دکتر داوودی، معاون اول رييس جمهور در دولت نهم در گفت‌وگو با رجانيوز:
تفاوت‌ها دولت نهم با دولت‌هاي قبل و بعد/ دكتر لنكراني در سفرهاي استاني سرازپا نمي‌شناخت/ اگر لنكراني نمي تواند پس چه كسي مي تواند؟!/ حرکت‌های توسعه‌ای دولت هاشمی بی‌توجهی به طبقات پایین را به دنبال داشت

انتخاب دكتر كامران باقري لنكراني به عنوان گزينه اصلح از سوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي كه در مراسمي با حضور علامه مصباح يزدي اعلام شد، با استقبال بخش قابل توجهي از همكاران او در ميان دولت‌مردان نهم همراه شده است.

به گزارش رجانيوز، دولتمرداني كه قريب به چهار سال گرد ميز بزرگ هيات دولت كنار هم نشستند تا يكي از بهترين و خدوم ترين دولت‌هاي دوران معاصر ايران را شكل بدهند. شايد اين مردان بهتر از ديگران ويژگي‌هاي همكار خود را مي‌شناسند و علي رغم ملاحظات نانوشته‌اي كه ميان آنها برقرار است حالا نه با كنايه و تلويح كه با روشني و تصريح به دفاع از عملكرد وزير بهداشت كابينه نهم مي‌پردازند.

افرادي شاخصي چون مسعود میرکاظمی وزير نفت، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، صادق محصولي وزير كشور، محمد حسين صفار هرندي وزير ارشاد، رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، پرويز فتاح وزير نيرو و حجت الاسلام و المسلمين مرتضي آقاتهراني استاد اخلاق، از جمله افراد كابينه دولت نهم بودند كه به تمجيد از ويژگي هاي اخلاقي و مديريتي كامران باقري لنكراني پرداختند.

با اين حال استقبال چهره‌هاي گفتماني و متخصص دولت نهم از كانديداتوري باقري لنكراني هنوز ادامه دارد.

دولتي كه بارها از سوي رهبر انقلاب مورد تمجيد و تعريف قرار گرفته بود و مردم با راي 24 ميليوني به رييس آن دولت در سال 88 مهر تاييدي بر عملكرد آن زدند.

دكتر پرويز داودي دومين مقام دولت نهم كه با سمت معاون اولي رييس جمهور چهار سال در كابينه نهم حضور داشت، از اساتيد برجسته اقتصادي دانشگاه و از مسئولان خوش‌نام و مردمي بود كه حالا تمام قد به حمايت از دكتر لنكراني پرداخته است.

رجانيوز در گفت‌وگو با دكتر پرويز داودي ضمن تبيين شاخص‌هاي گفتماني دولت نهم در مقايسه با دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات به بررسي ويژگي‌هاي دكتر باقري لنكراني براي پست رياست جمهوري پرداخته است. اين گفتگو در اتاق كوچك دكتر داودي دردانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي انجام شد.

متن كامل اين گفت‌وگو در ادامه آمده است.

 

اعضاي دولت نهم براي خدمت سر از پا نمي‌شناختند

سئوال اول را کلی‌تر عرض می‌کنم. دولت نهم در افکار عمومی یک دولت موفق و در لسان رهبر انقلاب دولت احیاگر ارزش‌های انقلاب است. شما که تقریباً در رأس این دولت قرار گرفتید، خودتان چه ویژگی‌هایی را برای دولت نهم تصور می‌کنید که موجب این تأثیر و موفقیت دولت نهم شد؟

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. خدا توفیقی داد برای حضور در مجموعه‌ای که شاید پایین‌ترینش من بودم. یک عده از عزیزانی که بسیار مخلص بودند و دردشان درد مردم، اسلام و انقلاب بود و آماده بودند همه چیزشان را بر سر این کار بگذارند، لذا خدا توفیق داد این مجموعه در دولت نهم شکل گرفت. آن طور که من با این عزیزان ارتباط برقرار کردم و آشنا شدم، یکی از یکی بهتر و مخلص‌تر بودند و وقتی وارد کار می‌شدند، انصافاً سر از پا نمی‌شناختند و شب و روز کار می‌کردند.

