راهبرد 'خیال آسوده از جانب مصر' تغییر می کند/ اسراییل 20 میلیارد دلار کمک نظامی ' اضافی' از امریکا درخواست کرد
 اسراییل با بهانه قرار دادن آنچه «بی ثباتی در منطقه» خوانده شده، تقاضای 20 میلیارد دلار کمک نظامی اضافی از امریکا کرده است.

در حالی که امریکایی ها نیز تحولات اخیر منطقه را زمینه ای مساعد برای فروش هر چه بیشتر سلاح به کشورهای منطقه ارزیابی می کنند، صهیونیست ها تصمیم گرفته اند با مغتنم شمردن فرصت کمک های نظامی بیشتری از امریکا درخواست کنند.

با وجود اینکه امریکا به اسراییل تعهد داده است در بازه زمانی 2007-2017 یک بسته 30 میلیارد دلاری کمک نظامی در اختیار اسراییل قرار بدهدو هر ساله نیز بخشی از این کمک ها به اسراییل وارد می شود، منابع غربی می گویند اسراییل اخیرا از امریکا درخواست کرده میلیاردها دلار کمک اضافی دراختیار آن قرار دهد.

پايگاه اينترنتي روزنامه هاآرتص امارات روز 27 فروردین 1390 (16 آوریل 2011) در گزارشی نوشت: «اسرائيل تلاش مي کند براي مقابله با نتايج انقلابها در جهان عربي 20 ميليارد دلار کمک نظامي از امريکا دريافت کند».

به نوشته این پایگاه اینترنتی، ايهود باراک وزير جنگ اسرائيل گفته است اسرائيل سعي مي کند تجهيزات نظامي امريکايي به ارزش 20 ميليارد دلار از امريکا دريافت کند.

وی افزوده است: «موضوع برتري هسته اي نظامي اسرائيل بر اعراب اهميتي اساسي دارد و به اعتقاد من براي طرف امريکايي نيز بسيار با اهميت است. عاقلانه است که امريکا 20 ميليارد ديگر سرمايه گذاري کند تا حمايت بيشتري از اسرائيل انجام شود. اسرائيل قدرتمند و مسوليت پذير است و مي تواند عامل ثبات در منطقه اي باشد که شاهد نا اراميهاي اشکار است».

در همین حال گزارش هایی نیز وجوددارد که نشان می دهد اسراییل برای دریافت چند فروند دیگر از زیردریایی های دلفین آلمان را تحت فشار گذاشته است.

خبرگزاری یونایتدپرس روز 27 فروردین از تل آویو گزارش داد که بنیامین نتانیاهو در دیدار روز 7 آوریل 2011 خود از آلمان این درخواست را با آنگلا مرکل صد اعظشم آلمان در میان گذاشته است.

این خبرگزاری می نویسد مرکل این درخواست را پذیرفته اما برای اجابت آن شرطی داشته است: «مرکل نيز به طور متقابل از مخالفت اسرائيلي ها با توقف توسعه شهرک سازي ها در کرانه باختري رود اردن به عنوان مانع اصلي پيشرفت در تحقق صلح در منطقه خاورميانه انتقاد کرده و خواهان توقف آن شده است».

لازم به ذکر است صهيونيستها تقريبا همه واردات خود را از جمله نفت و مواد خام از طريق دريا تامين مي کنند که به همين منظور بر نياز فوري خود به اين نوع کشتي ها و شناورها با هدف باز گذاردن مسيرهاي حمل و نقل دريايي مقابله با نيروهاي دريايي عربي در درياهاي مديترانه و سرخ و همچنين افزايش محاصره هاي دريايي نوار غزه و لبنان تاکيد دارند.

استقرار 2 فروند کشتي ايراني در درياي مديترانه از طريق کانال سوئز در ماه فوريه که از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاکنون براي نخستين بار رخ داده است از عوامل افزایش نگرانی اسراییلی ها بوده است.

اوراهام بوتزر فرمانده پيشين نيروي دريايي رژيم صهيونيستي نيز خاطر نشان کرد زير دريايي هاي دلفين راهي براي تضمين جلوگيري از حمله پيش دستانه با تسليحات غير متعارف به شمار مي روند.

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا هم هفته گذشته در سفر به عربستان برای فروش سلاح های بیشتر به این کشور لابی کرده بود. (یک گزارش در این باره را اینجا ببینید).

در عین حال کارشناسان نظامی در تهران می گویند افزایش تلاش اسراییل برای دریافت تسلیحات بیشتر از امریکا احتمالا دو دلیل اصلی دارد.

دلیل اول لابی احتمالی است که میان صهیونیست ها و صاحبان برخی کمپانی های اسلحه سازی در واشینگتن انجام شده و در طی آن صاحبان این کمپانی ها اسراییلی ها را ترغیب کرده اند که در زمینه دریافت سلاح به دولت امریکا فشار بیشتری بیاورند. بیشترین سود اینگونه معاملات معمولا به جیب این کمپانی ها می رود.

دلیل دوم که مهم تر نیز هست به مصر مربوط می شود. در تمام 30 سال گذشته اسراییلی ها راهبرد نظامی خود را بر این مبنا استوار کرده بودند که مصر دیگر یک خطر نظامی برای آنها نیست اما این راهبرد اکنون به وضوح نادرست از آب درآمده است. به همین دلیل اسراییلی ها با نگرانی در پی تقویت ارتش خود برای رویارویی احتمالی با مصر هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : راهبرد 'خیال آسوده از جانب مصر' تغییر می کند/ اسراییل 20 میلیارد دلار کمک نظامی ' اضافی' از امریکا درخواست کرد,