مجادله بشار اسد و سناتورهای امريكایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

 

بر اساس سندي كه سايت ويكي‌ليكس با مبدأ سفارت امريكا در دمشق از دیدار ميان بشار اسد رئيس‌جمهور و وليد المعلم وزير امور خارجه سوریه با جمعي از سناتورهاي امريكايي در 18 فوریه 2009 منتشر كرده، اسد در این ملاقات، بارها در مقام دفاع از برنامه هسته‌اي ایران برآمد و "نظارت" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تنها راه رفع نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران قلمداد کرد.

به گزارش رجانيوز، اين سند نشان مي‌دهد كه اسد در ديدارهاي محرمانه نيز بر خلاف برخي سران عربي به جمهوري اسلامي وفادار بوده و از سياست خارجي ايران دفاع مي‌كند كه اين تأييد خاكريز بودن سوريه براي ايران و جنبش‌هاي مقاومت است.

طبق این سند، ابتدا سناتورهای امريكایی نسبت به آنچه ماهیت غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران خواندند، ابراز نگرانی کردند. رئیس‌جمهور سوریه در واکنش گفت: "ما اعتقاد نداریم که ایران در حال توسعه سلاح‌های اتمی است." وی افزود: "امکان ندارد ایران از سلاح اتمی به عنوان یک بازدارنده استفاده کند، چون هیچ‌کس معتقد نیست که ایران عملاً از سلاح احتمالی خود علیه اسرائیل استفاده می‌کند."

اسد خاطرنشان کرد: "حمله اتمی ایران علیه اسرائیل تلفات بسیار زیادی را متوجه فلسطینی‌ها می‌کند، از این رو ایران هرگز ریسک نخواهد کرد."

رئیس‌جمهور سوریه افزود: "نکته دوم این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی از وجود برنامه هسته‌ای نظامی در ایران را گزارش نکرده و هرچند سوریه مخالف هرگونه تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه است اما ایران و سوریه به خاطر امضای معاهده "ان.پی.تی" از حق داشتن برنامه صلح‌آمیز برخوردارند."

اسدگ اضافه کرد: "بحث‌ها صرفاً باید بر روی نحوه نظارت آژانس از برنامه ایران متمرکز شود و نبود این نظارت منجر به مقابله و رویارویی خواهد شد که به ضرر کل منطقه است."

سناتور "وایت هاوس" در واکنش به این سخنان گفت: "من امیدوارم نظارت‌ها، کافی باشد اما اجرای چنین طرحی در یک جامعه بسته نظیر ایران دشوار است."

اسد پاسخ داد که یک رویه بین‌المللی برای نظارت تدوین شده و باید دنبال شود. سناتور کاردین خطاب به رئیس‌جمهور سوریه گفت: "ما معتقدیم اهداف ایران مغایر با آن چیزی است که شما می‌گویید. ما فکر می‌کنیم که آنها خواهان تغییر معادله قدرت در منطقه هستند."

اسد از این مقام امريكایی خواست از دیدگاه خود دست برداشته و صرفاً بر روی "نظارت" متمرکز شود. سناتور کاردین اضافه کرد: "ما هم با نظارت موافقیم اما فکر می‌کنیم که ایران باید دست از اهداف اتمی خود بردارد!" اسد بار دیگر نظارت را بهترین راه برای کنترل برنامه اتمی ایران دانست.

در این لحظه، "مور" نماینده امريكایی گفت: "هرچند نظارت، سازوکار مناسبی برای کنترل دولت‌های ملی است اما این روش در کنترل عوامل ایران نظیر حماس و حزب‌الله موثر واقع نخواهد شد." وی ادعا كرد: "هم ایران و هم سوریه به حمایت‌های مالی از این دو گروه پرداخته‌اند و به هیچ وجه نمی‌توان این قضیه را رد کرد که شاید روزی ایران مواد هسته‌ای را در اختیار حزبالله قرار دهد. توان جامعه بین‌المللی برای نظارت بر ایران در "ان.پی.تی" قابل درک است اما مساله مشکل‌ساز، نقش عوامل ایران چون حماس و حزبالله است."

اسد پاسخ داد: "اگر یک توافق صلح فراگیر بین اعراب و اسرائیل حاصل شود، این مساله حل خواهد شد. به نظر شما چه کسی این عوامل را خلق کرده است. نه ما و نه ایران. آنها چگونه ایجاد شدند؟ مگرنه اینکه از طریق جنگ شکل گرفتند چون لبنان توسط اسرائیل اشغال شد. طبیعی است که آنها از خود مقاومت نشان دهند. این واقعیتی است که ما باید با آن روبرو شویم."
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مجادله بشار اسد و سناتورهای امريكایی درباره برنامه هسته‌ای ایران, سايت ويكي‌ليكس, سلاح اتمی به عنوان یک بازدارنده, حمله اتمی ایران علیه اسرائیل, آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ,