متن كامل برنامه هاي ارائه شده ازسوي رئيس كل گمرك ايران در مراسم روز معارفه رييس كل جديد گمرك ايران ضمن اعلام اهم برنامه‌هاي خود, اطمينان داد كه از همه ظرفيت‌ها و توان تخصصي كاركنان اين سازمان در جهت ارتقاي جايگاه گمرك و بهبود وضعيت تجارت خارجي كشور استفاده خواهد كرد.

دكتر عباس معمارنژاد در مراسم معارفه خود كه با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي, جمعي از نمايندگان مجلس, مسئولان بلندپايه كشور و مديران ارشد گمرك جمهوري اسلامي ايران برگزار شد, همچنين آمادگي خويش را براي تعامل و همكاري بيشتر با سازمان‌هاي همجوار اعلام كرد.
متن كامل سخنان رييس كل جديد گمرك ايران به شرح زير است:
تشكر مي‌كنم از جناب آقاي دكتر حسيني وزير محترم امور اقتصادي و دارايي به خاطر اعتمادي كه به بنده كرده‌اند. همينطور از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي, مخصوصاً جناب آقاي دلخوش, رييس فراكسيون گمرك و اميدوارم در آينده هم از حمايت‌هاي آنان برخوردار باشم. از تمام معاونين وزارت امور اقتصادي و دارايي به خاطر زحماتي كه در آينده براي آنها خواهيم داشت و از همكاران محترم خود در گمرك جمهوري اسلامي ايران به خاطر زحماتي كه در گذشته كشيده‌اند و در آينده خواهند كشيد. همچنين از جناب آقاي محمدي بابت زحماتي كه در 30 ماه گذشته كشيدند تشكر مي‌كنم. بنده ظرف اين مدت افتخار داشتم كه به‌عنوان دبير شوراي مشورتي گمرك در طرح تحول اقتصادي خدمت همكاران گمركي باشم و از نزديك شاهد فعاليت و زحماتي كه جناب آقاي محمدي و ساير همكاران در گمرك كشيدند, بودم و همين‌جا از آنان قدرداني و تشكر مي‌كنم. من معتقدم گمرك فقط دستگاهي براي وصول درآمد دولت نيست. هميطور گمرك يك دستگاه بروكراتيك و دست و پاگير و بازدارنده نيست, گمرك نقش بسيار مهمي در اقتصاد و پيشرفت و توسعه كشور دارد. حمايت‌هايي كه گمرك مي‌تواند با تسهيل تجارت از توليد داخلي داشته باشد, حمايتي كه مي‌تواند از صادرات داشته باشد, حمايتي كه مي‌تواند از مصرف‌كنندگان با رعايت استانداردها در گمرك داشته باشد, حتي از رقابت غيرمنصفانه با اعمال مقررات جلوگيري كند. اين نقش‌ها, نقش‌هايي بسيار مهم و خطير هستند و به همين دليل رياست جمهوري به‌عنوان يكي از محورهاي طرح تحول اقتصادي, تحول گمركي را در نظر گرفته, چرا كه تحول گمركي به همراه 6 محور ديگر به‌عنوان پيشران مطرح است.
ما بايد از اين فرصت و پتانسيلي كه با قرار گرفتن گمرك در طرح تحول اقتصادي ايجاد شده حتماً استفاده كنيم. هر برنامه‌اي در هر سازماني اگر قرار باشد عملياتي شود بايستي يكسري طرح‌هاي بالادستي را مورد توجه قرار دهد. سند چشم‌انداز ايران 1404, سياست‌هاي كلي اصل 44, (ابلاغي مقام معظم رهبري) و قانون مربوط آن و برنامه پنجم كه در انتهاي تصويب در مجلس قرار دارد, به‌عنوان سندهاي بالادستي هستند و ما بايستي آنها را مورد توجه قرار دهيم. همينطور سه برنامه ديگر هم در گمرك مورد توجه اينجانب خواهد بود.
ساماندهي امور با سه برنامه
برنامه‌اي كه براي تحول گمرك در طرح تحول اقتصادي با 6 برنامه و 8 پروژه تدوين شده است. برنامه‌هاي آقاي وزير اقتصاد كه در موقع اخذ رأي اعتماد از مجلس اعلام شد. (به‌عنوان تحول در نظام گمركي) و سندي كه تحت عنوان سند راهبردي گمرك از سوي جناب آقاي محمدي اعلام و از ابتداي امسال ابلاغ شده است. بنده با توجه به اين سه برنامه, برنامه خودم را در گمرك سامان خواهم داد و واضح است كه برنامه تحول اقتصادي به‌عنوان برنامه اصلي مورد توجه قرار خواهد گرفت بر اين مبنا به چند برنامه مهم و اساسي اشاره مي‌كنم. يكي از مهمترين برنامه‌ها, ارتقاي جايگاه گمرك در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي است. ما به جاي برخورد منفعلانه, بايستي برخورد همراه با همكاري و قوت و اقتدار در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي (در آنجا كه مي‌توانيم نقش آفرين باشيم), داشته باشيم. من معتقدم گمرك علاوه برآنكه يك سازمان ملي است, سازمان بين‌المللي هم هست چرا كه در ارتباط با تمام گمركات جهان, پنجره تجارت كشور است و به همين خاطر بايد جايگاه گمرك را در قالب يك سازمان ملي و بين‌المللي در نظر بگيريم.
