شازده! اگر عرضه داشتي آل سعود را به اين فلاكت نمي انداختي
رئيس اسبق استخبارات سعودي و سفير پيشين اين رژيم در آمريكا و انگليس ادعا كرد: اگر ايران برنامه خود براي ساخت سلاح هسته اي را ادامه دهد، رياض هم مجبور مي شود مقابله به مثل كند!
به گزارش وال استريت ژورنال، شاهزاده تركي الفيصل كه در مركز نيروي هوايي پادشاهي انگليس سخن مي گفت، اظهار داشت: در صورتي كه ايران برنامه هسته اي خود را ادامه دهد، رياض مي تواند جايگزين صادرات نفت ايران شود.
وي در عين حال توضيح نداد كه اگر رژيم سعودي قدرتي در اختيار دارد، چرا تاكنون نتوانسته غلطي بكند اما وي در عين حال گفته است كه سخنان من موضع دولت سعودي نيست و من تنها به عنوان يك شهروند سعودي صحبت مي كنم.
بلوف اين شاهزاده سعودي در حالي است كه به اعتبار عملكرد ضعيف امثال وي در دستگاه هاي امنيتي و ديپلماتيك رژيم سعودي، حكومت آل سعود به ضعيف ترين وضعيت خود در حوزه داخلي و بين المللي طي 20 سال گذشته افتاده است.
همزمان با انتشار سخنان تركي الفيصل، بي بي سي انگليس به كابوس هاي فعلي رژيم عربستان پرداخت.
در حالي كه رژيم انگليس حامي اطلاعاتي، آموزشي و تسليحاتي رژيم سعودي در سركوب مردم انقلابي در عربستان و بحرين و يمن طي ماه هاي اخير بوده، سايت بي بي سي در تحليل خود اذعان كرد: «جنبش ها و تحولات جاري در جهان عرب به كابوسي براي عربستان بدل شده اند. سران اين كشور شديداً محافظه كار عرب از چند جهت نگران اين تحولات هستند و مي كوشند با همه وسايل و امكانات آنها را مهار و كنترل كنند. پس از سقوط زين العابدين بن علي در تونس در دي ماه امسال، عربستان تنها كشوري بود كه او را پذيرفت و به او پناه داد. اين اقدام براي بسياري اولين نشانه ناخوشايندي رهبران رياض از تحولاتي بود كه در تونس جرقه آن زده شد و اينك اكثر كشورهاي عربي را در برگرفته است.
بي بي سي اضافه كرد: «مصر در دوران مبارك در ارزيابي از روندها و تحولات منطقه، از جمله در ارتباط با لبنان، عراق، فلسطين و ايران و نيز در مناسبات با غرب، ديدگاه و منافع مشتركي با عربستان داشت و سياست تقريباً هماهنگي را با رياض دنبال مي كرد. از همين رو عربستان نگران برافتادن مبارك بود. سياست متعادل تر جانشينان كنوني مبارك كه متأثر از فضا و گرايش جامعه، نه تنها با اسرائيل، بلكه با عربستان نيز روابط فشرده سابق را ندارند، تا حدودي مويد اين نگراني عربستان است. هم اينك عربستان از مسيرهاي مختلفي مي كوشد آب رفته در مصر را به جوي بازگرداند. تقويت آشكار و پنهان نيروهاي سلفي در مصر، كمك به تعيين نامزدي از ميان بقاياي حكومت مبارك كه همچنان سررشته امور را در دست دارند براي انتخابات رياست جمهوري و كمك مالي چندين ميليارد دلاري به شوراي نظامي حاكم همه و همه جنبه هايي از تلاش عربستان تلقي مي شوند.»
بي بي سي مي نويسد: «پشت كردن آمريكا و غرب به حسني مبارك، سران رياض را بيش از پيش در اطمينان بر حمايت آنها از خود و ساير شيخ نشين ها به وقت بحران دچار ترديد كرده است... در بحران يمن نيز پيچيدگي ساختار قبيله اي و مناسبات قدرت در اين كشور به گونه اي است كه كشور بزرگ همسايه هم به رغم نفوذ گسترده اش، لزوماً در پيشبرد نظرات و ايده هاي خود راه آساني در پيش ندارد و حتي تلاش هاي موازي آمريكا نيز همچنان با نتايج ملموسي همراه نيست. دخالت نظامي غرب و كشورهاي عرب منطقه هم بعيد است كه با توجه به ساختار آن كشور و موانع موجود متضمن مقصود باشد، به خصوص كه هم اينك نيروي اين كشورها در بحران ليبي هم درگير هستند و توان و امكانات نامحدودي هم ندارند.»
با اين اوصاف به نظر مي رسد عناصر امنيتي و ديپلماتيك عالي رتبه نظير تركي الفيصل درصددند ضمن به كار بستن بلوف هاي بزرگ عليه ايران، كم كاري هاي ديروز خود را كه باعث كابوس هاي امروز براي آل سعود شده، بپوشانند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : شازده! اگر عرضه داشتي آل سعود را به اين فلاكت نمي انداختي, رئيس اسبق استخبارات سعودي و سفير پيشين, ,