لذا آن ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان به کرات اشاره کردند و حتی در موقعیت کنونی هم ویژگی‌هایی که برای رئیس‌جمهور ارائه می‌کنند همین است و تقریباً می‌شد این ویژگی‌ها را در عزیزانی که در دولتی که من با آنها کار می‌کردم، یافت. مردم ما هم مردم آگاهی هستند. هم آگاهی سیاسی بالایی دارند و هم به لحاظ سابقه دینی و حشر و نشری که به‌طور نزدیک با روحانیت معظم، چه در قم، مشهد و حوزه‌های مختلف داشته‌اند آگاهی بسیار عمیق دینی و سیاسی به آنها داده شد و لذا خوب می‌فهمند و مي‌شناسند کسانی که واقعاً دارند برای این مردم کار می‌کنند و شاید بسیاری از آنها صحبتی نمی‌کنند و تبلیغات هم ندارند، ولی دارند زحمت می‌کشند با کسانی که بیش از آن‌که کار کنند، حرف می‌زنند و شعار می‌دهند. مردم این را خوب می‌فهمند، لذا می‌بینم حاصل این تلاش‌ها این است که در انتخابات 88 آرای آقای دکتر احمدی‌نژاد بی‌سابقه است، به‌ویژه در استان‌های محرومی چون خراسان جنوبی، کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، آذربایجان و... در بسیاری از مناطق محروم می‌بینید آرا بسیار قابل توجه است.

لذا فکر می‌کنم رمز کار در این است، وگرنه ویژگی‌های دیگر را معمولاً دولت‌ها دارند. یک بدنه قوی کارشناسی در آنها هست، منابع مالی کم و بیش و با توجه به قیمت‌های نفت وجود دارد، تشکیلات و ساختارهایی هم وجود دارد که گاهی کارآیی کمتر یا بیشتر دارند. آنچه که نقش تعیین‌کننده دارد برای این‌که دولتی بتواند خدمات بیشتری را ارائه کند، همین است که خالصانه به صحنه بیاید و اعضای دولت بخواهند برای مردم کارکنند و کار برای مردم، اسلام و انقلاب را باور داشته و معتقد باشند که در رأس کشور عزیز ایران ولایت فقیه قرار دارد و با این حرکت می‌تواند، هم در صحنه‌های بین‌المللی و هم در صحنه‌های داخلی ان‌شاءالله موفق شود. این باورها باید وجود داشته باشند. وقتی باورها بود، حرکت‌ها هم در سمت آن باورها با قدرت و توانایی بیشتری شکل می‌گیرد.

فکر می‌کنم این ویژگی بسیار مهمی بود که در عزیزان دولت نهم ملاحظه می‌کردم. عرض کردم من کمترین آنها بودم و سعی می‌کردم به بقیه کمک کنم.

 

بر مبناي دولت هشتم ما فقط حق ساخت آر پي جي را داشتيم

یکی از چالش‌های مهم ما در انتخابات پیش رو این است که آیا راه رفته این هشت سال، به‌خصوص در آغاز راه درست بود یا غلط؟ بعضی‌ها می‌گویند ما باید به مناسبات گذشته و قبل از سال 84 برگردیم. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مناسبات گذشته را از چند شاخه مهم می‌توان بررسی کرد: شاخه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی. مردم در انتخاب دولت نشان دادند از مناسبات سیاسی دولت هفتم و هشتم رضایت نداشتند، لذا آن آرای بالا را در سال 84 به آقای دکتر احمدی‌نژاد دادند. نارضایتی مردم در ابعاد مختلف، به‌ویژه ابعاد سیاسی و فرهنگی کاملاً روشن بود و از آن به بعد هم دیدند در ابعاد سیاسی، جایگاه سیاسی ما از لحاظ موفقیت‌هایی که در سطح بین‌المللی به دست آوردیم، قابل مقایسه با قبل نبود. یکی از موارد بارز و شاخص کشور ما در دولت قبل فعالیت‌های هسته‌ای بود که حتی تحقیقات دانشگاهی ما هم تعطیل شده بود. این طور تحت ظلم و ستم واقع شده بودیم و استکبار جهانی می‌خواست با قدرت برای ما گردن کلفتی کند و شاخ و شانه بکشد، ولی می‌بینیم که در دولت نهم ورق برگشت و ما در صحنه‌های هسته‌ای و دفاعی حرکت‌های عظیم را انجام دادیم. در عرصه‌های دفاعی وضعیت فعلی ما قابل قیاس با آنچه که در دولت‌های هفتم و هشتم داشتیم نیست.

