقابل و تعهد بر عدم تکرار روند مذاکرات استانبول 1 و ابراز تأسف از اين روند از تغيير رويکردهاي گروه 1+5 و روند مذاکرات استانبول يک و استانبول 2 است که اين نکات، بستر لازم براي گفتگوي مجدد را فراهم کرد.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينکه 1+5 پذيرفت که "ان پي تي" مبناي مذاکرات ايران باشد، تصريح کرد: استانبول 2 با دستاورد شکلي همراه بود؛ در آن روند جديدي براي مذاکرات آغاز شد و بر چهار محور موکد ايران در نامه ميان جليلي و اشتون تأکيد شد.
وي اظهار داشت: توافق مهم در اين مذاکرات اين بود که دور جديد گفتگوها براساس نگاه مشترک طرفين تدوين شود که در آن ايران پيشنهاد کرد براي دور جديد مذاکرات، فرايندي به طور مشترک تدوين شود که دستور کار مذاکرات ازجمله مولفه هاي اين فرايند است و نشست هاي ژنو هم براساس همين دستاوردها شکل گرفت.
باقري در ادامه افزود: ايران بر اساس ابتکار و منطقي روشن، به عرصه گفتگوهاي ژنو پا گذاشت و پيشنهادات ما دستور جلسه شد و طرف مقابل در اکثر موارد با ايران توافق کرد که اين بسته پيشنهادي داراي 5 بخش اصول راهنما، اهداف، موضوعات، ساختار و گام هاي متقابل تدوين شده بود.
تعلل طرف غربی موجب شد برای بغداد و مسکو دستور کار جدی تعیین نشود
وي با اشاره به اينکه طرف غربي در مذاکرات ژنو، جدي وارد نشدند گفت: تعلل طرف غربي سبب شد دستور کار جدي براي نشست بغداد تعيين نشود و در گفتگوي بغداد گروه 1+5 اعلام کرد ما پيشنهادي داريم که خواستار پذيرش از طرف ايران هستيم اما ايران د رمقابل آنان پيشنهادي ارائه کرد که داراي 5 اصل و مشتمل بر دو دور گفتگوها در ژنو بود.
باقري با اشاره به توافقات حاصل شده در مذاکرات بغداد خاطرنشان کرد: جمع‌بندي توافقات حاصله در بغداد اين بود که نشست کارشناسان و معاونين براي بررسي پيشنهادات ايران و 1+5 براي مذاکرات بررسي شود تا به دستور کار مشخصي براي دور بعدي مذاکرات برسيم.
وي افزود: اشميت از ابتدا در برگزاري نشست ها تعلل کرد اما ما خود اين موضوع را پيگيري کرديم و حتي چندين دور مذاکرات تلفني با اشميت برگزار شد و پس از آن هنگامي که برگزاري نشست مسکو در پرده اي از ابهام قرار داشت مذاکره تلفني اشتون و جليلي ازسوي طرف غربي مطرح شد که در آن اشتون تأکيد کرد "پيشنهاد 1+5 در بغداد روي ميز است" اما جليلي نپذيرفت و خواستار بررسي پيشنهاد دو طرف مذاکره کننده شد که در اين مذاکرات تلفني مقرر شد پيشنهادات 1+5 يعني 5 پيشنهاد ايران و يک پيشنهاد 1+5 در دستور کار مذاکرات مسکو قرار گيرد.
پیشنهادات و انتقادات مستدل و جامع ایران در مقابل 1+5 فضای مذاکرات را تغییر داد
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اين گفتگو با تشريح روند مذاکرات مسکو، گفت: اشتون در ابتدا خواستار نظر جمهوري اسلامي ايران درباره پيشنهاد 1+5 بود که پيشنهاد آنان مبتني بر غني سازي 20 درصد و 3 محور توقف غني سازي، تعطيلي فردو و انتقال مواد غني شده 20 درصد به خارج از کشور بود که اعلام کردند گام هاي متقابلي از جمله تأمين سوخت رآکتور تهران و غيره را بردارند.
وي با اشاره به ارائه نظر جمهوري اسلامي ايران و پيشنهادات آن از نظر محتوايي و شکلي بصورت دقيق و پاورپوينت براي 1+5 گفت: طرف ايراني در اين پيشنهادات نشان داد داراي منطق مستحکمي براي ارائه مطالب خود و انتقاد از نظرات و پيشنهادات 1+5 است.
