تشابه آخرين نظريه! مطهري با اصغرزاده هم‌زمان با تعريض رهبرانقلاب در موضوع نظارت بر نمايندگان

 

اظهارات تند و معنادار در زمینه القای تقابل دین و احکام دینی با آزادی بیان اگرچه در دوران اصلاحات با رهبری جریان موسوم به روشنفکری به طور جدی بیان و پیگیری شد اما برخی از سیاستمدارانی که خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌دانند هم در سال‌های اخیر برای جلب توجه برخی جریان‌هاي خاص، چنین اظهاراتی را بیان کرده‌اند.

به گزارش رجانیوز، روز گذشته "علی مطهری" که به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دانشگاه شریف رفته بود تا در یک میزگرد با عنوان "ازادی بیان در جمهوری اسلامی" شرکت کند، در اظهاراتی عجیب و معنادار، تلاش کرد با استفاده از یک نظریه کلامی در مورد آزادی بیان، به بیان ادعای رسانه‌های اپوزیسیون و جریان آشوب پرداخته و وضعیت آزادی بیان در ایران را بسیار بد و ضعیف ارزیابی کرده است. وی در سخنان خود مدعی شد که "هر كسي بايد در تفكر خود آزاد و در بيان آن نيز آزاد باشد و حتي اگر منجر به انكار خدا، جمهوري اسلامي باشد، چنين كسي بايد در بيان فكر خود آ‌زاد باشد، مادامي كه نيرنگ و فريب نيست بايد در بيان خود آزاد باشد." این در حالیست که وی ترجیح داد شرایط اجرای این نظریه را در نگاه بزرگان دین نادیده بگیرد.
 
 
مشابه همين اظهارات، چند سال قبل از سوی یکی از افراطیون دوم خردادي که در آن زمان عضو رسمی شورای اسلامی شهر تهران بود، بیان شد؛ اظهاراتی که در همان زمان با واکنش تند و گسترده مردم متدین ایران و دلسوزان انقلاب اسلامی روبرو شد.
 
"ابراهیم اصغرزاده" که عضو شورای سردبیری روزنامه سلام نيز بود، در مصاحبه با یکی از نشریات زنجیره‌ای گفت: "حتی علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد."
 
تشابه مواضع علی مطهری و ابراهیم اصغرزاده در زمینه آزادی بیان و تلاش برای بسته و خفقانی جلوه دادن فضای اجتماعی و سیاسی در ایران درحالی است که مطهری پیش از این، سابقه فحاشی و استفاده از الفاظ بسیار ناشایست را در کارنامه خود -آن هم در صحن علنی مجلس- دارد.
 
مطهری زمانی که در پشت تریبون مجلس قرار داشت، پس از آنکه اظهارات توهین آمیزی را درباره مسائل شخصی "مهدی کوچک زاده" نماینده مردم تهران بیان کرد و با اعتراض او روبرو شد، با استفاده از عبارات "بتمرگ؛ خفه شو" و همچنین عبارات دیگری که رجا به دلیل رعایت مسائل اخلاقی قادر به انتشار آن نیست، کوچک زاده را خطاب قرار داد. وي همچنين از تعابيري مانند ديكتاتور عليه رئيس‌جمهور قانوني و رسمي كشور استفاده كرده است. این آزادی عمل برای مطهری به حدی بود که نه تنها پس از اقدام زشت وی کسی متعرض او نشد بلکه صحبت های او از متن صورتجلسه وقت مجلس نیز حذف شد.
 
اين نماينده مجلس كه چنين اظهارنظري را مطرح كرده است، در عين حال، به‌شدت در قبال اينكه رفتار او مورد نظارت قرار بگيرد، موضع دارد، به‌طوري كه پس از تهيه طرح نظارت بر نمايندگان كه با حدود يك سال تأخير از دستور رهبر معظم انقلاب به‌صورت ناقص به صحن علني آمد، طرح نظارت را سند رقیت و بردگی نمايندگان كه با دست خود آن‌ها امضا شده خواند و گفت: نماینده باید آزاد و سبک بال باشد نه اینکه زنجیری به دست و پای نمایندگان بسته شود.
 
وي طرح نظارت بر نمایندگان، را مخالف حریت نمایندگان خواند که باعث دخالت قوه مقننه در امور قوه قضاییه می‌شود. چون منجر به محاکمه نمایندگان می‌شود و حریت نمایندگان را کاهش می‌دهد. او این طرح را به آیین‌نامه اجرایی در یک مدرسه یا دبیرستان تشبیه کرد که در شأن نمایندگان نيست. مجلس خودش ناظر است و نیازی به نظارت بر ناظر نیست. مطهری این طرح را اشاعه دهنده منکر و باعث اختلال و درگیری در مجلس دانست که منجر به خبرچینی و تلاش حذف مخالفان و تسویه حسابهای سیاسی می‌شود.
 
اين در حالي است كه مقام معظم رهبری در ديدار روز گذشته با نمايندگان مجلس با ابراز نارضایتی از عملیاتی نشدن طرح نظارت بر مجلس فرمودند: «من پارسال به شما عرض كردم كه در داخل مجلس شوراى اسلامى، خودنظارتى بگذاريد. اين، همان تقواى جمعى است. مجموعه، خود را بپايد. حالا حرف‌هايى گوشه كنار زدند كه نماينده بايد آزاد باشد، چه باشد. كسى با آزادى نماينده مخالف نيست؛ با كج‌رفتارى نماينده مخالف است. اين، خودنظارتى لازم دارد. اگر اين خودنظارتى نباشد، اشكال به وجود مى‌آيد؛ خود شما هم داريد، مى‌بينيد. من پارسال در اين خصوص سفارش كردم.»
 
در عين حال، به نظر مي‌رسد جسارت يك نماينده در مطالبه حقوق موكلان خود لازم است اما اگر این جسارت در خدمت ترویج سطحی‌نگری باشد، نتیجه‌ي خوبی نخواهد داشت. شاید افراد سطحی‌نگر دیگری نیز در صحنه سیاست حضور داشته باشند، اما وقتی سطح‌نگری با جسارت پیوند می‌خورد، بسیار مخرب‌تر عمل می‌کند.
اين در حالي است كه استاد شهید مرتضي مطهري جسارت و شجاعت داشت، اما "نگاه عمیق، جامع‌نگری و زمان‌شناسیِ استاد" او را استاد کرد.
مقام معظم رهبری روز گذشته همچنين فرمودند: «يك نماينده‌ى كج‌رفتار ممكن است مجلس شوراى اسلامى را بدنام كند، متهم كند؛ حيف نيست؟ مجلسِ به اين عظمت.»
 
همان‌گونه که کج‌رفتاری موجب بدنامی می‌شود، سطحی‌نگری اگر نمود زیادی پیدا کند، می‌تواند باعث بدنامی مجلس شود. سطحی‌نگری اشکالی ندارد، به شرطی که با نوشتن یادداشت یا ابراز نظر از تربیون نمایندگی توزیع نشود و اندیشه‌ي جوانان و سرنوشت کشور را به سطحی‌نگری سوق ندهد. انتخابات مجلس، تلاش برای تشخیص عمیق‌نگرها از سطحی‌نگرهاست.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تشابه آخرين نظريه! مطهري با اصغرزاده هم‌زمان با تعريض رهبرانقلاب در موضوع نظارت بر نمايندگان, ,