سایه فروپاشی بالای سر اتحادیه اروپا
شکاف فقیرـ غنی مردم را به خیابان‌های اروپا کشاند

 

گروه بیداری اسلامی: شکاف اجتماعی ـ طبقاتی ریشه‌دار در اروپا در روزها و ماه‌های گذشته و پس از بروز اعتراضات مردمی و اسلام‌خواهانه در منطقه خاورمیانه سبب شده است تا موجی جدید از اعتراضات و آشوب‌های مردمی دامن قطب ضعیف اروپا را فرابگیرد به نحوی که اسپانیا، پرتغال و یونان شاهد اعتراضاتی جدی و تحولخواهانه در این منطقه از اروپا بوده است.

این در حالی است که سیاستمداران کهنه کار این کشورها نیز در روزهای اخیر از استعمار جدید اتحادیه اروپا نسبت به کشورهای ضعیف اتحادیه به ستوه آمده و علنا از سیاست‌های کشورهایی همچون انگلیس، آلمان و فرانسه در قبالی دیگر کشورهای اروپایی و سودجویی این کشورها از کشورهای ضعیف‌تر انتقاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد شکاف فقیر ـ غنی بوجود آمده در اتحادیه اروپا به حدی عمیق شده است که امروز و با جدی‌تر شدن بحران‌های مالی در این منطقه باید شاهد به خیابان کشیده شدن اعتراضات مردمی علیه تبعیض و استعمار اروپایی بود.
 
در ماه‌های اخیر بحران اقتصادی موقعیت اتحادیه اروپایی را به نازلترین شرایط خود رسانده است، بحرانی که باز هم آمریکا نقطه آغاز آن بود و بعد به تمام اروپا تسری یافت. دولت های اروپایی یکی پس از دیگری اعلام ورشکستگی می کنند و به استقراض خارجی روی می آورند که در این بین جنبش های اجتماعی به تقلید از تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا سربرمی آورند و قاره اروپا را در معرض تهدید شورش های عمومی قرار می دهد.
 
هیچ کس برای آینده اتحادیه اروپایی آینده خوشبینانه ای متصور نیست. اگر زمانی نخبگان داخلی برخاسته از اندیشه های انقلاب اسلامی آینده اتحادیه اروپایی را با سیاست های فعلی تاریک می دانستند، شرایط به گونه ای رقم خورده که اندیشه های جدید در اروپا، اتحادیه اروپایی و واحد پولی واحد را شکست خورده می دانند.
 
چندی پیش بود که رئیس جمهور سابق پرتغال، که اکنون کشورش پس از یونان و ایرلند سومین کشوری است که اعلام ورشکستگی کرده شرایط کنونی اتحادیه را بدترین شرایط از آغاز تشکیل این اتحادیه توصیف و آینده اروپا را به "غده آپاندیس" آسیا تشبیه کرد! سوآرش در قسمتی از مصاحبه خود با یورونیوز شرایط فعلی اتحادیه را حاصل تفکری دانست که معتقد به تسلط پول بر سیاست است و اول بار از آمریکا آغاز شده است و البته اکنون دامان اروپا را گرفته است. سوآرش را رهبر معنوی سوسیالیست های پرتغالی می دانند و بی تردید نظر او بیانگر بخشی از هیئت حاکمه دولت پرتغال است.
 
در ادامه بخش های دیگر مصاحبه سوآرش فاز دیگری از اختلافات عمیق درون اتحادیه را افشا می کرد. اختلافاتی که یک سر آن کشورهای ضعیف اتحادیه و سوی دیگر آن کشورهای قدرتمند اتحادیه بودند. سخنان او حاوی انتقادات شدیدی به عملکرد دولت های راست گرای فرانسه و آلمان بود که به اعتقاد او گمان می کنند "می توانند به کشورهای دیگر اتحادیه دستور بدهند."
 
سخنان رئیس جمهور سابق پرتغال واکنشی است به مواضعی که اخیرا از برخی کشورهای ثروتمند اروپایی شنیده می شود. مواضعی که پروژه اروپای متحد را با تردید نگاه می کنند. شاید تحلیلی که روزنامه آلمانی ""فرانکفورتر آلگماینه" با نیم نگاهی به انتخابات فنلاند و اقبال به احزابی که دیدگاه های ضد اتحادیه دارند نوشت بیانگر پایه های لرزان اتحادیه اروپایی باشد "در اسکاندیناوی، انگلیس، اروپای شرقی، هلند، فرانسه، اتریش و ایتالیا و تقریبا در بین همه کشورهای عضو این اتحادیه شک و تردید به اروپا در بین احزاب دیده شده و رواج پیدا کرده است."
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : شکاف فقیرـ غنی مردم را به خیابان‌های اروپا کشاند, سایه فروپاشی بالای سر اتحادیه اروپا, ,