سردار جزایری:

با پیروزی انقلاب، ملت ایران خود را از ننگ کاپیتولاسیون رهایی بخشید
سپاه نیوز: معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران خود را از ننگ کاپیتولاسیون و ژاندارمی آمریکا در منطقه رهایی بخشید.

به گزارش سپاه نیوز به نقل از معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری با گرامیداشت 23 اردیبهشت ماه سالروز لغو قانون کاپیتولاسیون در سال 1358 گفت: پاک کردن ننگ قانون کاپیتولاسیون از ساحت ملت شریف ایران، از دستاوردهای سترگ انقلاب و حاصل ارزشمند نهضت بیداری بخش امام خمینی (ره) به شمار می‌رود.
وی افزود: کاپیتولاسیون یکی از تاریک‌ترین نقاط تاریخی کشور است که حاصل خیانت و سرسپردگی سلاطین و شاهان بی کفایت به ويژه رژيم‌پهلوی بود و همواره یادآوری آن ماية شرمساری ایرانیان غیور و غیرتمند است.
سردار جزایری با تبیین مفاهیم کاپیتولاسیون و اشاره به اینکه برآیند چنین قانون و پیمانی "مصونیت حقوقی اتباع یک کشور بیگانه در داخل کشور دیگر است"، اظهار داشت: کاپیتولاسیون دارای پیشينه‌ای تاریخی بوده و در دوران معاصر می‌توان مصادیقی از آن در کشورهای مختلف از جمله ایران قبل از انقلاب را برشمرد.
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح منشا رژیم کاپیتولاسیونی در ایران را معاهده ترکمنچای معرفی و خاطر نشان کرد: در عصر حکومت عثمانی، برخی قدرت‌های اروپایی بنا به دلایل سیاسی، نظامی، اقتصادی و بازرگانی برای حضور در قلمرو عثمانی از سران حکومت وقت امتیازات ويژه‌ای برای شهروندان اروپایی طلب کردند که سران دولت نیز برای حفظ حکومت مرکزی و موقعیت خویش با اعطای برخی امتیازات در حوزه‌های اجتماعی و حقوقی کشور موافقت کردند و در ادامه نیز در ایران پس از اعطای حق کاپیتولاسیون توسط دولت قاجار به روسیه که از طریق انعقاد قرارداد ترکمنچای حاصل شد، کشورهای دیگری از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه هم از چنین امتیازی برخوردار شدند.
وی افزود: جنبة بارز این باج دهی و باج‌گیری قدرت‌های بیگانه، اعطای حق رسیدگی به جرایم ماموران سیاسی در حیطه سرزمین‌های اسلامی و از جمله ایران به دولت‌های متبوع خودشان و سلب این حق طبیعی از دولت و ملت مسلمان بود.
رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور با تقبیح این باج دهی و باج خواهی که تقدم اتباع خارجی به اتباع کشور را تامین می کند،آنرا توهینی به حق حاکمیت ملی دانست و گفت: این غفلت و سرسپردگی برابر بیگانه که زمینه و اجرای ارتکاب آزادانه انواع ظلم ،جنایت و خیانت در جغرافیای کشور قلمداد می‌شود، در حقیقت مطالبه حق توحش! غربی‌ها از شرقی‌ها بويژه درکشورهای اسلامی بود.
سردار جزایری با اشاره به فراز ونشیب‌ها و شدت و ضعف‌های برخورداری بیگانگان بويژه قدرت‌های فرامنطقه‌ای از "کاپیتولاسیون" در طول تاریخ معاصر و تاکید بر آخرین مورد آن در کشور که کلید خوردن اعتراض مرجعیت و روحانیت متعهد بويژه امام خمینی (ره) را در پی داشت تصریح کرد: احیاء و بازآفرینی کاپیتولاسیون توسط رژيم پهلوی در سال 1342 و تصویب لایحه آن در 21 مهر ماه 1343 توسط مجلسین فرمایشی شاه، اعتراض و فریاد بلند امام خمینی (ره) را برانگیخت و ایشان طی سخنرانی شدید اللحنی در 4 آبانماه 1343 آنرا اهانت بزرگی به ملت ایران و بلکه ملت اسلامی خوانده و با صدور اعلامیه‌ای کاپیتولاسیون را خلاف اسلام و فاقد وجاهت و ارزشی قانونی اعلام کردند.
