دستاوردهای راهبردی ماهواره سفیر چه بود
تثبیت الهام‌بخشی‌ایران، شکست انحصار اطلاعاتی غرب و امکان تبدیل به موشک بالستیک قاره‌پیما

 

چهارشنبه گذشته جديدترين ماهواره ساخت ايران با نام رصد با حضور وزير دفاع پرتاب و با موفقيت درمدار زمين قرار گرفت.

به گزارش رجانیوز، رصد نخستين ماهواره تصويربرداري ايران است كه تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، تست و آماده سازي آن در داخل كشور و توسط متخصصان داخلي صورت گرفته است.

برقراري ارتباط با ايستگاه هاي زميني تصويربرداري اززمين و ارسال تصاوير به همراه اطلاعات تله متري به ايستگاه هاي زميني از مهم ترين ماموريت هاي اين ماهواره است.

موضوع پرتاب ماهواره از سوي ايران غرب و اسراييل را چنان به وحشت انداخته كه بيشتر رسانه های بیگانه به‌طور ویژه به آن پرداختند.

برقراري ارتباط با ايستگاه‌هاي زميني، دريافت فرمان از اين ايستگاه‌ها، تصويربرداري از زمين و ارسال تصاوير ماموريت اين ماهواره تازه قرارگرفته در مدار زمين است.

اما پرتاب موفقیت آمیز ماهواره "رصد" به مدار لئو زمین و آغاز به کار نرمال آن، دارای پیام های راهبردی بسیار عمیقی در حوزه های نظامی و اطلاعاتی است و هنوز یک هفته از پرتاب این ماهواره نگذشته که می بینیم بویژه اسراییلی ها توجهی ویژه به این مسئله از خود نشان داده اند.

شاید مهم‌ترین دستاورد در شرایط کنونی، تثبیت الهام‌بخشی ایران برای حرکت‌های بیداری اسلامی در منطقه است که در مقابل غرب می‌کوشد با اعمال محدودیت‌ها و القای ضعف و مشکلات داخلی در ایران، جمهوری اسلامی را از مرجعیت بیاندازد.

بر اساس گزارش ایران هسته‌ای، به‌طور بسیار خلاصه پیام های راهبردی این موفقیت ایران چنین است:

1- نخستین مسئله نه به ماهواره، بلکه به وسیله پرتاب آن یعنی ماهواره‌بر سفیر مربوط است. موشک ماهواره‌بر سفیر که دارای توانایی حمل ماهواره هایی به وزن چند ده کیلوگرم است، اساسا یک موشک بالستیک است که توانایی فرار از جاذبه زمین و خروج از جو را دارد.

این موشک سال گذشته نیز با موفقیت ماهواره امید را به خارج از جو حمل کرد و در مدار لئو قرار داد. نکته کلیدی در مورد موشک ماهواره‌بر سفیر این است که این موشک تاکنون دو بار عمود بر سطح زمین شلیک شده اما اگر ایران روزی تصمیم بگیرد که این موشک را به موازات سطح زمین شلیک کند، ماهواره‌بر سفیر عملا تبدیل به یک موشک بالستیک قاره پیما خواهد شد که توان منهدم کردن اهداف بین قاره ای را دارد.

بنابراین، اینکه ایران اکنون دارای فناوری در مدار قرار دادن ماهواره هاست بدین معناست که ایران به فناوری موشک های بالستیک قاره پیما با سوخت جامد دست یافته و می تواند هر زمان که اراده کرد این فناوری را در بخش نظامی مورد استفاده قرار بدهد.

2- مسئله دوم در حوزه دانش کنترل است. توسعه فناوری فضایی و ماهواره ای در ایران اگر به نحو مناسب با برنامه موشکی پیوند بخورد، یا به عبارت دیگر، اگر ایران فناوری هایی را توسعه بدهد که میان سیستم کنترل ماهواره ای و ناوبری موشک ها ارتباط ایجاد کند، آن وقت ایران قادر خواهد بود موشک های قاره پیماهای خود را که برای منهدم کردن اهدافی در دور دست شلیک می شود، با استفاده از فناوری ماهواره ای کنترل کند.

این روش ضریب خطای موشک در اصابت به هدف را به شدت پایین آورده و امکان کنترل و تصحیح مسیر آن را نیز فراهم می کند. بنابراین به لحاظ نظری می توان گفت که فناوری های موشکی و فضایی ایران مکمل هستند.

3- مسئله سوم به حیطه اطلاعات مربوط است. تا امروز انحصار تصویربرداری فضایی از عوارض زمین و همچنین فعالیت های نظامی و جابجایی ها نیرویی در آن منحصرا در اختیار چند کشوری غربی و یکی دو کشور بزرگ آسیایی بوده است.

پرتاب ماهواره رصد که امکان تصویر برداری با قدرت تفکیک بالا برای ایران را فراهم کرده، گام بزرگی در مسیر شکستن این انحصار است. مهم ترین نتیجه اطلاعاتی این توانمندی این است که ایران با توسعه فناوری ماهواره ای خود -که تا پایان سال در سطح بسیار بالایی انجام خواهد شد- قادر خواهد بود هر زمان که نیاز بداند، تغییرات طبیعی و غیر طبیعی ایجاد شده در سطح زمین را رصد کرده و تحلیل کند.

به این ترتیب، امکان انجام هیچ نوع عملیات ویژه نظامی و اطلاعاتی سریاز سوی امریکا و اسراییل لااقل در منطقه وجود نخواهد داشت که ایران قادر به ایجاد اشراف اطلاعاتی بر آن نباشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تثبیت الهام‌بخشی‌ایران, شکست انحصار اطلاعاتی غرب و امکان تبدیل به موشک بالستیک قاره‌پیما, دستاوردهای راهبردی ماهواره سفیر, ,