رو آوردن پرونده هسته‌اي سوريه هم‌زمان با ناآرامي‌ها در اين كشور؛
نسخه تحريم و قطعنامه عليه ايران ناكام ماند، براي امتيازگيري از اسد مجدداً آزمايش مي‌شود
 

 

ديپلمات‌هاي بي‌نام و نشاني كه هر گاه قرار است يك اقدام ايذايي عليه كشورهاي امريكايي از وين مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام شود، خبرگزاري‌هاي رويترز، آسوشيتدپرس و فرانس‌پرس به نقل از آن‌ها آتش تهيه مي‌ريزند، خبر دادند كه در نشست هفته آينده آژانس پرونده سوريه بررسي و احتمالاً‌ به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده خواهد شد.

به گزارش رجانيوز، رويترز خبر داده است كه بازرسان سازمان ملل متحد به احتمال زياد طي هفته کنوني فشارهاي بين المللي را عليه سوريه افزايش خواهند داد. علت اين موضوع نيز انتشار گزارشي درباره احتمال فعاليت‌هاي هسته اي ممنوع سوريه است که مي تواند پرونده دمشق را دوباره در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح کند.

اين خبرگزاري انگليسي به نقل از همين مقام‌هاي ديپلماتيک بدون نام و نشان اعلام کرده است "آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش جديد خود به احتمال زياد به شکلي آشکارتر اعلام خواهد کرد که در مورد تلاش‌هاي مخفيانه سوريه با هدف ساختن يک راکتور هسته اي مظنون است. اسرائيل در سال 2007 محل احداث راکتور هسته اي سوريه را هدف حمله هوايي قرار داد و احتمال مي رود سوريه قصد داشته باشد راکتور جديد خود را در محل بمباران شده احداث کند."

اما در شرايطي كه آژانس در گزارش‌هاي قبلي خود به اين موضوع ورود خاصي نكرده بود، احتمال مي رود امريکا و متحدان اروپايي اين کشور در شرايط ناآرامي‌هاي اخير سوريه براي اعمال فشار بيشتر به دولت اسد از اين گزارش استفاده کنند و در نشست‌هاي آينده آژانس بين المللي انرژي اتمي که هفته آينده (ششم تا دهم ماه ژوئن) برگزار خواهد شد، قطعنامه اي را به تصويب برسانند و پرونده سوريه را به شوراي امنيت ارجاع دهند.

رويترز در بخش ديگري از گزارش خود به نقل از يک ديپلمات ارشد غربي باز هم بدون نام مي‌افزايد: پيش بيني مي کنيم گزارشي که در مورد سوريه ارائه خواهد شد، بسيار صريح و سخت‌گيرانه باشد. در صورتي که يوکيا آمانو دبير کل اژانس بين المللي انرژي اتمي آشکارا به اين موضوع اشاره کند که عقيده دارد يک راکتور مخفي در سوريه در حال ساخت است، هيئت رئيسه مجبور خواهد بود در اين زمينه واکنش نشان دهد و اين اقدام نيز با شدت عمل همراه خواهد بود.

اين در حالي است که برخي ديپلمات‌هاي ساير کشورها در مورد چنين اقدامي از سوي آژانس ابراز ترديد و اعلام کرده اند فعاليت‌هاي سوريه در پايگاه دير الزور مربوط به گذشته است.

گزارش محرمانه در مورد سوريه که هر سه ماه يک بار منتشر مي شود، طي چند روز آينده به کشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي ارسال خواهد شد.

اما در حالي كه تصويب قطعنامه عليه دولت اسد در اتحاديه اروپا به‌خاطر برخورد معترضان و اقدام براي ارسال پرونده هسته‌اي اين كشور به شوراي امنيت به سبك برخوردهاي سياسي با پرونده هسته‌اي ايران دقيقاً‌ در يك زمان در حال انجام است، همان مقام‌هاي ديپلماتيک بي‌نام و نشان در وين محل استقرار آژانس، براساس گزارش رويترز عقيده دارند كه اين دو موضوع با يکديگر تفاوت دارند و دمشق از سه سال پيش تا کنون از ورود بازرسان آژانس به دير الزور جلوگيري کرده است. يک ديپلمات غربي در اين باره گفت: اينها دو موضوع کاملا متفاوت هستند. دغدغه ما اساساً نقص تعهدات بين المللي سوريه در مورد همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و پرهيز از تبعيت از رژيم امنيت هسته اي است. سوريه که يکي از متحدان ايران است كه داشتن برنامه تسليحات هسته اي را به کل انکار مي کند. مقامات اين کشور اعلام کرده اند آثار وجود اورانيوم در پايگاه دير الزور که در ديدار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي يافت شد، مربوط به مهماتي است که اسرائيل در حمله خود عليه اين پايگاه استفاده کرده است.