در کتاب «مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه» که در دولت هشتم در تابستان سال 83 در معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان تهیه و منتشر شد.

سازمان مدیریت و برنامه و بودجه؟

بله، در این کتاب توصیه شده است که ما حتی هواپیمای (F14) هم نباید داشته باشیم و فقط آر.پی.جی که روی دوش سربازان باشد کفایت می‌کند و به لحاظ دفاعی به بیشتر از اینها نیاز نداریم. توصیه‌ای که دارد این است که ما هژمونی(1) غرب را در منطقه بپذیریم و به عنوان سربازی برای اسرائیل عمل کنیم.

اینها مستند است و ما ریز به ریز خلاصه کرده‌ایم و استنادات آنها را داریم. به‌طور کلی این‌که اسلام بتواند حکومت را اداره کند در این کتاب نفی شده است. این حاصل گفتمان سیاسی قبل از دولت نهم بود. مردم آگاه ما این را قبول نداشتند و به همین دلیل این حرکت را کنار گذاشتند. به لحاظ فرهنگی هم همین طور بود. خاطرتان هست که به لحاظ فرهنگی حتی منع می‌شدیم که زیارت عاشورا بخوانیم و آثار و حرکات و دنباله‌های این تفکر را در فتنه 88 دیدیم که در روز عاشورا چه بلوایی به راه انداختند. در 9 دی مردم گفتند آنچه را که باید می‌گفتند.

مي‌گفت استاندار در دولت اصلاحات تنها دو بار به نهبندان آمده اما استاندار دولت نهم در دوسال 16 بار

بنابراین به لحاظ سیاسی که قطعاً یک روند منحط و نزولی وجود داشت؛ به لحاظ فرهنگی هم همین طور، اما به لحاظ اقتصادی در دولت آقای هاشمی زیربناهای خوبی ایجاد شده بودند، ولی در باره مخارج و منابعی که برای این زیربناها به کار گرفته شدند، باید تحلیل و بررسی مجددی شود. در دولت نهم در عین حال که سازندگی‌ها با قدرت و قوت بیشتری حرکت کردند، گسترش بالاتری هم پیدا کرد و به سمت نقاط محرومی که تا آن روز هیچ توجهی به آنها نشده بود، رفت. در بازدیدهایی که از طرح‌های عمرانی داشتم، به‌طور مثال وقتی به شهر نهبندان در خراسان جنوبی رفتم، در مسجد آن شهر نشسته بودم و عامه مردم اعم از کشاورز، کارگر و... آمدند و بعد از سخنرانی‌ام صحبت کردیم. شاید یک جمع 300، 400 نفری بود. یکی از آنها گفت که من لازم است در اینجا به نکته‌ای اشاره کنم که استاندار دولت قبل در طول هشت سال مسئولیتش فقط دو بار به شهر نهبندان آمد، ولی استاندار شما در فاصله این دو سال ـاواخر سال 85 بودـ شانزده بار برای سرکشی به فعالیتهای عمرانی این شهر به اینجا آمده است. این خودش تحرکی را که دولت نهم برای ساخت و ساز و عمران و برای انجام سریع‌تر طرح‌ها و کارها داشت، نشان می‌دهد. همین جا در دانشکده ما سالنی ساخته شد که بنا بود دو سه ساله ساخته شود، اما تقریباً بیش از دوازده سال طول کشید تا تمام شود و منابعی که برایش صرف شد حدود شش هفت برابر بودجه اولیه بود. دولت نهم سرعت حرکت را به شدت بالا برد و طرح‌های عمرانی را با سرعت بالایی به اتمام رساند. بخش معاونت تحقیق خوبی را هم انجام داده و سرعت به اتمام رساندن طرح‌های عمرانی در دولت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده بود.

