امپراتور نفت به جاي خاويار چيپس گوجه نصيب ما كرده است
وزيردفاع رژيم صهيونيستي گفت افزايش قيمت نفت از تاثير تحريم ها عليه ايران كاسته است.
ايهود باراك در مصاحبه با روزنامه فرانسوي فيگارو گفت: ايران به دنبال سلاح هسته اي است و از تروريسم در منطقه حمايت مي كند تا كنترل منطقه را به دست بگيرد. بنابراين بايد تحريم ها را تشديد كرد.

وي در عين حال اظهار داشت: افزايش قيمت جهاني نفت، تاثير تحريم ها عليه ايران را كم كرده است. سقوط حسني مبارك به دنبال تحولات مصر نيز موفقيت بزرگي براي ايران بود.
وي تصريح كرد: اينكه كي و چگونه ايراني ها تبديل به يك قدرت هسته اي خواهند شد، چندان اهميتي ندارد آنچه مهم است دانستن اين موضوع است كه تا زماني كه آنان بتوانند در زمينه فعاليت هاي هسته اي چراغ خاموش حركت كنند، ديگر هيچ چيز مانع آنان نخواهد بود.
همزمان با اظهارات ايهود باراك، هفته نامه آمريكايي و نومحافظه كار ويكلي استاندارد در گزارشي نوشت: بهاي جهاني نفت روبه افزايش است و از سوي ديگر قدرت در اوپك از كشور عربستان كه تابع ايالات متحده بود و فرامين او را بي چون و چرا بر زبان مي راند به ايران رسيده كه مخالف سرسخت و درجه يك واشنگتن در منطقه است. ايراني هايي كه اعتقاد دارند كشورهاي دارنده نفت نبايد بهاي اين سرمايه را به دليل نياز غربي ها به آن كاهش دهند.
مسئله جالب تر ماجرا اين است كه مناطق نفت خيز عربستان هم در حوزه زندگي شيعيان است و شيعيان اين منطقه مي توانند با توجه به خيزش هاي عربي كه همه جا را فرا گرفته، دردسر بزرگي براي خاندان سعودي درست كنند.
اين نشريه مي نويسد: اگر با نفت سر و كار داشته باشيد و يا تاجر اين حوزه باشيد بهاي اين ثروت سياه و افت و خيزهاي آن براي شما از اهميت فوق العاده اي برخوردار خواهد بود. اگر بهاي آن را درست حدس بزنيد شما مي توانيد خاويار ميل كنيد و اگر در اين پيشگويي ماهرانه اقدام نكنيد چيپس گوجه فرنگي نهايت چيزي است كه نصيب سفره شام شما خواهد شد.
درست است كه بسياري عربستان سعودي را مروج فرهنگ خشن وهابي گري و حمايت از جريان افراطي مي دانند اما حقيقت اين است كه همين افراد از خاندان سعود مي خواهند كه با استخراج نفت بيشتر نقش تنظيم كننده بازار نفت را بازي كند.
ويكلي استاندارد مي افزايد: كم نيستند تحليل گراني كه مي گويند، هر چه خاندان سعودي بيشتر به ساز آمريكايي ها مي رقصد بيش از گذشته ريسك هدف قرار گرفتن توسط انتقادهاي آمريكا را كاهش مي دهد. براساس اين تحليل خاندان سعودي همواره درخصوص توانايي خود در استخراج بيشتر نفت اغراق مي كنند تا بدين وسيله ناز آنها توسط آمريكايي ها و اروپايي هاي نيازمند به اين ثروت سياه كشيده شود. مشكل اينجاست كه در اوپك ديگر عربستان آن تك نوازي نيست كه همگان به سازش برقصند. ابتداي ماه جاري بود كه وزير نفت عربستان سعودي از اعضاي اوپك خواست به منظور كنترل قيمت، ميزان نفت استخراجي را افزايش دهند. اما در نهايت مدير فعلي اوپك كه محمد علي آبادي از ايران است توانست راي مخالف هفت عضو را جمع كرده و مانع از به تصويب رسيدن سياست آمريكايي عربستان در اين نشست شود. ليبي سابق بر اين روزانه بيش از يك ميليون بشكه نفت را به بازارهاي جهاني صادر مي كرد و اكنون كه اين روند كاملا متوقف شده است به نظر مي رسد كه هم قيمت نفت سيرصعودي خود را طي خواهد كرد و هم نياز غرب به خروجي نفت بيشتر خواهد شد. در اين مسير تنها راه براي آمريكايي ها و اروپايي ها، سركشي رياض از تصميم اوپك و تصميم گيري فردي است. البته اين مساله هم نخستين بار نخواهد بود كه در اين نهاد نفتي رخ مي دهد. آنچه جديد است كرسي عربستان سعودي در اوپك است كه اكنون در اختيار ايران قرار گرفته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : امپراتور نفت به جاي خاويار چيپس گوجه نصيب ما كرده است, وزيردفاع رژيم صهيونيستي, افزايش قيمت نفت, تاثير تحريم ها عليه ايران, سلاح هسته اي, هفته نامه آمريكايي و نومحافظه كار ويكلي استاندارد, ,