جایی که فریادهای مردم و نماینده رهبری هم شنیده نمی شود!

 

 
 
ماده 4 قانون شرح وظایف استانداران و فرمانداران مصوب شورای عالی اداری1377 تصریح می دارد:
 
«عزل استانداران به پیشنهاد وزیر كشور، تأیید رئیس جمهور و حكم وزیر كشور انجام می شود. در صورت استعفا، عزل، فوت و یا دیگر مواردی كه مانع از انجام وظایف استانداران گردد، سرپرست استانداری موقتاً از سوی وزیر كشور تعیین می شود، وزیر كشور موظف است حداكثر ظرف مدت یك ماه، استاندار جدید را به هیأت وزیران پیشنهاد نماید».
 
به گزارش «تابناک»، با توجه قانون بالا و همچنین با توجه به پایان وقت قانونی سرپرست استانداري فارس (تاريخ انتصاب: پنجم خرداد 90) ـ که پس از رفتن روح الله احمدزاده کرمانی به سازمان میراث فرهنگی منصوب شده بود ـ فردا پنجم تیر ماه 90، استاندار جدید این استان بايد از سوی وزیر کشور در نشست هيأت دولت معرفي و منصوب شود.
 
ماجرای استیضاح وزیر کشور
 
از سویی جعفر قادری، نماینده شیراز از تحویل نامه استضیاح وزیر كشور با 22 امضا به هیأت رئیسه مجلس خبر داده و اظهار داشت: احتمالا این نامه در جلسه علنی روز یكشنبه مجلس اعلام وصول خواهد شد.
 
قادری همچنین گفت: استیضاح وزیر كشور شامل ده بند است كه از میان آنها می توان به نبود اختیار در عزل و نصب استانداران، رعایت نکردن شاخص ها در توزیع اعتبارات عمرانی، تزلزل های مدیریتی و پاسخگو نبودن وزارت کشور و عزل و نصب فرمانداران و بخشداران توسط استانداران بر خلاف رویه قانونی و مشکلات امنیتی در نتیجه ناهماهنگی های موجود در وزارت کشور، نام برد.
 
به گفته وی، نمایندگان فارس از بیشترین امضا كنندگان این استیضاح هستند.
 
گفتنی است، در خلال نشست علنی چهارشنبه، یکم تیر ماه مجلس شورای اسلامی و در جریان اعلام انصراف از استیضاح وزیر امور خارجه توسط رئیس مجلس، قادری با استناد به ماده 220 آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینكه برای استیضاح وزیر كشور امضا كافی جمع آوری شده است، گفت: انتظار بر این است تا هیأت رئیسه محترم این نامه استیضاح را اعلام وصول كند.
 
لاریجانی در پاسخ به این نماینده گفت: این نامه در حال بررسی است و اگر ضوابط طرح شدن در جلسه علنی را داشته باشد حتما آن را مطرح خواهیم كرد.
 
از سویی پس از تجمعات پی در پی مقابل استانداری فارس که در اعتراض به سیاست های گروه انحرافی در استان و انتصاب سجادی به سرپرستی استانداری صورت گرفت، نوعی تغییر رویه در ادبیات و منش شخصی سجادی رخ داد که در نوع خود جالب توجه است. برای فهم این تغییر رویه، ناگزیر از بررسی مواضع سجادی در گذشته و حال هستیم:
 
اما سجادی کیست و مواضع قبلی او چیست؟
 
فرهاد سجادی که پیش از این، رئیس دانشگاه آزاد تهران شرق (قیامدشت) بوده و مسئولیت معاونت برنامه ریزی استانداری فارس را بر عهده گرفته بود، در سال 88 و در بحبوحه درگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی و متولیان دانشگاه آزاد، اظهارات جالب و قابل توجهی داشته است.
 
وی که خاستگاه خود را دانشگاه آزاد می داند، در بخشی از سخنان خود در برابر تلاش رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد گفته بود:
 
«متأسفانه در فضای غیرعقلانی و احساسی توأم با تحجر و عصبیتی که به لحاظ سیاسی در جامعه ما وجود دارد، تلاش تمامی کسانی که این افتخار (دانشگاه آزاد) را آفریدند نادیده گرفته شده و در فضای عمومی جامعه مطالبی عنوان می شود که سبب تشویش اذهان عمومی و انحراف از درک دقیق واقعیات موجود می گردد».
 