به‌ویژه در خراسان جنوبی که خودم مسئول رسیدگی به طرح‌های عمرانی آنجا شده بودم، الحمدلله به طرز روشن و بارزی طرح‌های عمرانی برای طبقات محروم خراسان جنوبی که شما اوج فقرشان را در کپرنشینی‌ها دیده بودید، انجام شدند و طرح‌هایی چون ایجاد سدها، آب‌خوان‌داری، آبخیزداری، ایجاد مدارس، جاده‌سازی و... در آنجا انجام شدند. این کارهای زیربنایی در دولت نهم انجام شدند و توجه دارید آنچه که از دولت‌ها برای مردم باقی می‌ماند همین رفتار و کردارهاست.

دكتر لنكراني در سفرهاي استاني سرازپا نمي‌شناخت

یادم هست آقای دکتر لنکرانی در سفرهای استانی سر از پا نمی‌شناخت و در کوچک‌ترین دهات و بخش‌ها می‌رفت، با مردم حشر و نشر داشت، مشکلاتشان را می‌شنید و می‌آورد. البته این منحصر به آقای لنکرانی نبود و وزرای دولت نهم نوعاً این رفتارها را داشتند و با مردم برخورد چهره به چهره می‌کردند، مشکلاتشان را می‌دانستند و سعی می‌کردند به بهترین نحو حل کنند. این ویژگی‌ها بسیار ارزشمند و بارز بودند و مقام معظم رهبری هم بارها و بارها به این ویژگی‌ها اشاره کردند.

شما یک سخنرانی در باره اولویت‌های توسعه در دولت آقای هاشمی کردید که فقرا و ضعفا زیر چرخ‌های توسعه له می‌شدند در این باره هم توضیح بفرمایید.

این به سال‌های خیلی قبل برمی‌گردد. گروه کارشناسی ما، گروه مؤمن و معتقد به اسلام و ایران و انقلاب اسلامی و بسیار بادرایت بالا در بخش‌های دولتی هستند. برخی هم هنوز امیدوارند طوری بشود که امریکا بیاید و موقعیت‌های قبل از انقلاب تکرار شوند، لذا در توصیه‌های سیاستی‌ای که ارائه می‌کنند، به طبقات پایین توجهی ندارند. می‌دانید یکی از اصولی که در یک حکومت اسلامی باید همواره مدنظر قرار بگیرد، عدالت در کنار رشد و پیشرفت است. عدالت یعنی توجه به طبقات پایین، مستضعف و کم‌درآمد و اگر تولیدی باید انجام شود باید با مشارکت همه مردم باشد و درآمدی که ایجاد می‌شود، بین مردم توزیع شود و همه مردم صاحبان این درآمد و ثروت باشند و نه گروه خاصی. این طور نباشد که ثروت جامعه در دست یک عده از اغنیای محدود بگردد. این جزو توصیه‌های اسلام نیست. از آنجا که عده‌ای به این باورها اعتقاد و چنین تفکری را برای گشتن چرخ‌های اقتصاد قبول نداشتند، عمدتاً سیاست‌هایی را ارائه کردند که در آنها خبری از توجه به این اقشار و ابعاد عدالت نبود. منشاء اصلی این سیاست‌ها هم صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی هستند که چنین سیاست‌هایی را در قالب توصیه‌نامه‌هایی هر سال همراه با تحلیلی از اوضاع اقتصادی کشورها ارائه می‌شوند.

این توصیه‌ها از سال 68 به بعد، یعنی از زمان آقای هاشمی انجام می‌شود و در دوران آقای خاتمی هم ادامه می‌یابد. در دوران آقای خاتمی این آقایان به ماهیت این توصیه‌ها توجه نداشتند و سعی می‌کردند آنها را جزء به جزء اجرا کنند. بعضی از افراد هم که در برابر این سیاست‌ها موضع‌گیری می‌کردند، معمولاً از صحنه سیاست‌های اقتصادی کنار گذاشته می‌شدند. بعضی از این آقایان برای اجرای این سیاست‌ها کدهای روشنی هم داشتند و می‌گفتند در راه توسعه اقتصادی اشکالی ندارد که پانزده درصد طبقات پایین زیر این چرخ‌ها له شوند. این دیدگاه نه از نظر اسلامی و ارزشی مورد تأیید است و نه با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما قابل اجراست.

