مهر تایید بر ده سال ناکامی در افغانستان

کابوس انتخابات 2012 اوباما و التماس برای مذاکره با طالبان

 

امریکایی‌ها هیچ‌گاه گمان نمی کردند، 10 سال پس از لشكرکشی که رسما با ادعاي هدف نابودی طالبان و افراط گرایی و با خرج هزینه های گزاف آغاز شده بود، ناگزیر از علنی کردن مذاکرات خود با کسانی باشند که تا دیروز با بمب و موشک به جنگ آنها رفته بودند.

چند روز پیش بود که گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا، برای اولین بار مذاکرات مستقیم‌شان با طالبان را تایید کرد. گیتس گفت این مذاکرات در مراحل مقدماتی است. حامد کرزای هم یک روز قبل تر مذاکرات "صلح" آمریکا و طالبان را تایید کرده بود.
 
در این شرایط آمریکایی ها هر چه بکوشند در کلام خود طالبان را نیازمند به صلح نشان دهند، نمی توانند اهداف جنگ 2001 یا همان "نابودی" طالبان و ناتوانی خود در تحقق آن را پنهان سازند. اینگونه است که آمریکا برای توجیه مذاکرات صلح با طالبان، چندی قبل دست به دامن تبلغات رسانه ای پرحجم در مورد مرگ بن لادن می شود تا خود را در جنگ با تروریسم موفق نشان دهد. با این حال، مشکلات فراوان آمریکا و پیگیری 10 سال جنگ طلبی چاره ای جز مشروعیت بخشی به طالبان نگذاشته است.
 
اما رویکرد جدید دولت امریکا، ادامه اجلاس دو سال پیش لندن است. اجلاسی که با حمایت امریکا، انگلیس و متحدان عرب‌شان در منطقه برگزار شد و خروجی اجلاس نیز پیشاپیش مشخص بود. ناتوانی امریکا در حل بحران افغانستان آنها را در اجلاس لندن به سوی مشروعیت بخشی به طالبان و ورود آنها به ساختار قدرت در ازای مهار قدرت نظامی آنها سوق داد.
 
در بیانیه پایانی اجلاس لندن از دولت افغانستان خواسته شده بود تا با شبه نظامیان طالبان مذاکره کند. ایران با علم به توافق پیشاپیش دولت های غربی، از حضور در این اجلاس امتناع کرد. علاوه بر آن در طی دو سالی که از اجلاس لندن گذشته است، دستگاه دیپلماسی ایران، مذاکره با طالبان را رد کرده است.
 
اما گویا در مقطع فعلی شرایط پیچیده تر از قبل هم شده، حامد کرزای که همواره سعی می کرد با خواسته های امریکايي‌ها کنار بیاید، اخیرا به‌واسطه حملات هوایی نیروهای ناتو و کشته شدن غیر نظامیان، وارد تنش های لفظی جدی با غرب شده است و هر روز مواضع تندتری می گیرد.
 
در آخرین مورد، چند روز پیش سفیر امریکا در افغانستان به سخنان کرزای واکنش نشان داد. سفیر امریکا، اظهارات کرزای مبنی بر اشغالگر بودن آمریکایی ها را ناراحت کننده و نامناسب دانست. از سوی دیگر نیز روابط آمریکا و پاکستان به شدت تیره شده است.
 
همه اینها نشان از چالش های عمیق آمریکا در افغانستان دارد. جنگ هر روز هزینه های زیادی را بر امریکایی که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، تحمیل کرده است و حاصل آن هم افزایش تولید مواد مخدر و گسترش خشونت و تروریسم کور در منطقه شده است.
 
امریکایی ها با عراق و افغانستان درگیر بوده اند که در چند ماه اخیر چالش های ناشی از تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه نیز به آن افزوده شده است. در این شرایط بسیاری معتقدند، مذاکره با طالبان تنها راه حل آمریکا برای خروج از بحران افغانستان است به همین جهت دموکرات ها و تیم‌شان امیدوارند تا طالبان درخواست آن ها را قبول کند، اسلحه را کنار بگذارد و بر سر میز مذاکره بنیشنند و در عوض آمریکایی ها آنها را در ساختار سیاسی مشارکت دهند. این آخرین فرصت اوباما و دستگاه سیاست خارجی وی است تا لااقل در انتخابات 2012 بتوانند اندکی از ناکامی های اقتصادی خود را جبران کنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مهر تایید, ده سال ناکامی در افغانستان, ,