سرانجامی ناگوار برای طرح نظارت نمایندگان بر خودشان
کوچک زاده:این طرح یعنی شیر بی یال و دم و اشکم!/ نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان منطقی ترین روش

 

طرح جنجالی نظارت نمایندگان بر خودشان که از سال‌ها پیش به یکی از مطالبات مردم از این نهاد نظارتی تبدیل شده و بارها به بهانه‌های مختلف از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شده بود، سرانجام نزدیک به یکسال پس از تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم وجود نظارت بر نمایندگان مجلس، امروز به صحن علنی آمده و با رایی نه چندان قوی تصویب شد.

به گزارش رجانیوز، آنچه بیش از رای ضعیف به این طرح قابل توجه به نظر می‌رسید اما ضعف محتوایی این طرح و تبدیل شدن آن به یک شیربی یال و دم و اشکم نکته‌ای بود که سبب شد طراحان اصلی این طرح نیز به مخالفان جدی آن در مجلس و در حین تصویب آن تبدیل شوند.
 
دکتر مهدی کوچک‌زاده به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمایندگان مجلس که ماه‌ها پیگیر بررسی و اجرای این طرح از طریق تذکرهای چندباره به هیات رئیسه بوده است، روز دوشنبه و در جریان تصویب این طرح ضمن انتقاد شدید نسبت به طرح پیشنهادی کمیسیون ویژه به صحن علنی مجلس، این طرح را موجب ایجاد شدن مصونیت‌های جدید و بازتر شدن دست نمایندگان متخلف برای ارتکاب به خلاف و همچون شیری بی یال و دم اشکم توصیف کرده است.
 
کوچک زاده در گفتگو با خبرنگار رجانیوز، ضمن بیان تاریخچه طرح بحث موضوع نظارت بر نمایندگان و سستی هیات رئیسه مجلس هشتم در پیگیری این طرح گفت: طرح نظارت بر نمايندگان از دوره هفتم مجلس و نه با اين عنوان ولي با عنوان مشابه "حفظ شأن نمايندگان" از طریق جریان آبادگران به مجلس ارائه شد كه بنده هم جزء مطرح‌کنندگان این طرح بودم.
 
وی با اشاره به مخالفت جریانی خاص در مجلس هفتم با این طرح ادامه داد: متأسفانه این طرح در مجلس هفتم با مخالفت‌هايي روبه رو شد و كنار گذاشته شد. در دوره هشتم نیز پيگيري‌هاي براي احياي اين طرح انجام شد كه باز هم به دليل مخالفت‌هايي كه صورت گرفت بدون نتیجه ماند.
 
کوچک‌زاده تصریح مقام معظم رهبری در پیگیری طرح نظارت بر نمایندگان را باعث احیای مجدد آن دانسته و گفت: پس از آنکه سال گذشته در ديداري كه نمايندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب داشتند ايشان هم به ضرورت وجود نظارت بر مجلس و نمايندگاني كه خودشان بر دستگاه‌ها نظارت مي كردند تأكيد كردند، همان طرح قبلي يعني طرحي كه از مجلس هفتم تصويب شده بود توسط دوستان آبادگران همان طرح با اصلاحات مختصري در مجلس مطرح گرديد كه متأسفانه طرح مذکور که طرح پخته و نسبتا جامعی بود، به بهانه‌هایی با مخالفت روبه رو شده و با هدایت هیت رئیسه مجلس،به کميسيون اصل 90 ارجاع شد.
 
عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار، با اشاره به ناکام ماندن سرانجام طرح پیشنهادی کمیسیون اصل 90 در صحن علنی ادامه داد: اين كميسيون پس از دو سه ماه بررسي دوباره در يك شكل جديدي اين طرح را به صحن مجلس ارجاع داد در آنجا باز هم مخالفت‌هایي شد و آنجا ارجاع داده شد به يك كميسيون مشترك خاص بررسي اين طرح.
کوچک‌زاده ادامه داد: اين كميسيون مشترك اولين گزارش خودش را در 33 ماده در بهمن ماه سال گذشته ارائه داد كه متأسفانه آن طرح 33 ماده اي داراي اشكالات بسيار زیادی بود كه اگر نگويم درست در راستاي عكس طرح نظارت نمايندگان بود حداقل مي‌گويم هيچ يك از اهداف طرح را برآورده نمي‌كرد. به طوري كه ده ماده اول آن 33 ماده در راستاي خواسته هاي نمايندگان نوشته شده بود.
 
