اولین اظهار نظر رسمی آملی لاریجانی پس از توصیه رهبر انقلاب به دستگاه قضا

قضات دربرخورد با انتقادات تند دانشجویی مدارا کنند/ اعلام آمادگی لاریجانی برای حضور در دانشگاه‌ها

 

رئیس دستگاه قضا در اولین اظهارنظر رسمی خود پس از دیدار مهم دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، از توصیه به قضات برای مدارا با انتقادات تند دانشجویی در چارچوب قانون خبر داد.
به گزارش رجانیوز، در حالی که روند ماه‌های اخیر در برخورد با فعالان دانشجویی و رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب و صدور احکامی همچون حبس برای این فعالان فرهنگی به دلیل انتقاد از برخی رویه‌ها در قوه قضاییه، انتقادات فراوانی را در میان دلسوزان نظام برانگیخته بود، بیان این انتقادات در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب از سوی نمایندگان اکثر تشکل‌های دانشجویی سبب شد تا ایشان در لزوم تغییر در رویه قوه قضاییه با انتقادات تند دانشجویی توصیه‌هایی را بیان فرمایند.
رهبر انقلاب در واکنش به ابراز نگرانی تشکل‌های دانشجویی با اشاره به اینکه در این زمینه از دستگاه قضایی کشور گزارش خواسته‌اند، فرمودند: «مسئله‌ى سايتها و وبلاگها و برخوردى است كه در محيط دانشجوئى با اينها ميشود. من اتفاقاً اخيراً يك گزارشى در اين زمينه خواستم و دريافت هم كردم. البته قوه‌ى قضائيه قاعدتاً استدلالهائى دارد؛ كه اگر چنانچه بيايند در جلسات جوانها و دانشجوها شركت كنند و بشنوند و بگويند، احتمالاً بعضى از سؤالها پاسخ داده خواهد شد؛ ليكن من هم عقيده‌ام همين است كه در قبال اظهارنظرِ احياناً قدرى تند يك جوان دانشجو خيلى نبايد حساسيت وجود داشته باشد. فرق است بين آن كسى كه با نظام مخالف است، با نظام معارض است، قصد دشمنى دارد، قصد عناد دارد، با آن كسى كه نه، از روى احساسات يك مطلبى را بيان ميكند؛ ولو ممكن است آن مطلب درست نباشد، يا آن نحوه‌ى بيان كردن را هم من نپسندم - كه حالا اگر ان‌شاءاللّه وقت شد، مطالبى در اين زمينه‌ها عرض خواهم كرد - ولى برخورد با اين جوانها، به نظر ما هم همين است؛ نبايد خيلى برخورد خشن و تند و آنجورى باشد.»
اما رئیس دستگاه قضا، در اولین اظهار نظر رسانه‌ای خود در این رابطه از توصیه خود به قضات سراسر کشور مبنی بر مدارا با انتقادات تند دانشجویی خبر داد وی همچنین برای حضور در دانشگاه‌ها و مجامع دانشگاهی اعلام آمادگی کرده است.
آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضائی با اشاره به اینکه باید تفکیک مناسبی میان عناوین مجرمانه و انتقادهای صریح و معقول و محترمانه صورت گیرد، گفت: انتقاد کردن برای ساختن است و دستگاه قضائی هم هیچ‌گاه خود را بی‌کم‌و کاست نمی‌داند و همواره آماده و پذیرای انتقادات است و از آن استقبال می‌کند و هیچ مسئولی نیز نباید در هیچ جایگاهی خود را مصون از انتقاد بداند.
رئیس دستگاه قضا به قضات سراسر کشور توصیه کرد در برخورد با انتقادهای تند دانشجویی که در چارچوب قانون و به دور از توهین و افترا و یا سایر عناوین مجرمانه مطرح می‌شود، توصیه حکیمانه مقام معظم رهبری را رعایت کرده و مدارا کنند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به نمونه‌هایی از توهین‌ها و موارد کذب برخی رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی داخلی به مقامات مسئول در قوای مختلف تاکید کرد: توهین‌های صورت گرفته در قالب برخی مطالب رسانه‌ای و یا برخی اظهارات نادرست حتی از تریبون‌های رسمی کشور را هیچ عقل سلیم و دلسوزی انتقاد نمی‌داند و هدف این گونه مطالب کذب و توهین و افترا، تضعیف جایگاه مجلس، دولت‌ و قوه قضائیه است و دستگاه قضایی در عین حالی که از هرگونه انتقادی حتی انتقاد تندی که در چارچوب قانون و متین مطرح شود استقبال خواهد کرد ولی اجازه توهین را نخواهد داد.
آملی لاریجانی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و استادان دانشگاه‌‌ و تاکید ایشان بر لزوم حضور مسئولان عالی نظام و سایر مسئولان در دانشگاه‌ها و شنیدن سخنان و انتقادات دانشجویان اشاره کرد و از آمادگی خود برای حضور در جمع دانشجویان خبر داد و تصریح کرد: جوانان ما عمدتا کسانی نیستند که عناد داشته باشند و شور و نشاط جوانی و انقلابی آنان قطعا با انتقاد و بیان مسائل و مشکلات همراه است و حضور مسئولان در دانشگاه‌ها موجب آشنایی مسئولان با مطالبات دانشجویی و پاسخگویی می‌شود و این کار بسیار پرثمری است.
وی در پایان گفت:‌ اینجانب پیش از این نیز همواره در محیط‌های دانشجویی حضور داشته و از ابتدای امسال نیز پیشنهاد دیدار با دانشجویان را به مسئولان ذی‌ربط در دانشگاه‌ها داده‌ام که البته متاسفانه تاکنون اجابت نشده است.
در حالی که از شهریور ماه سال 88 و انتصاب آیت الله آملی لاریجانی، حضور رئیس قوه قضائیه در مجامع دانشجویی به چند دیدار محدود بوده است، به نظر می‌رسد این اعلام آمادگی بر حضور در دانشگاه‌ها و محافل دانشجویی، تغییر رویکردی مثبت و بسیار امیدوارکننده برای روند فعالیت قوه قضائیه باشد. موضوعی که می‌تواند در ماه‌های آینده و حضور ایشان در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور عملی شود. این در حالی است که دستور اخیر آیت الله آملی لاریجانی برای تغییر شیوه برخورد با دانشجویان منتقد از تغییرات امیدوارکننده دیگری است که می‌تواند نگرانی‌های اخیر در برخورد با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب همچون احمدقدیری ابیانه، سعید ذاکری، میثم نیلی، امیرحسین ثابتی و حسن روزی طلب را نیز مرتفع کند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اظهار نظر آملی لاریجانی, توصیه رهبر, دستگاه قضا, انتقادات تند دانشجویی, ,