وي در ادامه افزود: پيشنهاد ايران ويژگي هاي مهمي داشت از جمله اينکه جامع بود و موضوعات هسته اي و غيرهسته اي را در بر مي گرفت، فراگير بود چرا که مولفه اي که طرف مقابل گفته بود نيز در طرح ايران مطرح شده بود. براساس توافقات حاصله در مذاکرات قبلي سامان گرفته بود و علاوه بر دارا بودن مولفه هاي حقوقي در برداشتن گام هاي متقابل در آن تأکيد شده بود.
باقري درباره واکنش 1+5 به پيشنهادات ايران تصريح کرد: هنگامي که طرح جمهوري اسلامي و پيشنهادات ما براي طرف غربي مطرح شد آنان از پاسخ دادن طفره رفتند و خواستار اعلام نظر خود پس از تنفس شدند.
وي همچنين تصريح كرد: آنان در ابتدا نگران انحراف ايران از برنامه هسته اي صلح‌آميزش شدند که جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد به دليل فتواي مقام معظم رهبري درباره منع استفاده از سلاح هسته اي برنامه هاي هسته اي ايران انحراف پيدا نمي کند اما در قبال آن نيز ما مي خواهيم شما تعهد بدهيد حق هسته اي ايران پايمال نشود.
باقري گفت: آنان پذيرفتند همکاري ايران با آژانس همچنان ادامه دارد و هيچ مرجعي درباره خلل همکاري وجود ندارد و چيزي که آنان خواستار آن بودند فراتر از قوانين و پرتکل الحاقي است.
وي در ادامه افزود: آنان اعلام کردند ما قبول داريم 20 درصد حق شماست اما حاضريم گام متقابلي دربرابر توقف غني سازي برداريم. ما بر موضع غيرهسته اي علاوه بر اولويت خود که مسائل منطقه اي بود اولويت 1+5 يعني مبارزه با دزدي دريايي بود نيز در طرح خود آورديم.
باقري در ادامه افزود: آنان در ابتدا درباره برخي مسائل شک داشتند که جمهوري اسلامي ايران از لحاظ حقوقي پاسخ آنان را در مواردي از جمله تصريح در ماده 4 معاهده ان پي تي درباره حق غني سازي و همچنين غيرقانوني بودن قطع نامه هاي شوراي امنيت براساس مواضع حقوقي و اساس نامه آژانس اعلام کرد.
وي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران همچنين مواردي از اظهارات مقامات رسمي آمريکا درباره اينکه غني سازي از حقوق تصريح شده در ان پي تي است به طرف مذاکره کننده غربي نشان دادند که اين امر موجب تعجب و خجالت آنان شد.
توضیحات تیم ایرانی درباره گزاره‌های حقوقی 1+5 مورد پذیرش قرار گرفت
باقري خاطرنشان کرد: تمامي گزاره هاي مختلف پيشنهاد 1+5 با روش پاورپوينت و از لحاظ حقوقي  نقض شد و طرف ايراني اعلام کرد 1+5 درباره گام هاي متقابل خود مبهم صحبت کرده اند. گروه1+5  از روند توضيحات جمهوري اسلامي ايران تشکر کرد.
معاون دبيرشوراي عالي امنيت ملي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران با روندي وارد مذاکرات شد که طرف مقابل به صورت گام به گام جلو بيايد اما حاصل گفتگو در مسکو نيز آن چيزي بود که جمهوري اسلامي بعد از نشست بغداد بر آن تأکيد مي کرد.
باقري تصريح کرد: 1+5 صرفا خواستار گفتگوي کارشناسي فني بود اما ايران بر  بررسي حقوقي نيز تأکيد کرد و در نهايت پيشنهادات ايران بعد از چندين بار رفت و برگشت تصويب شد.
باقري با اشاره به روند روشن و رو به جلوي مذاکرات در صورت عمل براساس توافقات صورت گرفته در مسکو، گفت: پيشنهادات ايران نشان مي دهد درصورتي که 1+5 خارج از چارچوب توافقات عمل کند گزينه هاي آنان کاهش و گزينه هاي ما افزايش مي يابد و ساير گفتگوها تاکنون نشان داده است تأکيد بر موضوعات خارج از توافقات، صرفا اتلاف وقت است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : روایت علی باقری, آنچه در مسکو گذشت, منطق ایران, 1+5, ,