روسیه: نه موضع اشتون را قبول داريم نه گزارش کمیته تحریم را؛
ابتکار عمل جلیلی اختلاف‌های درونی 1+5 را آشکار کرد

 

نامه دکتر سعید جلیلی به کاترین اشتون به سرعت اختلاف های درونی 1+5 درباره ایران را آشکار کرد.

در حالی که بیشتر از 3 روز از ارسال نامه جدید مسئول پرونده هسته ای ایران به کاترین اشتون نمی گذرد، روسیه اعلام کرد مخالف پاسخی است که اشتون به این نامه داده است.

دکتر جلیلی روز 20 اردیبهشت 1390 به نامه 24 بهمن 1389 اشتون پاسخ داد و در جواب خود بی آنکه ذکری از مسئله هسته ای ایران به میان بیاورد تاکید کرد ایران حول مجموعه ای از نگرانی های مشترک آماده مذاکره با 1+5 است. جلیلی همچنین نوشته بود که تحولات منطقه نشان داد که بسته های پیشنهادی ایران مبتنی بر درک دقیق از واقعیات بوده است.

یک روز بعد از وصول این نامه به بروکسل، سخنگوی کاترین اشتون پاسخی سطحی به ابن نامه ارائه کرد و گفت اشتون این نامه را «آغاز کننده یک دور مذاکره جدید» نمی داند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل در 21 اردیبهشت 1390 (11 مه 2011) مايا کاسيانسيچ، سخنگوي کاترين اشتون مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا در واکنش به نامه 20 اردیبهشت دکتر جلیلی گفت: «ما از اين که مي شنويم ايراني ها درباره ملاقات های جدید سخن مي گويند يکه خورديم. انها در مورد هيچ طرح پيشنهادي با ما تماس نداشته اند. از سوي ديگر نامه جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاکره کننده اصلي هسته اي ايران حاوي مطلب جديدي نيست و برگزاري نشست هاي بيشتر را در اين زمينه تاييد نمي کند».

بلافاصله پس از این واکنش، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه بی آنکه نگران حفظ ظاهری اجماع علیه ایران –که دغدغه همیشگی امریکاست باشد- گفت که روسیه پاسخ اشتون به ایران را قبول ندارد.

بنا بر گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو در تاریخ 23 اردیبهشت 1390 (13مه 2011) وزير امور خارجه روسيه گفته است: «پاسخ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به نامه رئيس گروه مذاکره کننده هسته اي ايران با راهبرد روسيه مطابقت ندارد».

سرگئي لاوروف که در جمع خبرنگاران در الماتي صحبت می کرد، ادامه داده است: «راهبرد روسيه ترغيب جمهوري اسلامي ايران به ادامه مذاکرات است. اينکه خانم اشتون گفته که در نامه ايران چيز جديدي نيست با موضع روسيه مخالف است. وزير امور خارجه روسيه تصريح کرد ما طرفدار اين هستيم تا با گفت وگوي با ايران همه مسايل با رعايت حقوق کامل اين کشور بررسي شود».

از سوی دیگر، سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در 1+5 هم اعلام کرد اعضای این گروه در حال تماس و رایزنی برای «یافتن یک فرمول واحد به منظور پاسخ گویی به نامه جلیلی» و همچنین تعیین تاریخ نشست بعدی با ایران هستند. خبرگزاری روسی ریانووستی روز پنج شنبه 22 اردیبهشت 1390 گزارش داد که ریابکوف گفته است 1+5 انتظار داشت نامه جلیلی حاوی جزئیات بیشتری باشد. وی تاکید کرده است: «این حقیقت که طرف ایرانی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده علامت بسیار مهمی است و ضروری است که 1+5 هم آمادگی خود را برای تماس ها اعلام کند».

علاوه بر این، خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه 22 اردیبهشت 1390 گزارش داد که روسیه با انتشار گزارش جدید کمیته تحریم ها علیه ایران به عنوان سند رسمی شورای امنیت مخالفت کرده است. کمیته تحریم های 1737 در تازه ترین گزارش خود اذعان کرده بود که ایران با موفقیت قادر به دور زدن تحریم ها بوده است.

این موضع گیری صریح و سریع لاوروف که کمی هم غیر معمول است، نشان می دهد روابط درونی 1+5 با یکدیگر بویژه رابطه روسیه و چین با اعضای غربی این گروه در شرایطی بحرانی قرار دارد و مهم ترین عامل بوجود آورنده این وضعیت هم خیزش های منطقه بویژه مداخله غرب در لیبی است که جزو متحدان نزدیک مسکو محسوب می شد.

کارشناسان در تهران می گویند ابتکار عمل دکتر جلیلی در ارائه پاسخ نامه اشتون در مقطع فعلی، تدبیری هوشمندانه برای روشن شدن میزان اختلاف های موجود در اردوگاه غرب بوده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ابتکار عمل جلیلی, اختلاف‌های درونی 1+5, نامه دکتر سعید جلیلی, ,