راديو فردا: ايران به اسرائيل حمله سايبري كرد

يك مقام ارشد امنيتي اسرائيل اعتراف كرده است كه صنايع كليدي كشورش هدف تلاش‌هايي در راستاي حمله سايبري بيگانگان بوده است. هرچند ديسكين اشاره اي به نام عواملي اين حمله سايبري نكرده اما ارزيابي‌ها مي‌گويد كه ممكن است سخن از اقدام تلافي‌جويانه جمهوري اسلامي ايران باشد.

به گزارش خبرگزاري فارس، راديو فردا ارگان فارسي زبان سازمان سيا در گزارشي به اعتراف مقامات اسراييلي درباره حمله سايبري به تاسيسات هسته اي اين رژيم پرداخته است.

اين گزارش مي نويسد:

براي نخستين بار در دوره‌اي كه از "نبرد سايبري " ميان دو دشمن سرسخت خاورميانه؛ اسرائيل و ايران سخن مي‌رود، يك مقام ارشد امنيتي اسرائيل اعتراف كرده است كه صنايع كليدي كشورش هدف تلاش‌هايي در راستاي حمله سايبري بيگانگان بوده است.

يووال ديسكين، فردي كه در سال‌هاي اخير رياست شباك، تشكيلات امنيت داخلي اسرائيل (سازمان موسوم به "شين بت ") را برعهده داشته و قرار است يكشنبه پانزدهم مه اين پست را به يورام كهن، يك اسرائيلي ايراني تبار، تحويل دهد، در يكي از آخرين سخنراني‌هاي خود در مقام رياست شباك، به حملات سايبري بيگانگان به تأسيسات كليدي اسرائيل اذعان كرده است.

هرچند ديسكين اشاره اي به نام عواملي كه در صدد حمله سايبري به صنايع اسرائيل بوده اند، نكرده است اما ارزيابي‌ها مي‌گويد كه ممكن است سخن از اقدام تلافي‌جويانه جمهوري اسلامي ايران باشد.

ايران در ماه‌هاي اخير حملات سايبري به پاره‌اي از تاسيسات زيربنايي و مهم خود، به ويژه سايت‌هاي اتمي را تأييد كرده بود.

هرچند جمهوري اسلامي ايران صريحا نگفته است كه آيا حمله كنندگان سايبري، اسرائيلي بوده اند، اما ژنرال عاموس يادلين، هنگامي كه رياست سازمان اطلاعات نظامي ارتش اسرائيل را بر عهده داشت، گفته بود كه كشورش به يك "ابرقدرت " در نبرد سايبري تبديل شده است.

هيچگاه معلوم نشد كه يادلين كه در صدر يكي از بسته‌ترين نهادهاي اطلاعاتي و نظامي اسرائيل بود و خود نيز شخصيتي به شدت درونگرا داشت و هرگز رازهايي مانند حمله هوايي اسرائيل به تأسيسات اتمي سوريه يا كاروان‌هاي حامل سلاح در سودان را افشا نكرد، به چه دليل از مبدل شدن كشورش به "ابرقدرت " در نبرد سايبري آشكارا سخن گفته بود.

اين احتمال مطرح بود كه اسرائيل مي‌خواهد به جمهوري اسلامي ايران هشدار دهد كه اين كشور قادر است به تأسيسات كليدي ايران، از آب و برق و خطوط مواصلاتي گرفته تا اموربانكداري و مالي از راه كامپيوتري حمله كند.

در دوسال اخير همواره توجه جامعه جهاني به حملات ويروس رايانه‌اي به تأسيسات ايران معطوف بوده اما تا حال هيچ مقام اسرائيلي از اين امر كه اين كشور نيز مورد حمله متقابل بوده است، سخني مطرح نكرده بود.

اكنون، آقاي ديسكين، رئيس شين‌بت از وجود پاره‌اي تلاش‌ها و رد پاها جهت تلاش در حمله سايبري به تأسيسات كليدي اسرائيل سخن گفته و تأكيد كرده كه نياز به تقويت توان مقابله با چنين تلاش‌هايي، جدي است زيرا روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد، و به گفته او، "خطر به آستانه در رسيده است ".

افزايش توان سايبري در خاورميانه تنها مختص اسرائيل نيست و سپاه پاسداران ايران نيز در سال‌هاي اخير واحد نبرد سايبري خود را گسترش داده و نظر به گسترش تهديدات براي ايران، اين مبارزه را بسيار جدي تلقي كرده است.

فرماندهان سپاه پاسداران آشكارا تأكيد كرده‌اند كه براي سپاه سايبري خود اهميت بسيار قائل هستند، و تهديد كرده‌اند كه اين نيروها عملياتي را نيز براي حمله به "دشمن " تدارك ديده و برخي موارد را حتي به عنوان ممارست، پيشتر آزمون كرده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : حمله سايبري ايران به اسرائيل, ,