تجويز واحد ايران و مصر در بحران سوريه
حمایت ایران از پیشنهاد مصر درباره سوریه/ راهکار نظامی و امنیتی در سوریه جواب نمی‌دهد
 

 

نشست چهار جانبه قاهره دوشنبه شب با حضور معاونان وزیر خارجه ایران، عربستان، ترکیه و مصر در حالی به پایان رسید که طرفین به بیان مواضع کشور متبوع خود پرداختند اما با وجود کارشکنی‌های متعدد غرب برای عدم اتخاذ یک تصمیم واحد در این نشست، جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از پیشنهاد مصر برای پایان دادن به بحران سوریه، راهکارهای خود در این موضوع را نیز بیان کرد.

به گزارش رجانیوز، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار به صورت صریح و شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سوریه را به نمایندگان دیگر کشور‌ها اعلام کرد. حضور عراق به عنوان رئیس اتحادیه عرب و ونزوئلا به عنوان عضو تروئیکای جنبش عدم تعهد از پیشنهادات ایران برای حضور در نشست‌های آتی بوده است. ایران در مورد کلیات طرح مصر توافق نظر داشته و با بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه این کشور نیز به طور کلی موافق است.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در مورد رایزنی و گفت‌وگوهای انجام شده در حاشیه نشست سران نم درخصوص موضوع سوریه و پیگیری طرح قاهره در این باره به «ایسنا» گفته است: به عنوان یکی از اعضای نشست چهارجانبه طرح قاهره، از ایده آقای مرسی حمایت کردیم. حمایت ما به این اعتبار است که آقای مرسی یک راهکار سیاسی را برای سوریه پیشنهاد کرده است و همواره جمهوری اسلامی ایران به دنبال این بوده است که راهکار نظامی و امنیتی در سوریه جواب نمی‌دهد و شرایط باید تغییر کند. باید صرفا به مکانیزم‌های سیاسی روی آورد تا بتوان نتیجه‌ گرفت و خشونت در آنجا متوقف شود و مردم سوریه نیز کمترین آسیب و صدمه را در این باره ببینند.

امیرعبدالهیان اضافه کرد: در حاشیه اجلاس این موضوع‌ها مطرح شد و در ملاقات آقای احمدی‌نژاد با مرسی، و دیدار‌ها با وزیر خارجه مصر و معاون وی نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. مصر پس از پایان اجلاس نم در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری این نشست درباره سوریه است. البته ‌آقای رییس‌جمهور نیز ایده‌ای را مطرح کردند که بر اساس آن یکی دو کشور دیگر نیز به این نشست اضافه شوند که این ایده هم در حال رایزنی و بررسی است.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا این کشور‌ها روسیه و چین هستند، گفت: در حال حاضر روی ایده‌های مختلف کار می‌کنیم. هر کدام از کشور‌ها به دلیل ظرفیت و تاثیرگذاریشان در بحث سوریه مورد بررسی هستند، اما ‌‌نهایت این است که این ابتکار آقای مرسی است و دوستان ما در مصر باید به این جمع‌بندی برسند و توافق حاصل شود و سپس برای نشست برنامه‌ریزی شود. اما ایران به طور کلی ایده سیاسی مطرح شده توسط آقای مرسی را به عنوان راهکار سیاسی معقول مورد تایید قرار داده است.

وی در عین حال گفت: انتظار ما این است که وقتی آقای مرسی چنین دعوتی را دارند قبل از آن موضع‌گیری صریح و علنیشان را نسبت به سوریه به شکلی که بعضا از زبان ایشان مطرح می‌شود را با تامل بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. طبیعی است وقتی طرفی ‌درخواست نشستی را برای برون‌رفت از یک مشکل مطرح می‌کند، اولین نکته‌ای که مدنظر است این است که ‌خود آن فرد نباید جانبداری خاصی در موضوع داشته باشد؛ بنابراین انتظار می‌رود که آقای مرسی واقع‌بینانه نسبت به آنچه که در سوریه می‌گذرد برخورد کند و در عین حال طرح سیاسی خود را که قطعا طرح درستی است منطبق با واقعیات پیگیری کند.

به نظر می‌رسد با وجود فضاسازی تبلیغاتی رسانه‌های غربی، ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار اسلامی به دنبال رسیدن به یک رویکرد واحد برای حل مساله سوریه هستند؛ موضوعی که چندان به مذاق غربی‌ها به ویژه ساکنین کاخ سفید خوش نیامده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تجويز ايران و مصر, بحران سوريه, نشست چهار جانبه قاهره, ,