پيام رأي قاطع مجلس به نيكزاد پنج روز پس از بي‌اعتمادي به سجادي

 

علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي و سرپرست وزارت راه و ترابري سرانجام پس از حدود پنج ماه در از مجلس به‌عنوان وزير وزارت‌خانه راه و شهرسازي كه از ادغام وزارت‌خانه‌هاي "راه و ترابري" و "مسكن و شهرسازي" تشكيل شده، رأي اعتماد گرفت.

به گزارش رجانیوز، روز 12 بهمن سال 89 حميدرضا بهبهاني وزير وقت راه و ترابري در جلسه علني مجلس استيضاح شد و در حالي كه وي براي دفاع از خود به دستور رئيس‌جمهور در جلسه علني حاضر نشده بود، با رأي قاطع نمايندگان بركنار شد.

بهبهاني در شرايطي در اين جلسه حضور نيافت كه دولت معتقد بود تعداد امضاهاي استيضاح كنندگان او از 10 نفر كمتر شده و زماني كه نمايندگان جديدي فرم را پس از آنكه استيضاح از رسميت افتاده امضا كرده‌اند، اين به معني استيضاح جديد است كه هم بايد بار ديگر اعلام وصول شود و هم طبق آيين‌نامه داخلي مجلس فرصت 10 روزه وزير بايد از نو تجديد شود.

اما نظر هيئت رئيسه مجلس اين نبود و جلسه استيضاح بدون حضور رئيس‌جمهور، بهبهاني و اعضاي دولت برگزار شد تا فردي از او به‌عنوان پدر راه ايران نام برده مي‌شد، از هيئت دولت كنار گذاشته شود.

اما سه روز بعد از استيضاح، رئيس‌جمهور علي نيكزاد وزير مسكن را به‌عنوان سرپرست وزارت راه معرفي كرد. مهلت سه ماهه سرپرستي اين وزارت‌خانه 12 ارديبهشت ماه سال جاري پايان يافت اما در شرايطي كه دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه وارد فاز ادغام شده بود، در واكنش به اين پايان مهلت سرپرستي خاطرنشان كرد كه اين دو وزارت‌خانه ادغام شده‌اند.

با اين حال، پس از استفساريه رسمي شوراي نگهبان مبني بر اينكه تا قبل از تصويب مجلس وزارت‌خانه‌ها ادغام شده محسوب نمي‌شوند، موضوع به رهبر معظم انقلاب ارجاع داده شد و ايشان طي دو مرحله يعني تا پايان ارديبهشت و سپس تا پايان خرداد ماه مجوز فعاليت نيكزاد به‌عنوان سرپرست وزارت راه تا نهايي شدن تكليف ادغام دو وزارت‌خانه را صادر فرمودند و در نهايت هفته گذشته با تصويب ادغام اين دو وزارت‌خانه در مجلس، نيكزاد نيز به‌عنوان وزير پيشنهادي وزارت‌خانه جديد "راه و شهرسازي" معرفي شد.

اما در شرايطي كه سه‌شنبه هفته گذشته، جلسه بررسي رأي اعتماد به وزير پيشنهادي ورزش و جوانان به صحنه بروز جدي اختلاف دولت و مجلس تبديل شد، امروز در شرايط كاملاً معكوس وزير پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي با رأي قاطع نمايندگان از مجلس رأي اعتماد گرفت.

در جلسه امروز، هيچ‌يك از نمايندگان به‌عنوان مخالف نيكزاد صحبت نكرد و تنها 16 نفر از مجموع 238 رأي ريخته شده به گلدان‌ها مخالف نيكزاد بود. اين در حالي است كه پنج روز قبل شرايط كاملاً متفاوت بود و مخالفان حميد سجادي علاوه بر وقت گرفتن و ايراد نطق‌هاي تند، 137 نفر بودند.

اگرچه مجلس با تشخيص درست به سجادي كه محصول مشترك جريان نفوذي و حزب كارگزاران بود، رأي نداد اما فضاي نامناسب جلسه علني مجلس كه توهين به رئيس‌جمهور در آن موج مي‌زد، ناپسند بود، به‌طوري كه با تذكر يك مقام عالي‌رتبه نظام نيز مواجه شد.

اما امروز (يكشنبه) رأي قاطع مجلس به نيكزاد نشان داد كه هنوز نشاني از روزهاي خوب تعامل دولت و مجلس و آنچه كه رهبر انقلاب بارها با تعابيري مانند "رفق و مدارا" از آن ياد كرده‌اند، مي‌تواند وجود داشته باشد.

كارنامه درخشان نيكزاد به‌ويژه در همين دو سال اول فعاليت دولت دهم، وي را به يكي از نمادهاي كار و خدمت تبديل كرده بود. بيش از 90 سفر استاني يعني با يك حساب سرانگشتي، وي در طول دو سال به هر استان سه بار سفر و از پروژه‌هاي مسكن مهر بازديد كرده است و اين يعني به‌طور ميانگين هر هفته يك سفر استاني كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود.

كنترل نسبي قيمت مسكن در شرايط اجراي هدفمندي يارانه‌ها و اشتباه درآمدن برآوردهايي مبني بر افزايش دو برابري قيمت مسكن نيز از نتايج همين پيگيري‌هاي مستمر بوده است.

در عين حال، پيام آشكار رأي قاطع به نيكزاد اين بود كه دولت در صورتي كه با كنار گذاشتن چهره‌هاي جنجالي و حاشيه‌ساز همان مسير كار، خدمت و مجاهدت را كه در دولت نهم با جديت پيگير آن بود، طي كند، مخالفان خود را كه با انگيزه‌هاي متفاوت در مقابل آن ايستاده‌اند، عملاً دچار بن‌بست راهبردي مي‌كند و حمايت مجموعه نظام را نيز خواهد داشت اما چنانچه يك جريان بي‌ريشه و نفوذي بخواهد مقدرات دولتي را كه برآمده از آراي توده‌هاي مردم و حمايت‌هاي رهبري است، در دست بگيرد، عزم نهادهاي قانوني كشور استفاده از اختيارات قانوني خود براي برخورد با اين جريان مشكوك و فاسد است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيام رأي قاطع مجلس به نيكزاد پنج روز پس از بي‌اعتمادي به سجادي, ,