فريادهاي مرگ بر امريكا و مرگ بر اسرائيل در مسجد سلطان احمد طنين‌انداز شد؛
 
استقبال‌پرشور از جليلي در نمازجمعه، نگراني 1+5 از تقويت‌موضع ايران
 

 

تعداد زيادي از نمازگزاران جمعه شهر استانبول با ديدن دكتر سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد و دبير شوراي عالي امنت ملي ايران به وجد آمده و با شعارهاي مرگ بر امريكا و مرگ بر اسرائيل از او استقبال كردند.

لينک فيلم

به گزارش رجانيوز،‌ دكتر سعيد جليلي و تيم ايراني پس از دور اول مذاكرات استانبول كه صبح امروز (جمعه) از ساعت 11:30 تا 13:30 به وقت تهران برگزار شد، براي اقامه نماز عازم مسجد سلطان احمد استانبول محل برگزاري نمازجمعه شدند.

در پايان مراسم نمازجمعه كه احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز حضور داشت، تعداد زيادي از نمازگزاران به سمت دكتر جليلي آمدند و با شعارهاي ضد امريكايي و ضد اسرائيلي به نماينده كشورمان ابراز احساسات كردند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از اقامه نماز، راهي کاخ عثماني سيرگان (چراغان) شد كه محل اصلي مذاكرات و مشرف بر تنگه بوسفور شهر استانبول است. دكتر جليلي ديدارهايي با نمايندگان برخي هيئت‌هاي شركت كننده در مذاكرات خواهد داشت.

از محل مذاكرات خبر مي‌رسد، استقبال از جليلي در نمازجمعه استانبول، فضاي مذاكرات را تحت تأثير قرار داده و نمايندگان 1+5 تصور مي‌كنند اين رخداد موضع ايران را در گفت‌وگوها تقويت خواهد كرد و در واقع تأييد ديگري بر عمق نفوذ قابل توجه ايران در منطقه است.

در ميان خبرنگاران حاضر در محل مذاكرات نيز اين موضوع بازتاب ويژه‌اي داشته و برخي از آن‌ها نيز معتقدند مسائلي از اين دست، به‌عنوان مزيت‌هاي نسبي و برگ‌هاي برنده‌اي است كه غرب بايد در مذاكرات حول نقاط مشترك به آن‌ها توجه اساسي بكند.

در عين حال، اخبار رسيده از استانبول حاكي است كه جليلي در دور اول مذاكرات، اجازه تكرار مسائل كهنه را به نمايندگان 1+5 نداده و در مقابل چند پيشنهاد مشخص در مورد زمينه‌هاي همكاري مطرح كرده كه مورد استقبال حاضران در مذاكره قرار گرفته است.

در عين حال،‌ ابوالفضل ظهره وند معاون رسانه اي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و عضو تيم مذاكره كننده ايران ني زدر در حاشيه نشست ايران با گروه 1+5، به جمع خبرنگاران آمد و فضاي موجود در اين دور از مذاكرات را مثبت ارزيابي كرد. وي با توجه به همين فضاي مثبت احتمال داد كه گفت‌وگوها تا عصر شنبه ادامه يابد.
 
وي در مورد مسائل مورد بحث در دور اول مذاکرات نيز تأكيد كرد كه در اين دور به هيچ عنوان صحبتي در مورد غني سازي نشد و حقوق هسته اي کشورمان نيز موضوع بحث نبوده است.

"ما اجازه نداريم که درباره مسايل و موضوعات کهنه و گذشته صحبتي کنيم." ظهره‌وند اين مطلب را به نقل از جليلي به خبرنگاران گفت و ادامه داد كه اعضاي 1+ 5 آمده اند که گام‌هاي مثبتي بردارند، آنها اعلام کرده اند که نکات مثبتي که در ژنو 2 و 3 مطرح شده بود، بايد در مذاكرات استانبول نيز پيگيري شود.

به گزارش ايرنا، ظهره‌وند با خاطر نشان ساختن اين که ملاحظات موجود در نشست استانبول مانند يک معادله پنج مجهولي است، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران ظرفيت و قابليت آن را دارد که بتواند اين معادله را حل کند.

وي با يادآوري اينكه به طور طبيعي اختلافاتي نيز وجود دارد، اضافه کرد: طرف مقابل در محاسبات خود اشتباهاتي را مرتکب شده و همان گونه که آقاي جليلي نيز به آن‌ها اشاره کرد، اين اشتباهات منشا و علت اصلي اختلافات کنوني است.

معاون رسانه‌اي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي کشورمان تصريح کرد: موضع ما شفاف و حقوق ما نيز روشن است و مسير را هم به طور شفاف طي کرده ايم و فکر مي کنيم با منطق روشني که طرف مقابل نيز به خوبي به آن واقف شده به ملاحظات روشني دست يابيم.

وي در عين حال به عملکرد ارتجاعي برخي از کشورها اشاره کرد و افزود: برخي از کشورها به اين نشست به عنوان کارت بازي نگاه مي کنند، ولي کشورهايي نيز هستند که منافع ملي خود را به اين نشست گره زده اند و خواستار به نتيجه رسيدن آن هستند.

ظهره وند تصريح کرد: همه به اين موضوع واقف هستند که اعمال فشار جواب نمي دهد و اصرار بر مواضع کهنه و اعمال فشار نتيجه معکوس در بر خواهد داشت و آنها بايد بدانند که مواضع ملت ايران قابل تغيير نيست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : عمق نفوذ ايران در منطقه, فريادهاي مرگ بر امريكا و مرگ بر اسرائيل در مسجد سلطان احمد, لينک فيلم, ,