وی در توضیح این طرح پیشنهادی ادامه داد: ماده دهم و يازدهم و نهم اصلاً نمايندگان را از تعقيقب قوه قضاييه بدون اجازه يك هيئت كه در مجلس تشكيل مي‌شد منع كرده بود يعني يك مصونیت جدید! در گفتگوهايي كه شده بود آن طرح هم دوباره كنار زده شد تا اينكه ديروز يك طرح از طریق كميسيون مشترك در11 ماده چاپ شد و به مجلس ارائه گرديد.
 
کوچک زاده با اشاره به علل مخالفت خود با این طرح پیشنهادی ادامه داد: بنده به عنوان مخالف اين طرح علي‌رغم ميل باطني‌ام و علي‌رغم اينكه از پيگيري‌كننده‌هاي اوليه اين طرح بودم به عنوان مخالف صحبت كردم. اما چرا؟ دليلش اين بود كه اين طرح حداقل‌هايي كه ما انتظار داشتيم را در زمينه نظارت بر نمايندگان و جلوگيري از فساد و مفاسد در بين نمايندگان مجلس برآورده نمي‌کرد. در کل یک طرح صوری و شکلی درنظر گرفته شده بود و بعضی که نيت خيري داشتند حداقل اين را مي‌خواستند که ما دست خالي در خدمت رهبر انقلاب در ديدار بعدي نرسيم.
 
وی با اشاره به اشکالات این طرح ادامه داد: يكي از اشكالات اصلي اين طرح اين بود كه از درون خود مجلس هيئتي را بر مي گزيد كه بر رفتار نمايندگان نه بر كليت مجلس نظارت کنند! این در حالی است که توصيه رهبر معظم انقلاب اين بود كه مجلس طرحی را هم براي نظارت بر مجلس و هم براي نظارت بر نمايندگان پيش بيني كرده و از اتقان و استحكام مناسبي برخوردار باشد. اما باید با تاسف اعلام کنم که طرح مذکور هيچكدام از موارد مورد نظر رهبر انقلاب را نداشت.
 
نماینده مردم تهران در تشریح طرح تصویب شده در مجلس اعلام کرد: در اين طرح پيش بيني شده است كه هيئتي مركب از 7 نفر از نمايندگان بر سایر نمايندگان نظارت كنند! و حالا جاهايي هم که موارد قضايي و مجرمانه وجود داشت، براي رسيدگي به قوه قضاييه ارجاع دهند. به نظر من از آنجایی که مجلس در رأس امور است هيچ مقامي بالاتر از او امكان نظارت بر او را ندارد. لذا این نظارت تنها از كانال و مرجعي قابل نظارت مطلوب و مفيد و مورد تأييد رهبر انقلاب قابل اعمال است.
 
وی در توصیف پیشنهاد جمعی از نمایندگان برای اصلاح طرح نظارت بر نمایندگان ادامه داد: آنچنان که ما براي ورود نمايندگان به مجلس شوراي نگهبان را داريم يعني صلاحيت نمايندگان براي ورود به مجلس بايد توسط شوراي نگهبان تأييد شود، چه اشكالي دارد که اين ابزار استمرار پيدا كند؟ يعني نظارت شوراي نگهبان در طول دوران نمايندگي هم استمرار پيدا كند و اگر كسي تخلف كرد گزارش شوراي نگهبان به مجلس بيايد تا براي اعتبارنامه آن نماينده مجلس تجديد نظر شود. اين راهي بود كه ما پيشهاد داشتيم كه هم عملي بود و هم منطقي.
 
کوچک‌زاده ادامه داد: ضمن اينكه در موارد مختلف طرح فعلي دارای ابهامات بسياري است كه بعداً مي‌شود تفسير سليقه‌اي از آن صورت بگیرد. يكي از آنها اين است كه اين هيأت باید به تخلفات شئون نمايندگي رسيدگي کند این در حالی است که اين شئون هيچ كجا تبيين نشده. يا مثلاً همان كسي كه بناست نظارت كند گفته شده است که از بين افراد صاحب صلاحيت بايد انتخاب شده باشد ولی در این طرح حرفی از مفهوم صلاحیت در و شرایط آن بیان نشده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سرانجامی ناگوار برای طرح نظارت نمایندگان بر خودشان, کوچک زاده:این طرح یعنی شیر بی یال و دم و اشکم!/ نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان منطقی ترین روش, ,