مردم دیگر "قهوه تلخ" نمي‌نوشند

 

فراز و فرودهای تولید و پخش مجموعه طنز "قهوه تلخ" مدیری بعد از طی کردن مسیر پر پیچ و خم خود از طبقه های مختلف صدا و سیما مسیر خود را تغییر داد و سر از دکه ها و سوپر مارکت ها بیرون آورد...

فراز و فرودهای تولید و پخش مجموعه طنز "قهوه تلخ" مدیری بعد از طی کردن مسیر پر پیچ و خم خود از طبقه های مختلف صدا و سیما مسیر خود را تغییر داد و سر از دکه ها و سوپر مارکت ها بیرون آورد. آرام آرام این محصول فرهنگی در سبد خرید خانواده ها جا گرفت و همانطور که پیش بینی می شد در آغاز استقبال خوبی از سوی مردم برای خرید این مجموعه صورت گرفت، اما این مجموعه در طول ارائه خود به مراکز فروش رفته رفته با عدم استقبال از سوی مخاطبان خود رو به رو شد تا اینکه این روزها میزان فروش آن در قیاس با ماه های ابتدایی خود به کمترین سطح ممکن رسیده است، برای همین به میان مردم رفتیم تا از چند و چون دلایل عدم خرید این مجموع از سوی مردم مواجه شویم. گفته ها و شنیده ها جالب و قابل تامل بود که در ادامه به بازگو کردن آنها م یپردازیم.

قسمت های جدید خسته کننده شده اند

محمد اسماعیلی صاحب یکی از سوپرمارکت های دریانی در منطقه شمال شهر میزان فروش مجموعه "قهوه تلخ" را در فروشگاه خود بعد از تعطیلات نوروزی در قیاس با پاییز و زمستان سال گذشته کمتر خواند و گفت: "حقیقتا دلیل این اتفاق را نمی دانم، خود من از 7 صبح تا 11 شب در مغازه هستم و اصلا فرصت نکردم حتی یک قسمت از این مجموعه را ببینم، اما تا قبل از عید فرزندانم همیشه به من می گفتند که قسمت های جدیدی را که به فروشگاه می رسم برای آنها ببرم اما بعد از عید تنها یکبار از من خواستند که مجموعه را برای آنها ببرم و وقتی هفته بعد خودم قسمت جدید را بردم گفتند که دیگر لازم نیست قسمت های جدید را بیاوری! به خاطر کسب و کار خودم کنجکاو شدم و پرسیدم چطور؟ گفتند که دیگر ادامه داستان خیلی کشدار و خسته کننده شده، از طرف دیگر از موضوعاتی که جذاب و خنده دار بوده هم خبری نیست و موضوعات قبلی هم تکراری شده اند!"

وی همچنین با اشاره به تعداد سفارش های خود از مرکز پخش این مجموعه برای فروش در سوپر مارکت خود گفت:"قبلا هر هفته 400 تا 500 سی دی برای فروش سفارش می دادم اما رفته رفته وقتی دیدم که سی دی ها روی دستم مانده و طالبی ندارد، سقف سفارشم را کمتر کردم و حالا بین 100 تا 200 نسخه برای هر هفته سفارش می دهم!"

اسماعیلی به قفسه کنار صندوق خود اشاره می کند که تعدادی از بسته های مجموعه "قهوه تلخ" در آن قرار دارد و قیمت روی آن تنها 1000 تومان است و ادامه می دهد:"اینها مربوط به قسمت های قبلی این مجموعه است و ما به دلیل قراردادی که با مرکز پخش داریم نمی توانیم مازاد بسته های رسیده که به فروش نرفته را به آنها بازگردانیم، برای همین مجبوریم این بسته ها را باقیمت کمتر از خرید به فروش برسانیم تا حد اقل ضرر کمتری داشته باشیم."

کف گیر "قهوه تلخ" به ته دیگ دیگ رسیده

"من نمی دانم این چه رسمی است که وقتی هر کالایی از فرهنگی گرفته تا انواع دیگر در بازار با اقبال عمومی مواجه می شود، تولید کنندگان آن به جای افزودن به کیفیت آن، درست برعکس سعی می کنند تا از کیفیت اثرشان بکاهند! انتظاری که از آقای مدیری می رفت این بود که با توجه به تجربه موفق شان در تولید کارهای طنز با ادامه این مجموعه بر کیفیت متن ها و بازی ها بیافزایند اما متاسفانه برخلاف انتظار ادامه این مجموعه در هر قسمت، ضعیف تر از قسمت های پیش شده است!"
اینها بخشی از گفته های مریم سبحانی، دانشجوی مدیریت بازرگانی است که با وی در حوالی میدان فردوسی همکلام شدیم.
وی همچنین با تاکید بر پتانسیل بالای موجود در مجموعه "قهوه تلخ" تاکید کرد:"احساس من و حتی دوستانی که با آنها به صحبت می پردازم این است که گروه حاضر در این مجموعه خودشان می دانند که قدرت بالایی برای قوت بخشیدن به کار در بین آنها وجود دارد، اما نمی دانم از کار فشرده خسته شدند، یا گروه نویسنده و تولید کننده به قول معروف کف گیرشان به ته دیگ خورده که تا این حد شاهد تکرار هستیم. آقای مدیری در کارهای قبلی به نظر مخاطبان اهمیت می داد و حتی تغییرات اساسی در طول ساخ اثرش با توجه به شنیده ها از مخاطبان خود اعمال می کرد اما متاسفانه برای تولید این کار درجه اهمیت او به مخاطب تا پایین ترین حد ممکن رسیده است!"