وی افزود: امام (ره) با بکارگیری تعابیری عمیق و معنادار چون "اعطای سند وحشی بودن مسلمانان به آمریکا" و" قلم کشیدن بر مفاخر اسلامی و ملی" اقدام رژيم شاه را اهانتی به ارتش و عامل پایمال شدن حیثیت دادگاههای ایران معرفی و با صراحت برابر آن قد علم کردند و پرچم مبارزه را که به گونه‌ای شکل‌گیری انقلاب اسلامی محسوب می‌شد را برافراشتند.
سرتیپ جزایری با اشاره به وحشت رژيم پهلوی از پیامدها و آثار بسیار وسیع و گسترده اعتراض امام عزیز خاطر نشان کرد: شاه در اقدامی شتاب زده امام (ره) را شبانه بازداشت و پس از انتقال به تهران به ترکیه تبعید کرد، تا اینکه پس از مدتی برغم عقب نشینی محدود در اجرایی کردن کاپیتولاسیون، پاسخ اسائه ادب به ساحت مرجعیت و روحانیت و ملت مسلمان ایران را دریافت کرد.
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: پس از مدتی کوتاه، دست انتقام ملت به خشم آمده از اهانت شاه و تبعید امام (ره) بکار آمد و عامل تصویب نهایی کاپیتولاسیون و تبعید امام (ره) یعنی حسنعلی منصور- نخست وزیر وقت- توسط محمد بخارایی به هلاکت رسید.
سردار جزایری با معرفی حادثه تصویب کاپیتولاسیون بعنوان یکی از بهانه‌ها و بسترهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از حدود 15 سال با پیروزی انقلاب اسلامی در نخستین فرصت یعنی در اردیبهشت ماه 1358 شورای انقلاب قانون ضد اسلامی و ضد ایرانی "کاپیتولاسیون" را ملغی اعلام کرد و این لکه ننگ برای همیشه از دامان ملت شریف و مسلمان ایران زدوده شد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند انقلاب و نظام اسلامی برای سایر ملل و جوامع اسلامی بويژه در صحنه بیداری و مقاومت برابر نقشه‌ها و ترفند‌های قدرت‌های استکباری در منطقه راهبردی و حساس خلیج فارس و خاورمیانه گفت: موج بیداری و استکبار ستیزی که سالها پیش از برکت انقلاب اسلامی از مرزهای جمهوری اسلامی گذشت و هم اینک با عبور از خاورمیانه به اروپا رسیده است و جلوه‌هایی از آن در قاره آمریکا ظهور کرده، نظام سلطه و طراحان اصلی قوانین ضد بشری و تبعیض آمیزی چون کاپیتولاسیون را با چالش جدی مواجه ساخته است.
وی تصریح کرد: اقدام قاطعانه و شجاعانه حضرت امام (ره) بار دیگر قدرت مرجعیت و روحانیت متعهد و تکلیف‌مدار را به رخ کشید، به گونه‌ای که لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی را برای ملت ایران و نیز دشمنان اسلام تداعی کرد.
وی با اشاره به جاری بودن پژواک فریاد امام خمینی (ه) و میرزای شیرازی در بستر تاریخ و برای تمامی ملل و جوامع تشنه استقلال، عدالت و حقیقت افزود: اگر امام خمینی (ره) در سال 1343 بر کاپیتولاسیون آمریکایی تاخت و ملت ایران نیز در سال 58 بر آن مهر باطل زد؛ اینک تمامی ملت‌های آزاده و حق طلب که از ظلم و ستم آمریکایی و انگلیسی به ستوه آمده‌اند برابر دیکتاتورها و دولت‌های وابسته و خودباخته قد علم کرده‌اند و با اراده خود در حال برچیدن تمامی قوانین تبعیض گونه و تحقیر آمیز چون کاپیتولاسیون از کشور‌هستند.
سردار جزایری در پایان با اشاره به ره آورد خفت بار کاپیتولاسیون و نوکری آمریکا و قدرت‌های استکباری که ایران را با عنوان "ژاندارمی منطقه" می‌خواندند تاکید کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، ملت ایران علاوه بر رهایی از خفت کاپیتولاسیون از ذلت ژانداری آمریکا در منطقه که عنوانی برای فریب و غارت منابع سرشار و راهبردی کشور بوده نیز نجات یافتند و اینک با تکیه برقدرت الهی و توانمندیهای بومی و خدادادی خود از جمله جوانانی برومند و آماده فداکاری در عرصه خطر و تهدید،به موقعیتی ممتاز و واقعی دست یافته و خود را الگویی برای تمامی ملت‌ها قرار داده است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : با پیروزی انقلاب, ملت ایران خود را از ننگ کاپیتولاسیون رهایی بخشید, ,