وی همچنین هجمه و تخریب دانشگاه آزاد را «ناجوانمردانه» دانسته و افزوده بود:
 
«باید دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد غیردولتی باقی بماند تا محلی برای رشد و تعالی انسان های آزاد اندیش، متمدن، بافکر و دانش پژوه باشد؛ بنده از نزدیک در زمان های مختلف دانشجویی، عضو هیأت علمی و هم اکنون به عنوان رئیس واحد تهران شرق شاهد تلاش های خستگی ناپذیر و بی نظیر دکتر جاسبی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی کشور بودم که با دست خالی و با پول مردم و بدون اتکا به درآمدهای نفتی و دولتی و با وجود مشکلات عدیده مأمن امن آموزشی و اشتغال را برای جوانان این مرزوبوم فراهم کرد».
 
سجادی در یکی دیگر از سخنان خود در همان مقطع تأکید کرده بود:
 
«آنچه ما امروز از دانشگاه آزاد اسلامی داریم، مدیون زحمات مردان بزرگی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جاسبی که از ابتدا در کنار این کاروان بزرگ تلاش بسیار کردند، هستیم».
 
اما این سرپرست تازه وارد استانداری فارس به این سخنرانی ها بسته نکرد و در دوران استانداری احمدزاده، دو بار با یک زمین خوار بزرگ که به تازگی جنجال فراوانی در رسانه ها برپا کرده، دیدار نمود و او را به عنوان سرمایه گذار مورد حمایت خود قرار داد. (مشرق نیوز)
 
باید گفت، در اینجا به هیچ وجه ارزش گذاری منفی یا مثبت در مورد پیشینه وی در حمایت از آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر جاسبی مقصود نظر نیست بلکه سخن اینجاست که چطور مجموعه ای که سنگ بنای موجودیت خود را در تقابل با نوع مدیریت کارگزارانی قرار داده چطور در پس پرده با چنین افرادی تعامل داشته و با تمام توان از او دفاع می کند و این وسط تنها این مردم هستند که باید چوب دعوای زرگری طرفین را بخورند.
 
به ویژه آنکه تقریبا برای افکار عمومی روشن شده که آن افراد در ایام انتخابات ریاست جمهوری دهم تمام قد پشت سر کدام کاندیدا ایستاده بودند و چگونه همگام با رفتار سوء جریان حاکم بر دولت ـ همچون دولبه قیچی ـ موجبات فتنه بزرگ 88 را فراهم آوردند.
 
سجادی ناگهان تبدیل به یک احمدی نژادی تمام عیار می شود!
 
جملات زیر از میان سخنرانی های سجادی از زمانی که به سرپرستی تعیین شد یعنی پنجم خرداد تا کنون، انتخاب شده است. منبع تمامی این جملات، سایت استانداری و برخی خبرگزاری های رسمی کشور است.
 
17 خرداد ـ انجام وظایف سازمانی و ارایه خدمات از مهمترین تكالیف مشخص و ذاتی برای مدیران است و نه دنباله روی های سیاسی و جناحی و انتخاباتی و ما تا آخرین لحظه فعالیت به مانند سربازان جبهه «جهاد» با قاطعیت هر چه تمامتر منویات مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار را دنبال می كنیم، زیرا تحقق این اهداف عین تحقق مطالبات مردمی است.
 
18 خرداد ـ این موضوع كه چه كسی كی می آید و چه كسی كی می رود، تنها فرصت خدمت به مردم را تلف می كند و موجب می شود به رغم همه تلاش های خدمتگزاران فرصت جبران عقب ماندگی ها و همراهی با قطار پر شتاب توسعه كشور از مدیران و دلسوزان نظام و مردم سلب شود.
 
20 خرداد ـ مدیران كارتابلی و جلسه ای و پشت صندلی نشین نمی خواهیم و این مدل مدیریتی را قبول نداریم... جوهر کلام امام به مسئولان و مدیران توجه به مردم به ویژه طبقات محروم جامعه است، چراکه اگر بنا بر سخن امام به خواسته مردم توجه نکنید، همان بلایی سرمان می آید که بر سر حاکمان رژیم ستم شاهی آمد... جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی به خواست، رأی و اراده مردم است و در این نظام نوکری مردم یک افتخار است... رییس جمهور بهترین خصلت را برای مدیر بودن، نوکری می داند.
 
21 خرداد ـ حضرت امام خمینی(ره) بارها و بارها موضوع توجه به طبقات محروم و ضعیف جامعه را مورد تأكید قرار داده اند و مدیران نیز با توجه به این منویات ارزشمند باید همواره در میان اقشار مختلف جامعه و به ویژه به دنبال رسیدگی به امور مستضعفان باشند و بر همین اساس با قاطعیت اعلام می كنیم كه مدیر پشت میزنشین و كارتابلی نمی خواهیم.
 