افت کیفی طبیعی است، کپی کاری زیاد است

احسان رسایی، به گفته خود از دانشجویان کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است، نظر او در برابر انتقادهای موجود درباره افت کیفی این مجموعه جالب توجه است. این دانشجو رکود و به تکرار رسیدن مجموعه های روتین را امری طبیعی در پروسه تولید مجموعه آثار بلند می داند و تاکید می کند:"برنامه سازی کاری فوق العاده سخت و طاقت فرساست و ممکن است گروه تولید کننده در انتهای کار آن توان لازم روزهای آغازین را نداشته باشد، اما برای مخاطبی که یک مجموعه را 90 قسمتی را تا قسمت 60 یا 70 دنبال کرده افت کیفی یک اثر عامل بازدارنده برای رها کردن آن مجموعه نیست، به خصوص اینکه مدیری به مخاطبان خود ثابت کرده که همیشه یک برگ برنده دارد که در مواقعی که کمخاطب انتظار آن را ندارد، به او ارائه می دهد. اما اگر در این بین انتقادی به پایین آمدن فروش این مجموعه وارد است به دلیل افت کیفی آن نیست، من فکر می کنم دانلودها و تکثیرهای غیر مجاز این مجموعه مهمترین دلیل در پایین آمدن میزان خرید بسته های ارجینال این سریال از سوپرمارکت ها شده است."

وی همچنین یادآور می شود:"کافی است یکبار در صفحه جستوجوگرهای اینترنتی کلمه دانلود قهوه تلخ را وارد کنید، باور کنید بیش از 10 هزار سایت برای این کار غیرقانونی به شما معرفی می شود. نمی توانم بگویم که این کار درست است یا نه! چون از یک طرف ما چیزی به اسم کپی رایت (رعایت حق مولف) در کشور نداریم و از طرف دیگر فرهنگ خرید اثر اورجینال در بین اکثر مردم ما وجود ندارد. آنها حاضرند نسخه کپی شده را با کیفیت کمتری ببینند اما برای آن پول کمتری بدهند!"

بی اعتماد درد بزرگی است

خانم منیرالسادات موسوی هم در مسیر مترو میدان امام خمینی(ره) به سمت میرداماد با دیدن ضبط صوت خبرنگاری کنجکاو شده از ما درباره گزارشمان می پرسد. وقتی موضوع را می شنود بدون اینکه از ما بخواهد ضبط را روشن کنیم شروع به گفتگو می کند. با عجله دکمه ضبط را می زنیم! وی تنها عامل بی میلی مردم به خرید قسمت های جدید "قهوه تلخ" را بی اعتمای مردم به پرداخت جوایز این مجموعه به برگزیدگان می داند ومی گوید:"وقتی مردم به وعده های گفته شده بی اعتماد می شوند مشخص است که دیگر از آن کار استقبالی نمی کنند! من به شخصه فقط شنیدم که جوایز در یک برنامه معرفی شده اما گفته هایی ک وجود دارد نشاند هنده این است که هنوز برندگان به جوایز خود نرسیده اند، وقتی هنرمند اعتماد خود را در بین مردم از دست بدهد بدون تردید نمی تواند انتظار داشته باشد که مردم با اثر او مانند همیشه برخورد کنند."

شاید نوشتن موخره بر این گفته های صادقانه مخاطبان، به عنوان مهمترین حامیان یک اثر فرهنگی تکرار مکررات است! تنها باید امید داشته باشیم که گروه تولید این مجموعه بار دیگر با توجه به خواسته های مردم از آنها به فکر برطرف کردن آسیب هایی باشند که این روزها در هر کوچه و خیابانی بر زبان مردم این جامعه جاری است تا در ادامه و یا آینده این گروه یا گروه های دیگر در برخورد با مخاطب با شکست سنگینی رو به رو نشوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مردم دیگر "قهوه تلخ" نمي‌نوشند, مجموعه طنز "قهوه تلخ" مدیری, ,