 

 حرکت‌های توسعه‌ای دولت هاشمی  بی‌توجهی به طبقات پایین را به دنبال داشت

چنین ایده‌هایی وجود داشت، لذا حرکت‌های توسعه‌ای در دولت آقای هاشمی به یک‌سری اتفاقاتی منجر شد که بی‌توجهی به طبقات پایین را به دنبال داشت. گاهی هم وقتی وضعیت بحرانی می‌شد، مثل سال 73 و 74 که بحران‌ ارزی بسیار حاد شد، توجه کردند که این بحران نباید زیاد دامنه‌دار شود و سیاست‌هایی را اتخاذ کردند و بحران مدیریت شد. چنین توجهاتی هم می‌شد، ولی توجهی که دولت نهم به اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمدها و نقاط محروم ـ‌نقاطی که تا به حال پای هیچ مقام دولتی به آنجا نرسیده بودـ کرد، هیچ‌وقت در دولت‌های قبل انجام نشد و دولت نهم این ویژگی را داشت و دیدیم مقام معظم رهبری هم این موضوع را تأیید کردند و این ازافتخارات اعضای دولت نهم هست که این تأییدات را از مقام معظم رهبری گرفتند.

ارادتم به دكتر لنكراني به دليل اخلاص، پاكي و وصداقت و باورشان به اسلام است

شنیده می‌شود که شما در تنظیم برنامه‌های اقتصادی جبهه پایداری همکاری کرده‌اید. مختصری در باره این برنامه‌ها صحبت کنید.

از همان روز اولی که جبهه پایداری ایجاد شد، چون دیدم افرادی که این جبهه را راه‌اندازی کردند، افراد بسیار صالحی هستند، من هم علاقه بسیار بالایی به این جبهه و به‌ویژه به آقای دکتر لنکرانی که ارادت قبلی به ایشان دارم و از دولت نهم به اخلاص، پاکی، صداقت و درجه ایمان و باور ایشان به اسلام و مسائل دینی و تبعیت از ولایت فقیه آشنایی دارم. ارادتم به آقای لنکرانی مال حالا نیست و این ارادت را از دولت نهم به ایشان داشتم و لذا وقتی این اتفاق افتاد، گفتم اگر خدا فضلی کرده است و توانسته‌ایم چیزی بیاموزیم، باید هرچه که داریم، مخلصانه در اختیار این دوستان که به فضل و اخلاصشان اعتقاد داریم قرار بدهیم، لذا از همان روز اول عرض کردم هر کمکی از دستم بربیاید در خدمت عزیزان خواهم بود و در برنامه‌های اقتصادی هر مشورتی که خواستند در خدمتشان بودیم. برنامه‌های اقتصادی‌ای را هم که خدمت این عزیزان ارائه دادیم، نوعاً برای حل مسائل اقتصادی مردم، یعنی در مرحله اول تورم و اشتغال به عنوان دو موضوع اصلی‌ای که مردم را بیش از حد تحت تأثیر قرار می‌دهد، سعی کردیم در ابتدای امر در جهت حل این مشکل برنامه‌هایی را ارائه کنیم و برای این برنامه، متغیرهای اصلی اقتصادی یعنی متغیر ارز، پول، نظام بانکی کشور، نظام بودجه کشور در اولویت بررسی است. یکی از مسائل اساسی دیگری که ان‌شاءالله دولت صالح بعدی باید انجام بدهد مبارزه با مفاسد اقتصادی از طریق اصلاح ساختارهاست. یکی از اعتقادات ما این است که اگر ساختارهای مناسب را در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد نکنیم تا از این طریق ریشه‌های مفاسد اقتصادی خشک نشوند و در این جهت کوشا نباشیم، سایر برنامه‌های اقتصادی هم در ظرفی که در آن اثری از مفاسد اقتصادی باشد، انجام نخواهند شد.لذا ما در کنار بحث تورم و اشتغال روی این کار اهتمام ویژه‌ای گذاشته‌ایم. این سرلوحه کار ماست.