در عين حال،‌ دو روز پيش نيز هيلاري كلينتون در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با ويليام هيگ وزير امور خارجه انگلستان گفت: در سوريه حکومت بشار اسد همچنان به تظاهرات صلح آميز با خشونت بي رحمانه پاسخ مي دهد. بر اساس بهترين تخمين هاي ما، حدود هزار نفر تا کنون در سوريه کشته شده‌اند كه اين مغاير با گفته هاي رئيس جمهور اسد در مورد اصلاحات است، چون نيروهاي امنيتي‌اش به سمت جمعيت تظاهرکنندگان و عزاداران تيراندازي مي کنند. اين بي رحمي بايد پايان پذيرد و آمال و آروزهاي مشروع مردم سوريه بايد محترم شمرده شود. امريکا، اتحاديه اروپا و ديگران تاکنون تحريم هايي بر ضد مقامات ارشد سوريه اعمال کرده‌اند، امروز هم تدابير جديدي اعلام شد که در آن، رئيس جمهور اسد هدف قرار گرفت. من و ويليام هيگ وزير امورخارجه انگليس پيامي صريح به حکومت بشار اسد داريم مبني بر اينکه کشتارها، کتک زدن ها و بازداشت ها را متوقف کند وهمه زندانيان سياسي و افراد بازداشت شده را آزاد کند و به مطالبات مردم براي تغييرات دمکراتيک پاسخ بدهد.

هيلاري کلينتون افزود: رئيس جمهور اسد با يک گزينه روبرو است. وي مي تواند رهبر انتقال و گذار به دمکراسي مورد درخواست مردم سوريه باشد يا اينکه طبق گفته‌ي رئيس جمهور اوباما در روز پنج شنبه اسد مي تواند از سر راه کنار برود. ترديدي نيست که اگر اسد رهبري اين روند را شروع نکند، رژيمش با فشار مداوم و فزاينده و انزوا روبرو خواهد شد.

همچنين ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس نيز در اظهاراتي در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت ما در مورد تحريم هاي بيشتر بر ضد سوريه و افراد در اين کشور از جمله رئيس جمهور سوريه توافق کرديم چون سرکوب و مرگ و خشونت برضد تظاهرکنندگان دراين کشور همچنان ادامه دارد. به نظر من بسيار اهميت دارد که اتحاديه اروپا اين موضع متحد را اتخاذ مي کند.

در عين حال، ديويد کوهن مسئول برنامه تحريم‌هاي اقتصادي در وزارت خزانه داري امريکا نيز كه يك صهيونيست شناخته شده است، طي دو روز گذشته به آلمان، سوئيس و انگليس رفت تا به گفته خودش با همکارانش در مورد تلاش‌هاي صورت گرفته براي افزايش فشار بر سران ايران گفتگو کند. وي قبل از اين سفرها گفته بود: در اين ديدارها بر لزوم تشديد تلاش‌هاي بين المللي که هدف از آن معرفي دولت سوريه به عنوان مسئول سرکوب مردم اين کشور است، تاکيد خواهم کرد.

استفاده از ابزار تحريم و فرستادن پرونده هسته‌اي سوريه به‌عنوان يك نظام ضد امريكايي به شوراي امنيت در شرايط فعلي دقيقاً مشابه سناريوهاي قبلي در قبال ايران به‌ويژه در جريان آشوب‌هاي پس از انتخابات ايران است، به‌طوري كه در چنين شرايطي، امريكا و برخي از كشورهاي اروپايي تلاش مي‌كنند با تضعيف نظام‌هاي مخالف خود از طريق اين ابزارها، حداكثر امتياز را به نفع خود بگيرند كه اين رويكرد در قبال ايران كاملاً‌ ناكام ماند.

