پیغام صریح کابل، اسلام آباد و بغداد از تهران به واشنگتن

 


گروه بین الملل- همگرایی افغانستان، پاکستان و عراق با ایران در موضوع تروریسم قطعا پیغام صریحی را برای واشنگتن و افکار عمومی دربردارد. قرار بود ورود نظامی آمریکا و هم پیمانانش به عراق و افغانستان، و بعدها حمله های پراکنده به خاک پاکستان ریشه تروریسم را بخشکاند، اما در عمل چنین نشد بلکه تروریسم کور در منطقه گسترش یافت.
افغانستان از یک سو با اقدامات خشونت زای تروریست ها مواجه است و از سوی دیگر با حملات پراکنده نیروهای ناتو به غیر نظامیان. در یکسال گذشته کرزای که همواره جانب احتیاط را در مورد غربی ها مراعات می کند، انتقادات شدیدی از آمار فزاینده تلفات غیر نظامیان داشته است.
پاکستان هم از تعرض آمریکا به خاک خود به شدت ناراضی است. اسلام آباد پیش تر از تعرض هواپیماهای بدون سرنشین به خاک خود ناراضی بود که اجرای عملیات نظامی مخفیانه در خاک پاکستان برای شکار بن لادن بر این نارضایتی ها افزود تا آنجا که هر دو طرف همدیگر را به بازنگری در روابط دوجانبه تهدید کردند. از سویی مجلس پاکستان خواستار بازنگری در روابط دوجانبه شد و از سوی دیگر مجلس سنای آمریکا، پاکستان را به قطع کمک های مالی تهدید کرد. تا آنجا که تحلیل گران روابط دوجانبه پاکستان-آمریکا را سردترین روابط در طی سه دهه گذشته می دانند.
روابط نه چندان گرم دولت عراق با آمریکایی ها هم که واضح است. هر چقدر واشنگتن تمایل به تمدید حضور نظامی خود در خاک عراق دارد، دولت نوری المالکی تمایلی به این امر ندارد.
در این شرایط روسای جمهور بزرگترین کشورهایی که با پدیده تروریسم و افراطی گرایی دست و پنجه نرم می کنند، یعنی عراق، افغانستان و پاکستان، ناراضی از سیاست های آمریکا در قبال پدیده تروریسم، به تهران پای گذاشته اند تا راه حل پدیده تروریسم را در بستر اجلاسی که ایران پایه گذار آن بوده است، جست و جو کنند.
رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیامی که صبح امروز در افتتاحیه اجلاس مبارزه با تروریسم خوانده شد، به گوشه ای از پرونده سیاه حقوق بشری رژیم آمریکا اشاره فرمودند " حملات مرگبار هواپيماهاي بدون سرنشين به خانوارهاي بي‌دفاع در روستاها و مناطق محروم در افغانستان و پاكستان كه بارها جشن عروسي آنها را به عزا مبدّل كرده است، جنايات بلك‌واتر در عراق و كشتار شهروندان و نخبگان عراقي، كمك به گروه‌هاي بمب‌گذار در ايران و عراق و پاكستان، ترور دانشمندان هسته‌اي در ايران با همكاري موساد، سرنگون كردن هواپيماي مسافري ايران در خليج فارس و كشتن حدود سيصد كودك و مرد و زن مسافر ... گوشه‌هايي از اين سياهه‌ ننگين و فراموش‌نشدني است. "
رهبر انقلاب در پیام خود ضمن اشاره به قربانی شدن بسیاری از ایرانیان در حملات تروریستی گروهک منافقین و حمایت آمریکا و انگلیس از آنها، تعریف تروریسم از نگاه غربی ها را اینگونه آورده اند " در نظر سردمداران نظام سلطه، تروريسم عبارت است از هر آنچه منافع نامشروع آنان را تهديد كند. آنان مبارزاني را كه از حق مشروع خود در مقابله با اشغالگر و مداخله‌گر استفاده مي‌كنند، تروريست مي‌دانند ولي هسته‌هاي خبيث و مزدور خود را كه بلاي جان و امنيت مردم بي‌گناه‌اند، تروريست نمي‌شناسند. "
ایشان در بخش پایانی پیام خود جمهوری اسلامی را مصمم به ادامه رویکرد مبارزه با تروریسم دانستند "ما با تكيه بر تعاليم اسلام كه كرامت انساني يكي از سرلوحه‌هاي آن است و كشتن يك انسان بي‌گناه در آن به مثابه قتل همه انسان‌ها به شمار مي‌رود، و به عنوان ملتي كه در سه دهه گذشته متحمل خسارت‌هاي سنگين از تروريسم خشن شده است، مبارزه با اين پديده شيطاني را تكليفي تخلف‌ناپذير براي خود مي‌دانيم و تلاش در راه اين مبارزه بزرگ را با قدرت ادامه خواهيم داد."
احمدی نژاد هم صبح امروز در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس اشاره ای به تروریسم دولتی و سازمان یافته توسط رژیم صهیونیستی داشت. احمدی نژاد گفت " آنان براي بقاي استيلاي نامشروع خود، خون و اموال و سرزمين ديگران را مباح اعلام كردند. حمله به روستاها و آبادي‌هاي بي دفاع فلسطين، لبنان، سوريه و ... كشتن مردان و زنان و كودكان بي‌سلاح، نظير ديرياسين، صبرا و شتيلا و در جنين و غزه و قانا و ترور رهبران فلسطيني در داخل و خارج سرزمين اشغالي و اشغال سرزمين و تهديد دائمي ديگران و برپايي چند جنگ بزرگ و ترور دانشمندان فيزيك ايران همه از مظاهر آشكار تروريسم دولتي است."


 

اما همان طور که در پیام رهبر معظم انقلاب هم آمده بود ایران به لحاظ دینی خود را موظف به مبارزه با پدیده تروریسم می داند افزون بر اینکه ایران تنها راه حل عملی پدیده تروریسم را استفاده از ساز و کارهای منطقه ای و با توجه به جایگاه ایران در منطقه امکان پذیر دانسته بود. از این جهت اجلاسی را که دو سال پیش کشورهای غربی به میزبانی انگلیس و درباره افغانستان برگزار کردند را تحریم نمود. شب گذشته روسای جمهور افغانستان، پاکستان و ایران اجلاس سه جانبه ای برگزار کردند، ما حصل این مذاکرات بیانیه ای بود که بر ادامه این رویکرد سه جانبه تاکید داشت. در بخشی از بیانیه پایانی ضمن مخالفت با هر گونه "افراط گرایی"، " تروریسم" و "نظامی گری" بر "نفی مداخلات خارجی" تاکید شده است.

صرف نظر از نتایج اجلاس مبارزه با تروریسم به نظر می رسد، ایفای نقش فعال دستگاه دیپلماسی با استفاده از جایگاه مهم فرهنگی و سیاسی در موضوعات منطقه ای اجازه ایفای نقش کشورهای ثالث دیگر در موضوع مبارزه با تروریسم را نخواهد داد چنانکه از چندی پیش موضوع اجلاس های سه جانبه از سوی دولت ترکیه با حضور افغانستان و پاکستان برای مقابله با تروریسم در دستور کار قرار داشت.
 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پیغام صریح کابل, اسلام آباد و بغداد از تهران به واشنگتن, ,