موضع جدید آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران: روحانی میانه‌رو است؛ پس باید ایران تغییر کند، نه ما!
 

 

مهدی جهانتیغی: چند روز دیگر اعضای گروه ۱+۵ دور هم جمع می‌شوند تا تصمیمی برای مواجه با تیم هسته‌ای دولت روحانی بگیرند. 
 
به گزارش رجانیوز، تاکنون روسیه و چین انتخاب روحانی را فرصتی برای به ثمر رسیدن به توافقات جدی تحلیل کرده‌اند و کشورهای همچون فرانسه، آلمان و انگلیس بیشتر به نظر می‌آید منتظر تحلیل و تصمیم نهایی آمریکا مانده و با تصمیم این کشور همراهی خواهند کرد. 
 
اما با وجود اینکه در دوران آمریکا کار‌شناسان قابل توجهی انتخاب روحانی را فرصتی برای غرب برای رسیدن به توافق عنوان کرده‌اند ولی علائم تغییر در مواضع دولتمردان آمریکا در مواجه با دولت جدید ایران مشاهده نمی‌شود. 
 
منابع غربی و آمریکایی می‌گویند که هیچ تغییر در پیشنهادات دولت اوباما برای مذاکرات آینده صورت نخواهد گرفت و‌‌ همان پیشنهادات آلماتی از طرف ایلات متحده تکرار خواهد شد. 
 
از سوی دیگر در حالیکه به صورت همزمان خبر درخواست مقامات آمریکایی برای مذاکره مستقیم با ایران نیز در رسانه‌های غربی منتشر شده آمریکایی‌ها مدعی هستند که توپ در زمین روحانی می‌باشد و وی باید قدم اول را برای تعامل بردارد. 
 
در اینباره چند نکته ذیل به صورت اجمالی قابل تامل می‌باشد: 
 
الف: آمریکایی‌ها با عدم تغییر پیشنهادات خود این مسئله را دنبال می‌کنند که انتخاب روحانی نتیجه درخواست برای تغییر سیاست خارجه ایران می‌باشد بنابراین این ایران است که باید تغییر کند نه آمریکا. همچناکه یک یک مقام آمریکایی گفته است که در ایران رئیس جمهور میانه رو انتخاب شده بنابراین در موضع امریکا نیازی به تغییر نیست. 
 
ب: تلاش رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه تغییر دولت در ایران را ثمره درخواست برای تغییر رفتار ایران از سیاست تندرو به معتدل در رسانه‌هایشان تفسیر می‌کنند، نشانه این است که افکار عمومی باید انتظار تغییر رفتار از ایران را داشته باشد نه آمریکا!
 
ج: همزمانی اعلام عدم تغییر در موضع آمریکا و از سوی دیگر درخواست مذاکره مستقیم با ایران نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها کشاندن ایران به پای میز مذاکره دو طرفه را که در آن دست بر‌تر را داشته باشند همچنان نقشه راه سیاست خارجه خود می‌دانند. 
 
د: در هر صورت این روحانی است که باید بگونه‌ای مواضع هسته‌ای خود را تا قبل از مذاکره با ۵+۱ را تبیین کند که انتقادات وی از سیاست هسته‌ای ایران در سالهای اخیر مواضع اصولی ایران نبوده و او روندهای تاکتیکی را انتقاد داشته است. این روش شاید تنها راهی باشد که توپ را دوباره در زمین ۱+۵ قرار خواهد داد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : موضع جدید آمریکا, پرونده هسته‌ای ایران, میانه ‌روی روحانی, مهدی جهانتیغی, اعضای گروه ۱+۵, تیم هسته‌ای دولت روحانی, ,