رجانيوز پيش از اين در گزارش تفصيلي با عنوان "امريكا اسد را ساقط مي‌خواهد يا تضعيف شده؟" به تفصيل استراتژي دولت اوباما در قبال دولت اسد و دليل حمايت از معترضان او را بررسي كرده بود كه اين تحليل با شرايط جديد يعني اعمال تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و طراحي براي فرستادن پرونده سوريه به شوراي امنيت نيز تطبيق دارد و تكميل مي‌شود.

در عين حال، هدف ديگر از اين اقدام‌هاي غرب، اميدوار كردن معارضان به حمايت خارجي در شرايط افول ناآرامي‌ها است، به‌طوري كه در جريان فتنه 88 نيز پس از فروكش كردن آشوب‌ها،‌ سال گذشته بار ديگر قطعنامه و تحريم‌هاي جديد عليه ايران در شوراي امنيت، اتحاديه اروپا و كنگره امريكا تصويب شد.

در سوريه نيز اكنون بر اساس گزارش‌هاي منابع خبري مخالفان اسد دچار چند دستگي و اختلاف‌نظر شده و از شدت اعتراض‌ها نسبت به حدود دو ماه قبل به‌طور قابل توجهي كاسته شده است.

روزنامه انگليسي گاردين در اين زمينه نوشت:

« گروه‌هاي مخالف در سوريه دچار شکاف و از هم گسيختگي شده اند، از اين رو نمي توانند مردم را به مقابله با دولت وادارند. معترضان ضد دولت در سوريه با اختلاف‌هاي داخلي ميان خود و افزايش نابساماني دست و پنجه نرم مي کنند. به نظر مي رسد جنبش مخالف دولت بشار اسد در سومين ماه شکل گيري‌اش به بن بست رسيده باشد. بر خلاف مصر و تونس که رهبران‌شان به طور تقريبا مسالمت آميز از قدرت کنار رفتند، معترضان در سوريه به اين نتيجه رسيده اند که رژيم بشار اسد به اين راحتي از پاي در نمي آيد.

معترضان به گزينه هاي ديگر پيش روي خود مي انديشند. وليد البوني پزشک و معترض سوري مي گويد ما مي خواهيم آزادي و عظمت از دست رفته‌مان را به دست آوريم و اينکه بتوانيم دولت‌مان را آزادانه انتخاب کنيم به غير از اين، در مورد مسائل ديگر توافق وجود ندارد. مخالفان در مورد اينکه با دولت مذکره کنند يا نه، چه تاکتيک هايي براي تظاهرات خياباني برگزينند و حتي اينکه آيا اعتراض‌ها خيلي زود شروع شده است، با هم اختلاف نظر دارند. "ص" در شهر حمص مي گويد شايد بهتر بود منتظر مي مانديم و بعد از ساماندهي مؤثر به خيابان مي آمديم. اما ديگران مي گويند که بايد از فرصت پيش آمده بعد از پيروزي مردم در برخي کشورهاي عربي استفاده کنند.

بسياري در مناطق شهري به قيام که عمدتاً روستايي است، ملحق نشده اند و گروه‌هاي قبيله اي نيز اصول خاص خود را دارند. وقتي روز 13 ماه مي دولت اسد اعلام کرد با معترضان مذاکره مي کند، رهبران مخالف مواضع متفاوتي اتخاذ کردند و برخي مانند لوياي حسين يک نويسنده علوي از مذاکره حمايت کردند اما ديگران مانند رازان زيتونه وکيل 35 ساله و فعال سياسي هر گونه تماس با دولت را رد کرده اند. وي مي گويد با هر گونه مذاکره قبل از توقف خشونت ها و آزادي زندانيان مخالف است. اين از هم گسيختگي، برخي افراد را که ممکن بود به اعتراض‌ها ملحق شوند، متفرق کرده است. دو ماه فعاليت موجب چند قطبي شدن جامعه سوريه شده است. فقدان استراتژي مشترک ميان گروه‌هاي مخالف به‌خوبي احساس مي شود».

گزارش مرتبط:

امريكا اسد را ساقط مي‌خواهد يا ضعيف شده؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رو آوردن پرونده هسته‌اي سوريه هم‌زمان با ناآرامي‌ها در اين كشور, ,