توطئه انگليس برای گنجاندن بانک ایران- اروپا در فهرست تحریم‌ها
 
منابع غربی می گویند دولت انگلیس تلاش های وسیعی را برای گنجانده شدن نام بانک ایران- اروپا (EIH بانک) در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

به گزارش رجانيوز،منابع غربی در دو روز گذشته به طور جداگانه گزارش هایی منتشر کرده اند که نشان می دهد دولت انگلیس مقام های آلمانی را برای تعطیل کردن شعبه بانک ایران- اروپا در هامبورگ تحت فشار شدیدی قرار داده است.

یکی از گزارش ها در این باره که حاوی جزئیات مهمی است توسط پاول آنتوان کروکر در روزنامه زد دویچه سایتونگ آلمان منتشر شده است. کراکر در این گزارش که روز جمعه 26 فروردین 1390 (15 آوریل 2009) چاپ شده با اشاره به سفر اخیر یک هیئت انگلیسی به برلین می نویسد: «چند فرستاده انگلستان در مارس گذشته با سفر به در مجاب کردن مقامات برلين برای تعطیل کردن بانک ایران- اروپا نقش جدی داشته اند».

درباره اعمال فشار از سوی امریکا و اسراییل به آلمان برای تعطیل کردن این بانک هم البته اطلاعات متنوعی وجود دارد.

منابع غربی می گئیند بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در سفر پنج شنبه هفته گذشته اش به برلين و صحبت با انگلا مرکل صدراعظم المان در باغ مشرف به دفتر صدراعظم المان دقیقا همین روی همین موضوع متمرکز بوده است. در فوريه گذشته نيز 11 سناتور امريکا طي نامه اي به گوئيدو وستروله وزير خارجه المان خواستار توقف فعاليت بانک ايران و اروپا در المان شده بودند. همچنین روزنامه زد دویچه خبر داده است که اخیرا چند ديپلمات ارشد وزارت خارجه المان به واشنگتن اعزام شده و مجددا د رجریان درخواست امریکا برای اضافه شدن نام EIH بانک به فهرست تحریم ها قرار گرفته اند.

با وجود اینکه آلمان تا امروز در مقابل این فشار ها مقاومت کرده بود، زد دویچه می گوید که احتمال افزوده شدن نام بانک ایران- اروپا به فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قوت گرفته است.

این در حالی است که منابع غربی در این باره اتفاق نظر دارند که هیچ سند قابل اتکایی که اثبات کننده تخلفی از جانب بانک ایران- اروپا باشد وجود ندارد. کروکر در گزارش خود می نویسد: «اداره اگاهي فدرال المان نيز اعلام کرده است هيچ يافته و سند جديدي در زمينه تجارت هاي غيرمجاز اين بانک در اختيار ندارد. البته ديگر سازمان هاي امنيتي و همينطور اداره نظارت بر بانک هاي المان نيز برغم اصرار چندي پيش برلين مبني بر از گردونه خارج کردن بانک ايران و اروپا اسناد مستدلي در متهم کردن اين بانک در دست ندارند».

یکی از نگرانی هایی که آلمانی ها تا امروز داشته اند هم این بوده که اگر ایران بابت تعطیلی این بانک به دادگاه شکایت کند، برنده دعوا خواهد بود چرا که هیچ مدرکی علیه این بانک که فعالیت های آن به شدت تحت نظارت دولت آلمان است وجود ندارد. شکایت حقوقی اقدامی است که دیپلمات ها در تهران می گویند بلافاصله در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، به نظر می رسد بزرگترین بازنده تعطیل شدن بانک ایران- اروپا تجار آلمانی خواهند بود که با این اتفاق دیگر هیچ مجرایی برای وصول کردن طلب های خود از ایران نخواهند داشت. ميزان صادرات جمهوري فدرال المان به ايران طي سال گذشته و برغم تشديد تحريمها عليه تهران به 3 ميليارد و 800 ميليون يورو بالغ شد. در حال حاضر بخش قابل ملاحظه اي از مناسبات تجاري ميان دو کشور را بازرگانان و شرکت هاي مياني و واسطه برعهده دارند که براي تامين سفارش هاي خود به تضامين پرداختي نيازمندند. بانک ايران و اروپا يکي از بانک هايي است که هنوز اين تضامين و تسهيلات اعتباري را در اختيار طرف هاي تجاري ايران قرار مي دهد.

برخی کارشناسان می گویند اگر مرکل تن به این اقدام بدهد روابط خود را با بخش تجاری بحرانی خواهد کرد و این موضوع می تواند دولت متزلزل او را در آستانه انتخابات متزلزل تر کند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : منابع غربی می گویند دولت انگلیس تلاش های وسیعی را برای گنجانده شدن نام بانک ایران- اروپا (EIH بانک) در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا آغاز کرده است, ,