تبعات جنگ مواد مخدري "ناتو" با ايران چه خواهد بود؟
 

 

برخی شواهد حکایت از آن دارد که کشورهای غربی و اروپایی به دنبال آن هستند تا ناکامی‌های خود در عرصه دیپلماسی در مقابل جمهوری اسلامی ایران را با اقدامات غیراخلاقی در سایر عرصه‌های اجتماعی جبران کنند؛ عرصه‌ای که جوانان ایران را هدف گرفته است.

خبری كه رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا جمعه - سي ام ارديبهشت- آن را رسانه اي كرد، بيانگر اين واقعيت است كه "بازي دوگانه" غرب، تنها به مناقشه هسته اي و دعاوی حقوق بشري محدود نشده و به موضوع راهبردي مبارزه با مواد مخدر نيز سرايت كرده است.

بر اساس آنچه که بهروز فرهمند در روزنامه قدس نوشته، سردار "حميدرضا حسين آبادي" رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا از ورود مواد مخدر "شيشه" از مسير پاكستان به كشور براي نخستين بار خبر داده است. وی گفت: محموله هاي "افدرين" كه پيش ساز مواد مخدر "شيشه" هستند، به صورت پودر وارد كشور مي شوند. اين مسؤل همچنين از كشف بيش از 975 كيلوگرم پودر "افدرين" در 70 روز اخير در كشور خبر داده است.

تا اين جاي بحث، شايد اين خبر تنها بيانگر رويكرد مافياي مواد مخدر به يك مسير جديد (پاكستان) براي ورود محموله هاي پيش ساز ماده افیونی "شيشه" به ايران باشد كه در جاي خود، قابل تأمل است اما نكته مهمتر اين خبر، آن جاست كه رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا مي گويد:«در بررسي هاي بيشتر مشخص شد كه محموله هاي "افدرين" از آلمان به پاكستان منتقل و سپس بصورت قاچاق وارد ايران مي شوند». به گفته اين مسؤل، بيشتر محموله هاي "افدرين" پيش از اين از عراق و از مناطق سردشت و بانه وارد ايران مي شدند، اما در پي كشف چندين محموله بزرگ كه از غرب به كشور وارد مي شدند، اكنون مسير پاكستان و مرزهاي شرق كشور نيز درگير اين معضل شده اند.

بر مین اساس است که كشف محموله هاي بزرگ "افدرين" ساخت آلمان كه از ايران سر در مي آورند، يك علامت سؤال جدي ديگر در برابر ادعاي "همكاري غرب با ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر" مي گذارد؛ ادعايي كه هرگز از سوي ايرانيان - كه در خط مقدم مبارزه با ترانزيت مواد مخدر به اروپا هستند- جدي گرفته نشده است.

این مساله از آنجایی قابل توجه است كه چندی پیش نیز يك مقام ارشد قضايي در ايران، در انتقاد از سياست كشورهاي غربي در مبارزه با مواد مخدر، نسبت به اقدامات احتمالی ایران در زمینه جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا هشدار داد. محمدجواد اردشير لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، كشورهاي غربي را اين گونه تهديد كرد تا از روش مرسوم در محكوم كردن ايران دست بر دارند: «ما بايد فكر ديگري براي اين موضوع بكنيم و مثلاً تسامح در ترانزيت بدون رسوب داشته باشيم.»

لاريجاني همچنین با اشاره به ادعای ضدایرانی در زمینه رعایت حقوق بشر گفت: بيش از 70 درصد اعدام ها در ايران مربوط به قاچاقچيان مواد مخدر است، اما كشورهاي غربي نه  تنها هيچ كمكي به ايران در مبارزه با مواد مخدر نمي كنند بلكه هر ساله ما را به خاطر اين ميزان از مجازات قاچاقچيان محكوم مي كنند.

