حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی دوانی در گفتگو با رجانیوز:
برای‌حل‌معضل‌معوقات‌بانکی جلوی‌توصیه‏ها و تسهیلات‌بی‏ضابطه را بگيريد

 

گروه اقتصادی – ملیحه طبسی: معوقات بانکی و پدیده نکول بنا به گفته مسئولین، بخش قابل توجهی از مفاسد اقتصادی کشور را تشکیل می‏دهد. اصل مسئله معوقات البته تنها محدود به کشور ما نیست. کشورهای مختلف با مشکل عدم بازگشت تسهیلات بانکی دست و پنجه نرم می‏کنند و البته هر کدام می‏کوشند برای این مشکل، راه حلی دست و پا نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی دوانی در گفتگو با رجانیوز در توضیح پدیده نکول گفت:«بحث نکول در تسهیلات بانکی، وام‏های قرض الحسنه و یا مشابه آن رخ می‏دهد که بانک پولی را به مردم برای انجام کارهایی داده است و آن ها در بازپرداختش دچار مشکل شده‏اند.»

وی افزود:«فکر می کنم این مسئله‏ای است که تمام دنیا با آن درگیر هستند و انواع تجربه‏ها وجود دارد. یک راه‏حل این است که ما ضامن‏ها و وثیقه‏های معتبری داشته باشیم. بانک قاعدتا باید به کسی تسهیلات اعطا کند که او بتواند در آن زمینه از آن استفاده کند. اگر آن فردی که تسهیلات می گیرد، قدرت بازپرداخت نداشته باشد و یا احیانا برای یک کار تولیدی گرفته است که دانش آن کار را ندارد، در بازپرداخت دچار مشکل می‏شود.»

استاد اقتصاد دانشگاه مفید قم ادامه داد:«ممکن است کسی تنها این پول را بگیرد و بعد آن را در راههای مختلفی هزینه کند و سود مناسبی هم برای او نداشته باشد. در این حالت گاه ممکن است وثیقه‏ها و ضامن‏ها هم نتوانند بازپرداخت را انجام دهند. اینجاست که عملا بانک در اعطای تسهیلات دچار مشکل می شود و نمی‏تواند به افراد دیگر تسهیلات پرداخت کند.»

رضایی دوانی ادامه داد:«احیانا ممکن است افرادی که پول را می‏گیرند، به کارهایی غیراز هدف مورد نظر تسهیلات اقدام کرده باشند، که مشکلاتی دیگری ایجاد می‏شود.»

این کارشناس اقتصادی گفت:«پدیده نکول نوعی نارسایی در سیستم است، در واقع سیستمی که باید از طرفی پول نقد به بخش تولید وارد کند و از آن حمایت ‏کند، دچار مشکل شده است. پول باید دوباره به سیستم برمی‏گشت و دوباره به افراد دیگری داده می‏شد.»

دکتر مجید رضایی دوانی عدم نظارت کافی را از دلایل وقوع نکول دانست و گفت:«توصیه‏های بی جا در مورد واگذاری‏های برخی از تسهیلات به افراد موجب این مسئله می‏شود.»

این کارشناس اقتصادی درخصوص عوارض شکل‏گیری حجم بالای معوقات اقتصادی گفت:«عملا اعتماد مردم به سیستم بانکی کاهش پیدا می کند و بانک هم در جذب سرمایه و ارائه تسهیلات دچار مشکل می‏شود. در عین حال عملا سیستم اقتصادی سرعت خودش را کاهش می‏دهد و حتی ممکن است وارد بحران هم شود.»

وی درخصوص راه‏حل این مشکل گفت:«بانک ها باید تدابیری را در نظر بگیرند و به هر کس هر مقدار وام ندهند. به خصوص از توصیه ها و مواردی از این قبیل باید خودداری شود. باید اعتبارسنجی صورت بگیرد. اعتبارسنجی مشتری این است که ببینیم آیا او حقوقی دارد که بخواهد این‏ها را بدهد و آیا آن کاری که می‏خواهد انجام دهد و این پول را به آن کار بزند، آیا سودآوری دارد یا خیر.»

حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی دوانی افزود:«در برخی از بخش‏ها افراد آن قدر به دنبال تسهیلات بوده‏اند و نیازهای خودشان برایشان مهم بود که دیگر نگاه نمی‏کردند از چه عقودی استفاده می‏کنند. از آن طرف یکسری بایدهایی به بانک ها تحمیل می‏شد که باید این مقدار پول را به عنوان تسهیلات بپردازید. خود‏به‏خود آن‏ها هم نظارت نمی‏کردند.»

استاد دانشگاه مفید قم افزود:«این مسئله در تسهیلات خرد و کوچک مطرح است و الا در تسهیلات بزرگ معمولا بانک‏ها برای انجام پروژه بزرگ صنعتی، اقداماتی را انجام می‏دادند و آن وقت در قبالش نظارت هم می‏کردند و سودش بدست می‏آمد. در بخش بانکداری بیشتر فعالیتها، اعتبارات خرد است که بانکداری نظارت چندانی ندارد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قانون بانکداری اسلامی گفت:«بانکداری اسلامی پدیده‏ای است که در دنیای امروز شکل گرفته و قدرت رقابت با بانکداری های غیراسلامی را دارد. از نظر تئوری و کتابی این امر امکان دارد و همین اقبالی هم که در کشورهای اسلامی نسبت به بانکداری اسلامی رایج شده است، موید همین مطلب است. نیاز است که برخی تغییرات در قانون بانکداری صورت بگیرد و یک مقدار بانک‏ها دست‏شان بازتر باشد و از توانایی های بانک های خصوصی در حد ممکن بشود استفاده کرد.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : حل‌معضل‌معوقات‌بانکی, جلوگیری ‌توصیه‏ها و تسهیلات‌بی‏ضابطه, حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی دوانی, ,