نگاهی به جملات فوق به خوبی نشان می دهد که محوریت در ادبیات سجادی، از ادبیات کارگزارانی و تکنوکراتی، ناگهان تبدیل شده است به ادبیات مستضعفان و نوکری مردم. او حتی در این زمینه در 18 خرداد می گوید:
 
«به خاطر داشتن هدف مقدس كه همانا مطالبات مردم شریف استان در حوزه های مختلف از جمله اشتغال و تولید است؛ برخی بداخلاقی ها را به جان و دل می خریم».
 
اما شواهد چیزی غیر از این را نشان می دهد. دو بار دیدار با یکی از معروفترین زمین خواران نشانگر چیزی غیر از این ادعاهاست. تلاش برای ایجاد فضایی امن و بدون حاشیه از سوی سجادی در راستای تثبیت مدیریتی او و رسیدن به پست استانداری قابل تحلیل است.
 
به هر حال با توجه به آنچه گفته شد، سجادی در تلاش است تا از خود چهره ای خدوم و دلسوز مردم استان نشان دهد؛ اما این مسأله با گذشته دور و نزدیک او نمی سازد. باید منتظر ماند تا تصمیم هیأت دولت برای این استان مظلوم گرفته شود. آیا استاندار بعدی این استان مهم و استراتژیک، متخصصی انقلابی و همگام با مکتب امام(ره) خواهد بود یا این استان در چنبره گروه انحرافی می ماند و برخی متحجرین انقلابی نما آن را در دست خواهند گرفت؟ زمان اما همه چیز را مشخص می کند.
 
وقتی داد امام جمعه هم در می آید
 
آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، روز گذشته در خطبه های نماز جمعه بحثی را مطرح و در آن انتقاداتی را به زبانی دیگر به مسئولین ارشد استان از جمله سجادی سرپرست استانداری و دهقانان معاون امنیتی سیاسی استان بیان کرده و خواستار تغییر رویه آنان شد.
 
اما واقعا چه بر سر استان آمده است که روحانی صبور و گرانقدری همچون آیت الله ایمانی باید این گونه بر سر مسئولین ارشد استانی فریاد بکشد؟
 
امام جمعه شیراز دیروز چه گفت؟
 
از مسئولان استان می خواهیم در سر مقاله روزنامه ها دروغ ننویسند، مگر رئیس جمهور نگفته که دروغ نگویید و جلوی دروغ ها را بگیرید، پس چرا ما می گوییم سرمایه گذار خارجی آمده؟ این ها کجا هستند؟ چرا دروغ می گوییم؟ این سرمایه گذار خارجی کجاست که هیچ کس آن ها را ندیده است! چرا با این دروغ گوِیی ها توقع مردم را بالا می برید؟ شما کارخانه های فعلی را نگه دارید؛ سرمایه گذاری خارجی پیش کشتان. به جای جلسات محفلی سیاسی، بیایید برای مشکلات مردم برنامه ریزی کنید. چرا در سفرهای خارجی افراد معلوم الحال را دعوت کرده حاتم بخشی می کنید؟ چرا سرمایه گذار داخلی را حمایت نمی کنید؟ برخی روزنامه چرا روزی نامه شده اند و مرتب حرف دروغ را منتشر می کنند؟!
 
چرا سهم صادرات ما در سال 89 کمتر از سال 88 است؟ بازرگانی استان اعلام کرده در سال 1404 میزان صادرات فارس به خارج باید به ارزش تقریبی دوازده میلیارد و سه میلیون دلار باشد، آیا با این وضع موجود ما می توانیم به این رقم برسیم؟! دغدغد و غصه ما این است که مردم فارس چه گناهی کرده اند که کارخانه جات مهم و اثر گذار مرتب در حال تعطیل شدن هستند؟ آوردن سرمایه گذار مبارکتان، این ها را که دارید حفظ کنید. در روزنامه چهار هفته گذشته دیدم که اسمی از میزان صادرات فارس نیامده است چرا باید این چنین باشد؟ چه کسی باید پاسخگوی این وضع نابسامان اقتصادی فارس باشد. کشاورزان زکات دهنده ما تحت پوشش کمیته امداد درآمده اند. متأسفانه در مجموعه استان فارس گوش شنوایی برای شنیدن حرف و قول مردم نمی بینم. خداوندا ما را به راهی که رضایی تو در آن است و گردانندگان امور ما را به راهی که رضایت تو و مردم است هدایت فرما.
 