درخارج از کشور اما چنان كه پيش‌بيني مي شد، رسانه هاي غربي به جاي واكاوي بحث و تحليل پيش زمينه هاي آن براي مخاطبانشان، به هوچي گري رو آوردند و داستان را - به روال هميشگي شان- هراسناك و معكوس جلوه دادند. براي نمونه، «دويچه وله»، «بي بي سي»، «ام اس ان» و نيز «ياهو»، سخنان «جواد لاريجاني» را با تيتر «Iran's drug war» (جنگ مواد مخدر ايران با غرب) در كانون توجه قرار دادند و از آن به عنوان تهدید غرب توسط ایران برای پیشبرد اهداف هسته‌ای خود عنوان کردند.

در اين ميان، يك تحليلگر مسايل استراتژيك با تأكيد بر اين نكته كه سرمايه گذاري و تمركز باندهاي مواد مخدر بر روي آلوده كردن ايران به ماده «شيشه»، به هيچ وجه يك انتخاب تصادفي و تنها برمبناي سود و زيان و مسايل مالي نيست، به يك طنز تلخ در اين بحث اشاره مي كند و مي گويد: غربي ها در شرايطي درخصوص «پيشنهاد»  نه چندان رسمي يك مقام ايراني، اين گونه جار وجنجال به راه انداخته اند و از ادعاي مضحك «جنگ مواد مخدر ايران با غرب» سخن مي گويند، كه مدتهاست سرويسهاي اطلاعاتي آنها به مطالعات گسترده اي درباره الگوي مصرف مواد مخدر در ايران دست زده اند و براساس شواهد و قرائن، با مافياي مواد افيوني براي هدف قرار دادن جامعه ايراني، بده بستانهاي گسترده اي در پشت پرده دارند.

«محمدي» در ادامه با بيان اينكه غرب برخلاف تعهداتش و به بهانه تحريم ها، از دادن امكاناتي كه ايران در راه مبارزه با مواد مخدر نياز دارد، خودداري مي كند، مي‌گويد: كشف محموله هاي «افدرين» ساخت آلمان در ايران نبايد با بي اعتنايي و كم توجهي مسؤولان و رسانه ها روبرو شود؛ زيرا اگر چنين ماجرايي بصورت وارونه رخ مي داد و محموله كشف شده در غرب، به هر شكلي به ايران منتسب مي شد، رسانه ها و سياسيون آنها سناريويي را عليه ايرانيان كليد مي زدند كه پيامدهايش، آن چنان يقه جمهوري اسلامي را مي گرفت كه تا مدتها رهايي از اين جنجال كاذب ممكن نبود. اين تحليلگر به يك نكته ديگر نيز اشاره مي كند.

وي همچنین تاکید می‌کند که بي ترديد انتخاب مسير جديد (پاكستان) براي ورود محموله هاي پيش ساز ماده «شيشه» ساخت آلمان به ايران داراي دلايل خاص خودش است، اما دراين ميان، اين گمانه را نبايد از نظر دور داشت كه هيچ الزامي وجود ندارد كه اين مواد بصورت مستقيم از آلمان وارد پاكستان شده باشند؛ بلكه هواپيماهاي ترابري نظامي «ناتو» كه از اروپا به افغانستان پرواز  مي كنند، به آساني مي توانند محموله هاي «افدرين» را در كابل يا فرودگاههاي محلي اين كشور تخليه كنند و سپس نوبت كاروانهاي مواد مخدر است كه اين محموله ها را از مناطق مرزي افغانستان به پاكستان ببرند و از آنجا وارد ايران كنند.

در همین راستا، فعالان سیاسی معتقدند اگرچه جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در جایگاه یک وظیفه اخلاقی برای تقابل گسترده و تمام جانبه با ترانزیت مواد مخدر می‌دانسته و در این زمینه شهدای بسیاری را نیز فدا کرده است اما اقدامات اخیر کشورهای اروپایی و سوءاستفاده از حضور نیروهای ناتو برای دامن زدن به سیستم ترانزیت مواد مخدر در منطقه، می‌تواند دلیل موجهی برای روی میز قرار گرفتن برخی گزینه‌های دیگر در این زمینه باشد؛ گزینه‌هایی که عملی شدن آن‌ها ضربه سختی به استحکام جوامع اروپایی و بنیان خانواده‌ها وارد خواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تبعات جنگ مواد مخدري, "ناتو", شيشه, ,