طرحی برای حذف رقبای نماینده

 

مقداد قلیان

برخی اتفاقات روزهای اخیر از جمله جریانات مرتبط با جنبش‌های انقلابی  در برخی کشورهای عربی و بویژه حوادث ناگوار 25 بهمن ماه و موضع گیری‌های پس از آن و نهایتاً تهیه و ارائه گزارش آن در مجلس شورای اسلامی و بازتاب آن در رسانه‌ها، همه و همه موجب شد تا یکی از مصوبات مهم مجلس شورای اسلامی نزد افکار عمومی مورد کم توجهی واقع شود.ـ منظور طرح اصلاح تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی  مصوب 1378 و اصلاحات بعدی است ـ 

تا آنجا که برخی را عقیده بر آن است که اساساً مقصود ارائه دهندگان این طرح نیز در چنین زمانی همین بوده است وگرنه چه ضرورتی داشته که با چنین سرعتی نسبت به این طرح تصمیم گیری شود آنهم در شرایطی که لوایح و طرح های بسیار مهم و حیاتی سالهاست که روی میز کار نمایندگان باقی مانده که در نتیجه آن به دفعات شاهد تمدید مدت اجرای آزمایشی برخی قوانین بوده ایم که قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب از این دسته هستند.
 
در طرح تصویبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تعیین شرایط نمایندگی، نکاتی وجود دارد که بیان آنها خالی از فایده نیست.
 
متن مصوبه به این شرح است:
 
«تبصره 2- دارا بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس (کارشناسی ارشد)یا معادل ان به شرط داشتن پنج سال سابقه خدمتی در پست مدیریتی و بالاتر در بخش های خصوصی یا دولتی و یا پنج سال سابقه فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تایید مراجع ذی ربط و برای نمایندگان دوره های قبل داشتن مدرک کارشناسی یا معادل حوزوی آن الزامی است.»
 
همانگونه که ملاحظه می شود عبارت قانون گذار در بخش اول تبصره ناظر به افزایش سطح تحصیلات تا مقطع کارشناسی ارشد و ضرورت اشتغال در مشاغل مدیریتی یا بالاتر است و شق دوم و پایانی عبارت مربوط به معافیت نمایندگان مجلس از این قیود است.
 
ارجاع تصمیم گیری در مهمترین نهاد تصمیم ساز کشور به دارندگان تحصیلات عالیه امر مبارکی است که ضرورت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
لیکن اشتغال در مشاغل مدیریتی و بالاتر وصله نچسبی است که هیچ تناسبی با تحصیلات عالیه ندارد وانگهی مشاغل مدیریتی با عنایت به عدم تعیین مصادیق آن در قانون تفسیر فراوان می طلبد.
 
اما آنچه در طرح تصویبی صدرالذکر بیش از هرچیز جلب توجه می نماید شق پایانی عبارت مصوبه است که در آن نمایندگان ادوار گذشته از قیود مذکور معاف شده اند و صرفاً سابقه یک دوره نمایندگی مجلس برای ایشان جایگزین مدرک کارشناسی ارشد شده است!
 
این در حالی است که بر اساس تبصره 3 ماده 28 هردوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی محسوب می شود.
 
اگرچه این مصوبه مغایرت جدی با اصول 3 و 19 قانون اساسی دارد اما سابقه نشان داده شورای نگهبان در مورد مشابه  در برابر تصویب آن مقاومتی نکرده است.
 
النهایه با توجه به تغییر ناگهانی شرایط انتخاب شونده ـ کاندیداتوری ـ و سخت گیری بلاجهت در این خصوص و مهمتر از همه معافیت نمایندگان ادوار گذشته مجلس از این دسته قیود به نظر می رسد نفع این مصوبه قبل از هر کس عاید نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی خواهد شد، چرا که مستمسکی قانونی است برای حذف رقبا در حوزه های انتخابیه.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : طرحی برای حذف رقبای نماینده, ,