بسته کامل صابرنیوز از واکنش کشورهای مختلف جهان نسبت به تحولات مصر/ از دعوت مصری ها به دموکراس توسط کاترین اشتون تا دورغگو خواندن اخوان المسلمین توسط بشار اسد
اتحادیه اروپا خواستار بازگشت سریع مصر به روند دموکراسی شد./ ملک عبدلله پادشاه عربستان سعودی با ارسال پیامی به عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر، به وی تبریک گفت/باراک اوباما با انتشار بیانیه ای نگرانی خود از تصمیم ارتش برای عزل مرسی را اعلام کرد. با این وجود امریکا نیز همانند انگلستان از بکار بردن واژه "کودتا" برای توصیف دخالت نظامیان در امور مصر خودداری کرد.
به گزارش سرویس بین الملل صابرنیوز به نقل از الجزیره انگلیسی، مقامات رسمی کشورهای مختلف غربی و عربی در سخنان و بیانیه های منتشره، مواضع خود در قبال تحولات مصر و کودتای ارش بر علیه دولت مرسی اعلام کردند.. مواضعی که مهمترین آن ذیلا ارائه می شود.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا خواستار بازگشت سریع مصر به روند دموکراسی شد.

کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: "من تمام طرفها را به بازگشت سریع به فرآیند دموکراسی تشویق می کنم، فرآیندی که شامل برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه ریاست جمهوری و مجلس و تصویب قانون اساسی است. این اموری است که باید برای بازگشت کشور به روند دموکراسی انجام پذیرد." وی ادامه داد: "من تمام اعمال خشونت آمیز را به شدت محکوم می کنم و به خانواده قربانیان تسلیت می گویم و نیروهای مسلح مصر را به دفاع از جان و امنیت مصر دعوت می کنم."

فرانسه

لورین فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه خواستار اعلام رسمی برگزاری انتخابات در دوره انتقالی و پس از عزل مرسی از قدرت شد. وی در این زمینه نوشت: "در شرایطی که به شدت در حال وخامت است و با وجود تنش های جدی در مصر، پس از دوره انتقالی باید برگزاری انتخابات اعلام رسمی شود."

فابیوس افزود: "فرانسه امیدوار است جدولی زمانی با احترام به "صلح عمومی، پلوراالیزم، آزادی های فردی و توفیق سازوکارهای دموکراتیک" تدوین شود تا مردم مصر بتوانند رهبران و آینده خویش را انتخاب کنند."

عربستان سعودی

ملک عبدلله پادشاه عربستان سعودی با ارسال پیامی به عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر، به وی تبریک گفت. وی در این پیام آورده است: "به نام مردم عربستان سعودی از جانب من، ما رهبری شما بر مصر در این شرایط بحرانی از تاریخش را تبریک می گوییم. ما به درگاه خدا دعا می کنیم تا به شما در تحمل مسئولیت به منظور تحقق خواست ملت برادر ما مصر یاری رساند."

سوریه

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تجلیل از تظاهرات مصری ها علیه رهبرانشان، عزل مرسی از قدرت را پایانی بر چیزی دانست که در این کشور با عنوان اسلام سیاسی نام گرفته است. اسد در ادامه تصریح کرد، مصریان به دروغهای اخوان المسلمین پی بردند.

اسد در گفتگو با روزنامه سوری الثورة ادامه داد: "آنچه در مصر در حال جریان است سقوط چیزی است که باصطلاح اسلام سیاسی نام گرفته است." وی افزود: "این سرنوشت هر کسی در جهان است که بخواهد دین را دستمایه کسب منافع حزبی و سیاسی قرار دهد."

امارات متحده عربی

امارات تغییرات در مصر را خوشامد گفت و نیروهای نظامی مصر را ستود. عبدلله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه این کشور از اعتماد کاملش به توانایی ملت بزرگ مصر برای برای گذر از شرایط سخت کنونی خبر داد.

عبدلله بن زاید، با تجلیل از آنچه آن را ارتش بزرگ مصر نامید، ادامه داد: "ارتش مصر ثابت کرد محافظ مردم مصر و ضمانتی برای حفظ این کشور به عنوان کشوری قانونمند است."
 
پادشاهی برتانیا

بریتانیا همه را به آرامش دعوت کرد اما از نامیدن دخالت ارتش در امور با عنوان کودتای نظامی سرباز زد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: "شرایط به طور واضح خطرناک است و ما همه طرفها را به خودنگهداری و دوری از خشونت دعوت می کنیم. پادشاهی بریتانیا از دخالت ارتش برای پایان درگیری ها در یک سیستم دموکراتیک حمایت نمی کند."

وی از تمام احزاب مصر برای برداشتن یک گام به جلو و نمایش توان رهبری و آگاهی لازم برای حفظ و نوسازی روند دموکراتیک این کشور دعوت کرد. هیگ افزود: " پاسخ به درخواست مردم مصر برای سرعت بخشی به پیشرفت اقتصادی و سیاسی حیاتی است. این پاسخ باید با برگزاری انتخابات عادلانه زودرس و دولت برخوردار از حمایت مردمی اتفاق افتد."

ایالات متحده امریکا

وزارت خارجه امریکا نگرانی خود از مداخله نظامی در مصر را اعلام کرد. همچنین باراک اوباما با انتشار بیانیه ای نگرانی خود از تصمیم ارتش برای عزل مرسی را اعلام کرد. با این وجود امریکا نیز همانند انگلستان از بکار بردن واژه "کودتا" برای توصیف دخالت نظامیان در امور مصر خودداری کرد و علیرغم ادعای مقامات امریکایی برای عدم همکاری با دولت های کودتاگر، اوباما ابراز امیدواری کرد روند تعاملات سازنده میان امریکا و مصر ادامه داشته باشد.

آلمان

گیدو وسترول وزیر امور خارجه آلمان نیز دخالت نظامیان در امور سیاسی مصر را "گامی اساسی رو به عقب برای دموکراسی در مصر" دانست و همه را به گفتگوی سیاسی و حل بحران به وسیله راهکارهای سیاسی دعوت کرد.

وسترول گفت: "این گام اساسی رو به عقب برای دموکراسی در مصر بود. مصر باید سریعا به دستورات قانون اساسی بازگردد...خطری جدی انتقال دموکراتیک قدرت در مصر را تهدید می کند." وسترول افزود:"ما به دقت وقایع مصر را زیر نظر داریم و به زودی موضع خود را اعلام خواهیم کرد... حبس و سرکوب سیاسی باید با قبول هر هزینه ای متوقف شود. اکنون زمان بازگشت به مسیر دموکراتیک حل مشکل است."


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : واکنش کشورها به تحولات, واکنش به تحولات مصر, تحولات مصر, ,