در عین حال باید اقتصادمان را بر اساس هدفی که اسلام و انقلاب اسلامی برای این کشور طراحی کرده‌اند، طراحی و در آن جهت حرکت و زمینه‌های لازم را برای اجرای عدالت فراهم کنیم، در نتیجه به تولید، واردات، تکنولوژی تولید، بهره‌وری و... هم توجه ویژه کرده‌ایم تا بتوان با هماهنگی با زمینه‌های کوتاه‌مدت به شیوه‌های دائمی برای رشد مداوم توأم با عدالت و رشد همگانی که همه مردم آن را احساس کنند و بپذیرند و در تولید کشور مشارکت فعال داشته باشند تا شادابی لازم برای همه مردم فراهم آید.

ويژگي‌هاي لنكراني براي رياست جمهوري بسيار روشن است

چه ویژگیهایی در دكتر لنكراني است که ایشان میتواند کاندیدای خوبی برای ریاست جمهوری باشد؟ شبهه‌ای که وجود دارد این است که آیا می‌تواند این بار سنگین را به دوش بکشد؟

خیلی روشن است. برای این کار به ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده‌اند دقت کنید. الحمدلله خدا بعد از حضرت امام، نعمت بزرگی را به ما داده و آن هم وجود نازنین و عزیز مقام معظم رهبری است. ایشان آگاهی دقیق، عمیق و دوراندیشانه‌ای را در مورد مسائل گوناگون دارند، لذا فرمایش‌های ایشان برای رفتار، اعمال و سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها می‌تواند حجت بالایی باشد.

به ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده‌اند دقت کنید و آنها را با افراد تطبیق بدهید. آقای دکتر لنکرانی بعضی از این ویژگی‌ها را بسیار بیشتر از افراد دیگری که مطرح هستند، دارند. مثلاً درجه اخلاص، ایمان، تهذیب نفس ایشان و باورشان به این‌که اسلام می‌تواند مدیریت کند. من این درجه اخلاص و تهذیب اخلاقی را در کمتر کسی دیده‌ام. در عین حال که زی مردمی و تواضع و این‌که دلش برای طبقات محروم بتپد و دغدغه طبقات محروم را داشته باشد. این ویژگی‌ها کاملاً در دولت نهم در ایشان مشخص بود.

وزارت بهداشت یک وزارت کاملاً تخصصی است و با نخبگان کشور سروکار دارد و مدیریت آن باید به ‌گونه‌ای باشد که بتواند نخبگان کشور را اقناع کند و با طبقات کارشناسی کشور حشر و نشر داشته باشد. وزیری که با قدرت و توانایی بالا توانست چنین وزارتخانه‌ای را ظرف چهار سال اداره کند. الان در ارائه مقاله‌های علمی، به‌ویژه پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم. ایشان چنین وزارتخانه‌ای را اداره کرده، یعنی از نظر حشر و نشر با کارشناسان و نخبگان عملکرد و کارنامه خوبی را از خود به‌جا گذاشته است.

بنابراین ایشان هم از نظر اخلاص، هم از نظر زی مردمی و با مردم بودن، هم دغدغه نقاط محروم را داشتن و از سوی دیگر حشر و نشر با نخبگان و انجام تدبیرهای لازم از طریق مشورت با کارشناسان فرد شایسته‌ای است.

لذا من از صحبت‌هایی که می‌شود تعجب می‌کنم. چه اتفاقی باید بیفتد تا ما باور کنیم که ایشان توانایی این کار را دارد؟ آیا کافی نیست که ایشان چهار سال وزیر وزارتخانه‌ای بسیار حساس با این همه بیمارستان، پزشک و کارشناس سطح بالا بوده و این کار را با نهایت شایستگی انجام داده است؟ مگر رؤسای جمهوری قبلی، پیش از آن چه کاره بودند؟ مگر آنها چه ویژگی‌ای داشتند؟ سوابق آنها چه بود؟ آنها هم که همین طور بودند. یکی از آنها قبلاً وزیر بود. یکی هم استاندار و شهردار بود. ایشان هم وزیر بوده‌اند.