علاوه براين, مديريت در گمرك به معناي ايجاد تعادل منطقي و بهينه بين دو هدف اساسي تسهيل تجارت و اجراي مقررات و مبارزه با تخلفات است. بنابراين ما در مديريت گمرك حتماً بايستي تعادل منطقي را با سرعت و دقت برقرار كنيم و اگر توانستيم اين تعادل را برقرار كنيم خواهيم توانست خدمات شايسته و مناسبي, هم به خدمت‌گيرندگان بدهيم و هم حقوق مردم و دولت را در اين زمينه تأمين كنيم. نكته بعدي اصلاح ساختار و نظام اداري گمرك است كه در حكم وزير محترم امور اقتصادي به بنده, دقيقاً يكي از بندها نيز همين است. من معتقدم حتماً بايستي مطالعات آمايش سرزميني را در گمرك با قدرت در نظر بگيريم و با همكاري دولت محترم, مجلس شوراي اسلامي, همينطور مسئولان ذي‌ربط در استان‌ها و مناطق بتوانيم براساس شرايط اقتصادي, جغرافيايي, سياسي, فرهنگي و اجتماعي در زمينه استقرار گمركات برنامه جامع و مشخصي داشته باشيم. بحث بعدي اصلاح فرآيندها و استانداردسازي آنها است. ما وقتي مي‌گوييم رويه واردات, بايستي به اين نكته دقت بيشتري داشته باشيم كه فرآيندي كه در رويه واردات مورد استفاده قرار مي‌گيرد در تمام گمركات دقيقاً استاندارد و يكسان باشد. اسنادي كه اخذ مي‌شود بايد دقيقاً استاندارد و يكسان باشد بنابراين اصلاح, بازمهندسي و استاندارد كردن فرآيندها يكي از نكاتي است كه ما مورد توجه قرار خواهيم داد.
تدوين آيين‌نامه اجرايي قوي براي قانون امور گمركي
همانطور كه آقاي محمدي هم گفتند, خوشبختانه لايحه قانون امور گمركي در مجلس محترم شوراي اسلامي مطرح است و مراحل نهايي خود را سپري مي‌كند و مجلس همكاري شايسته‌اي را در اين زمينه داشته و انتظار بنده اين است كه اين همكاري‌ها انشاءالله تداوم پيدا كند. اين قانون پتانسيل, توان و ظرفيت‌هاي بسيار خوبي هم در تسهيل تجارت, هم در ارتقاي نظام اداري و سازمان و هم در مورد وضعيت معيشت و رفاه كاركنان انشاءالله ايجاد خواهد كرد. منتها نكته‌اي كه ما نبايد از آن غافل شويم, اين است كه اين قانون نيازمند يك آيين‌نامه اجرايي بسيار منسجم و مناسب است و بايستي از تمام توان تخصصي و كارشناسي همكاران در گمرك و همينطور صاحب‌نظران و كارشناسان در ساير دستگاه‌هاي همكار و همجوار استفاده كنيم تا يك آيين‌نامه اجرايي منسجم و مناسب تنظيم شود. همينطور جا دارد از دولت محترم و مجلس شوراي اسلامي به دليل تصويب الحاق ايران به كنوانسيون تجديدنظر شده كيوتو تشكر كنم. اين كنوانسيون در ساده‌سازي فرآيندها و رويه‌هاي گمركي و همينطور ارائه خدمات بهتر به خدمت‌گيرندگان ظرفيت‌هاي خوبي را در اختيار سازمان گمرك قرار خواهد داد و اميدوارم در داخل گمرك ما با اجراي يك برنامه آموزشي مناسب بتوانيم چگونگي اجرايي شدن اين كنوانسيون را به درستي مورد توجه قرار دهيم. يكي ديگر از نكاتي كه بايد مورد توجه قرار گيرد, ارتباط مؤثر و فعال و برنامه‌ريزي شده با سازمان‌هاي همجوار و همكار است. ظرف اين مدت من شاهد بودم كه تلاش‌هاي بسيار خوبي براي توسعه همكاري و هماهنگي با سازمان‌هاي مذكور صورت گرفته و بايستي اين همكاري‌ها تداوم پيدا كند تا نهايتاً بتوانيم به يك پنجره واحد تجاري الكترونيكي كه تسهيل‌كننده تمام امور در تجارت است دست پيدا كنيم. برنامه بعدي تعامل فعال با سازمان‌هاي بين‌المللي به‌خصوص سازمان جهاني گمرك (WCO) خواهد بود. ما اگر بتوانيم از نظر اجرايي و تشكيلاتي شرايط لازم را فراهم كنيم, به دنبال اين هستيم كه انشاءالله يك نماينده‌اي را در سازمان جهاني گمرك مستقر كنيم و همكاري‌هايمان را با اين سازمان گسترش بدهيم. در زمينه استانداردها و پياده‌سازي آنها و الحاق به كنوانسيون‌هاي جديد هم بايستي توجه لازم را داشته باشيم.
