حالا كه قرار است ادغام شود، وزارت جهاد سازندگي احيا شود

 

گروه اقتصادي – حسين لطفي: بحث ادغام وزارتخانه‌ها طبق قانون برنامه پنجم توسعه و اقدامات اخیر دولت و مجلس در راستای تشکیل وزارتخانه امور زیربنایی، فرصت مناسبی برای احیای وزارت جهاد سازندگی به عنوان "نهال‌ اصیل‌ و ارزشمند انقلاب" حداقل با نامگذاری وزارت امور زیربنایی به وزارت جهادسازندگی است تا آن روحیه جهادی دوباره به وزارتخانه‌های اقتصادی کشور متجلی شود. 

 
جهادسازندگی از موفق‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت که ساختار اولیه آن با فرمان امام خمینی(ره) در 27 اردیبهشت 1358 بنیان نهاده شد و در آذرماه 1362 با تصویب قانون تشکیل وزارتخانه جهادسازندگی از سوی مجلس، تشکیلاتی مدون پیدا کرد. جهادسازندگی علاوه بر خدمت گسترده در هشت سال دفاع مقدس، در زمینه اقتصادی نیز با توجه ویژه به توسعه مناطق محروم، مهمترین بازوی عملیاتی و اجرایی انقلاب اسلامی در تحقق اهداف عالیه آن همچون عدالت‌محوری و فقرزدایی به شمار می‌رفت. متاسفانه این وزارتخانه "پر برکت" با وجود حمایت‌های بی‌بدیل مقام معظم رهبری از آن، با همکاری دولت اصلاحات و مجلس ششم و به بهانه برنامه سوم توسعه با وزارت کشاورزی ادغام و به وزارت جهادکشاورزی تبدیل شد که نتیجه عملی آن، "انحلال جهاد سازندگی" و فراموش شدن شاخصه‌های انقلابی و جهادی آن وزارتخانه اصیل و انقلابی بود. 
 
اکنون 11 سال پس از آن تصمیم نادرست در انحلال وزارتخانه ماندگار جهادسازندگی، به نظر می‌رسد با لحاظ چند نکته، تشکیل مجدد وزارت جهادسازندگی در چارچوب برنامه پنجم توسعه ضروری است. این تشکیل مجدد به معنای تشکیل یک وزارتخانه جدید نیست، بلکه توصیه می‌شود با ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه و سایر حوزه‌های مرتبط دیگر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور و وزارت نیرو، وزارت جدیدی با نام "جهاد سازندگی" شکل بگیرد. 
 
البته توصیه دیگر آن است که وزارت جدید "جهاد سازندگی" بر خلاف وزارتخانه پیشین، حوزه کشاورزی را تحت پوشش نداشته باشد و مسائل کشاورزی تماما در اختیار وزارت جهادکشاورزی باقی بماند و وزارت جدید با بهره بردن از نام "جهاد سازندگی" علاوه بر زنده کردن یادگار ارزنده امام خمینی (ره)، مشخصات آن تشکیلات انقلابی را نیز دوباره زنده کند، یعنی همان خواسته‌ای که مقام معظم رهبری چند روز پس از ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی مطرح کردند: «بايد ويژگيهای‌ مثبت‌ جهاد سازندگی‌ و روحيه‌ جهادی‌ در وزارتخانه‌ جديد حفظ شود و گسترش‌ يابد تا مشكلات‌ كشاورزی‌، روستاها و مسأله‌ مهاجرت‌ حل‌ گردد.» 
 
این خواسته رهبر معظم انقلاب، با محو شدن نام جهادسازندگی به تدریج به فراموشی سپرده شد و وزارت "جهاد کشاورزی" به وظایف تشکیلاتی‌ای که در دیگر کشورها نیز هر نوع وزارت کشاورزی انجام می‌دهد، بسنده کرده است و بر اساس آماري كه اخيراً يكي از معاونان اين وزارت‌خانه داده تنها 70 درصد پرسنل آن روحيه جهادي دارند، يعني از اقدامات جهادی کمتر خبری است و البته روستانشینان بهترین قاضیان در تایید این ادعا هستند. 
 
این در حالی است که ویژگی اصلی جهادسازندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری، «ساختار انطباق‌پذیر همراه با بعد ارزشی قوی» بود که «ضمن نظم و قانون پذیری، از مشكلات سازمانهای متعارف از جمله شكنندگی و خشكیِ سازمانی به دور بود». 
 
ایجاد نهادهای مختلف از جمله سپاه و جهاد سازندگی، هنر بزرگ انقلاب بود. این نهادها، ساختاری انطباق پذیر همراه با بعد ارزشی قوی دارند و به دور هستند. 
 
 
بنابراین، نامگذاری وزارتخانه ادغامی جدید با عنوان "جهاد سازندگی" علاوه بر آن که یادآور آن میراث ارزشمند و پربرکت امام خمینی (ره) برای تحقق پیشرفت توأم با عدالت است، متناسب با نامگذاری سال جاری با عنوان "جهاد اقتصادی" نیز خواهد بود و اقدامی انقلابی و جهادی از سوی مجلس و دولت توصیف خواهد شد. 
 
نکته آخر آن که اهداف تشکیل وزارت جهادسازندگی در همان اهداف وزارت جهادسازندگی سابق (حرکت به سوی استقلال و خودکفایی کشور، توسعه‌كشاورزي، دامداري، صنايع روستايي، بسيج اقشار مردم جهت سازندگي) و البته متناسب با حوزه‌های اضافه شده به این وزارتخانه‌، با لحاظ موارد جدید در حوزه‌های شهرسازی، راه‌سازی، ترابری، مسکن شهری و روستایی، آب‌رسانی و خدمات زیربنایی خواهد بود.  
*** 
جهادسازندگی در فرامین رهبری: 
 
جهاد سازندگی‌ نهال‌ اصیل‌ و ارزشمند انقلاب‌ است‌ و بركات‌ آن‌ در جنگ‌، صلح‌، دفاع‌ و سازندگی‌ برای‌ همه‌ مردم‌ مشهود بوده‌ است‌ و به‌ لحاظ تلاش‌ كاری‌ و جهت‌گیری‌ انقلاب‌ و ایمانی‌ به‌ مانند گلی‌ بر تنه‌ برومند نهال‌ انقلاب‌ است‌. 
دیدار جمع‌ زیادی‌ از طبقات‌ مختلف‌ امت‌ حزب‌الله‌- 23/4/1377 
 
*** 
جهاد سازندگى، يادگار ارزنده امام بزرگوار ماست. حقيقتاً شجره طيّبه‏اى است كه به دست با بركت امام بزرگوار، غرس شد و رشد كرد و ميوه داد و كشور و ملت را در مراحل مختلف بهره‏مند نمودند. - بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار جمعى از جهادگران جهاد سازندگى‏ -15/7/1377

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : حالا كه قرار است ادغام شود, وزارت جهاد سازندگي احيا شود, بحث ادغام وزارتخانه‌ها, ,