بنده ایمان دارم مردم ما بسیار آگاه و خیلی بهتر از نخبگان مسائل را تشخیص می‌دهند، به همین دلیل چندان از این صحبت‌ها نگران نیستم، چون می‌دانم آقای دکتر لنکرانی ویژگی‌های مورد نیازی برای انجام چنین مسئولیت سنگینی را دارند.

 

 دکتر لنکرانی در بسیاری از ویژگی‌های مورد نظر مقام معظم رهبری، نمره بالایی می‌آورد

آیا نکتهای باقی مانده است؟

نه، من فقط یک نکته را هم عرض کنم که در این قضیه باید به واژه‌ها و تعابیر حساسی که مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف بیان کرده‌اند، توجه کنیم. یکی از نکاتی که ایشان فرمودند این است که رئیس‌جمهور بعدی باید نقاط قوت دولت قبل را داشته باشد و نقاط ضعف را نداشته باشد. این جمله بسیار دقیقی است. ما این نقاط ضعف و قوت را از کج بشناسیم؟ چگونه بفهمیم نقاط ضعف و قوت کدامند؟ با مراجعه به فرمایش‌های خود ایشان می‌شود این را فهمید. اگر به این فرمایش‌ها توجه کنیم، متوجه می‌شویم که آقای دکتر لنکرانی در بسیاری از ویژگی‌های مورد نظر مقام معظم رهبری، نمره بالایی می‌آورند و از نقاط ضعف بری هستند.

لنكراني در بعضی از صفات قابل مقایسه با دیگران نیست

شما دكتر لنكراني را اصلح می‌دانید؟

قطعاً همین طور است. اگر ایشان را اصلح نمی‌دانستم، قطعاً چنین صحبت‌هایی نمی‌کردم. البته در بین عزیزانی که الان هستند این طور است. نمی‌دانم شاید کسی کاندید شود که از هر نظر ارجح باشد که در این صورت قطعاً خود آقای دکتر هم او را ترجیح خواهند داد، ولی در بین کسانی که تا به حال برای نامزدی اظهار تمایل کرده‌اند، قطعاً آقای دکتر لنکرانی اصلح است و حتی در بعضی از صفات قابل مقایسه با عزیزان دیگر نیست.

این گوشه‌نشینی در دانشکده خوب است؟

به هر حال کار دانشگاهی کار تدریس و کار علمی است و انسان باید بتواند برای گردآوری مطالب و ارائه آنها مجالی داشته باشد و لذا طبع قضیه این است که اگر انسان بخواهد کار علمی کند باید کمی گوشه‌نشینی اختیار کند.

از جایگاهی مثل معاون اول رئیس‌جمهور بودن به اینجا آمدن سخت نیست؟

ابداً! آن موقع مسئولیتی به دوش ما بود و به تبع آن مسئولیت یک‌سری کارها را می‌کردیم و یک‌سری تحرکات داشتیم، الان هم مسئولیت آموزش به عهده ماست، به‌ویژه با توجه به موقعیت حساسی که در علوم انسانی هست و مقام معظم رهبری در چند سخنرانی به صورت مبسوط وارد قضیه شدند، بالاخره در اینجا هم تکلیفی را به گردن ما می‌گذارد و در اینجا هم باید حواسمان را جمع کنیم.

 

 پی‌نوشت‌:

Hegemony، فرادستی، سلطه‌گری. اولین بار توسط مارکسیست‌های قرن بیستم به‌ویژه آنتونیوگرامشی به کار رفت و به معنای سلطه بر دیگران با رضایت خود آنهاست و با تسلط داشتن به دلیل زور صرف فرق دارد.     

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : لنكراني نمي تواند, چه كسي مي تواند, دکتر داوودی, حرکتهای دولت هاشمی, ,