استفاده حداكثري از توان و ظرفيت كاركنان
برنامه بعدي توجه به رويكرد برون‌سپاري در اداره خدمات گمركي است. حتماً بايستي منطبق با سياست‌هاي كلي اصل 44 و قانون آن, از خدمات و توان بخش خصوصي در ارائه خدمات گمركي استفاده كنيم. برنامه بعدي استفاده حداكثري از توان همكاران شريف و زحمتكش و متخصص در گمرك جمهوري اسلامي است. بنده اطمينان كامل دارم و دقيقاً اين را مي‌دانم كه همكاراني بسيار متخصص, شريف و زحمتكش در اقصي نقاط كشور در مناطق مرزي مختلف فعاليت مي‌كنند. ما در برنامه‌هاي خود استفاده حداكثري از توان كارشناسي و توان اجرايي و مديريتي اين همكاران عزيز را حتماً مطمح نظر قرار خواهيم داد. در اين زمينه بحث‌هايي مثل پياده‌سازي نظام پيشنهادها, توجه به نظام‌هاي انگيزشي كاركنان و معيشت آنها و رضايتمندي همكاران جزو برنامه‌هايي است كه مدنظر قرار خواهد گرفت.
اتكاي بنده در اداره گمرك حتماً به نيروهاي شريف, صديق و متخصص خودم خواهد بود و مطلب ديگر اينكه يكي از اهداف مهم گمرك اعمال مقررات و همينطور مبارزه با تخلفات است. در اين زمينه بايستي با برنامه عمل كنيم, كما اينكه آنهايي كه مي‌خواهند تخلف كنند, احتمالاً با برنامه اين كار را انجام مي‌دهند. پتانسيل‌هاي خوبي هم در اين زمينه در گمرك وجود دارد. بحث بازبيني در گمرك و حسابرسي بعد از ترخيص به‌عنوان يكي از پتانسيل‌هايي كه مي‌توانيم با استفاده از آنها مقررات را اجرا و حقوق حقه دولت و مردم را ايفا كنيم, يكي از برنامه‌هاي ما خواهد بود و همينطور پياده‌سازي رتبه‌بندي ارتباطي صاحبان كالا و كارگزاران گمركي در ارائه خدمات و نهايتاً بحث تحقق گمرك الكترونيكي براي خدمت‌رساني بيشتر به مردم, كاهش هزينه‌ها و تسهيل تجاري مدنظر خواهد بود. ما حتماً پياده‌سازي سيستم آسيكوداي جهاني را پيگيري خواهيم كرد. اين سيستم الان در رويه ترانزيت تا حدودي عملياتي شده و حتماً در رويه‌هاي ديگر به‌ويژه واردات و صادرات هم پيگيري خواهد شد, ولي من معتقدم آسيكوداي جهاني يك برنامه گذار از وضعيت فعلي به وضعيت الكترونيكي است, اما وضعيت مطلوب نيست. حتماً ما بايستي برويم به دنبال اينكه يك برنامه جامع گمرك الكترونيكي داشته باشيم با يك نرم‌افزار, سخت‌افزار و انسان‌افزار بسيار قوي براي تحقق اهداف خودمان در گمرك.
مطلب پاياني اينكه روز جهاني گمرك در پيش است و ما بايد تلاش كنيم با برنامه‌ريزي بهتر بحث‌هاي تخصصي و كارشناسي را در همايش اين روز مورد توجه قرار دهيم. همه شما مي‌دانيد كه شعار امسال در روز جهاني گمرك اين است كه ” دانش كليد تعالي گمرك است“. بنابراين حتماً اين را هم مورد توجه قرار خواهيم داد. در خاتمه مجدداً از خدمات انجام شده قدرداني و از همكارانم در گمرك تقاضا مي‌كنم كه با همكاري هم بتوانيم خدمات شايسته‌اي به ولي‌نعمتان خودمان كه مردم هستند ارائه كنيم.
خدايا چنان كن سرانجام كار                   تو خشنود باشي و ما رستگار

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : برنامه هاي رئيس كل گمرك, متن كامل برنامه ها, ساماندهي امور با سه برنامه, تدوين آيين‌نامه اجرايي قوي براي قانون امور گمركي, استفاده حداكثري از توان و ظرفيت كاركنان, ,