چرا مسئولین با آمار صحبت نمی کنند؟
 
سایت استانداری فارس، این روزها محلی شده است برای انتشار سخنان شعارگونه سرپرست و معاون سیاسی امنیتی او، این در حالی است که در صورت انجام کار و یا انعقاد قرارداد اقتصادی و بسترسازی برای سرمایه گذاری، باید مدارک و آمار داده شود، حتی اگر فعالیت اندکی صورت گرفته باشد. اما چنانکه در زیر می بینید تیترهای مطالب سایت استانداری از جنس شعارند:
 
*دهقانان (معاون سیاسی امنیتی): جذب فرصت های سرمایه گذاری به گفتمان غالب در توسعه اقتصادی استان تبدیل شده است.
*سجادی (سرپرست استانداری): استان فارس بهشت سرمایه گذاری ایران است.
*سجادی: تولید کنندگان فارس به افق صادراتی نظاره کنند.
*حسینی (معاون امور عمرانی): کم کاری در پیگیری مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور پذیرفتنی نیست.
*سجادی: مشکلات فضای آموزشی مناطق دورافتاده باید برطرف شود.
*سجادی: فارس اشتغال و تولید را در کنار یکدیگر می خواهد.
*دیدار سفیران کشورهای خارجی مقیم قطر با اعضای اتاق بازرگانی استان فارس.
*بازدید هیأت سفیران کشورهای خارجی مقیم قطر از آثار و اماکن تاریخی و فرهنگی استان فارس.
*سجادی: فارس به فضای جهاد اقتصادی نیاز دارد نه فضای انتخاباتی.
*سجادی: منابع بانک ها باید به سمت تولید و اشتغال پایدار هدایت شود.
 
در این میان، تنها خبری که تا حدودی امیدبخش بوده است، آغاز عملیات اجرایی پروژه 8350 میلیارد ریالی مجتمع ذوب آهن و فولاد شهرستان اقلید بود که از مصوبات سومین سفر رئیس جمهور به استان است.
 
با توجه به تیترهای فوق که همگی در سایت استانداری فارس موجود است، فضای کلی استانداری فارس بیش از آن که فضای کار و رفع محرومیت ها از استان و بسترساز برای سرمایه گذاری باشد، فضای شعار دادن، از آرزوها گفتن، تئوری پردازی کردن و ... می باشد که البته هدف از آن تا اندازه زیادی مشخص است، چرا که سجادی برای تثبیت در استانداری فارس و رسیدن به مقام استانداری، باید فضایی بدون حاشیه و در راستای خدمتگزاری از خود نشان دهد. طرحی زیرکانه که البته با هشدار سنگین و البته دلسوزانه آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز روبه رو شده است.
 
در واقع به نظر می رسد، سجادی و دهقانان، بیش از آن که مدیران اجرایی باشند، خود را در قامت تئوری پردازانی یافته اند که تلاش می کنند، از ضرورت ها بگویند. به جای این که شرایط را برای سرمایه گذاری فراهم کنند، از ضرورت سرمایه گذاری و چرایی آن سخن می گویند؛ بنابراین، چاره ای ندارند که این شعارها و سخنان به ظاهر زیبا را به جای بیلان کار به خبرنگاران تحویل دهند و در روزنامه هایی که به قول آیت الله ایمانی روزی نامه شده اند، به چاپ برسانند.
 
چرا هیچ گزارشی از سفر 20 سفیر مقیم قطر به شیراز ارایه نمی شود؟
 
هرچند بنا بر اخبار، هدف از سفر این افراد به شیراز در راستای مسائل اقتصادی و فرهنگی بیان شده بود و این گروه در روز اول حضور در شیراز با اعضای اتاق بازرگانی استان جلسه ای داشتند؛ اما چرا هیچ گزارش و خبری دال بر تحقق اهداف سفر این افراد به شیراز، منتشر نمی شود؟ به ویژه آنکه امام جمعه شیراز هم در خطبه های نماز جمعه در خصوص سفر این سفرا به شیراز این گونه گفته بود: «چرا افراد معلوم الحال را دعوت کرده و حاتم بخشی می کنید؟»
 
آیت الله ایمانی همچنین اظهار داشته بود: مقام معظم رهبری سال 1390 را سال جهاد اقتصادی نامگذاری كرده‌اند كه تمام برنامه‌ها باید در راستای تحقق این آرمان بلند باشد. این در حالی است که جامعه ما در زمینه اقتصاد و زندگی مردم مشكلات فراوانی دارد و كار اقتصادی هم فكر و برنامه و فضاسازی می‌خواهد اما كار تبلیغاتی و رسانه‌ای در این استان با این امر همخوانی ندارد.
 
حامد دهقانان کیست؟
 
حامد دهقانان همزمان با احمدزاده به عنوان یکی از نفرات اصلی نزدیک به او، وارد استان فارس و در معاونت مهم سیاسی امنیتی استان منصوب شد. او نیز همزمان با احمدزاده، تغییر جهت داده و اتصال وی به گروه انحرافی، باعث شد تا جهت گیری های وی تغییر نماید. زمانی که احتمال رفتن احمدزاده به تهران بالا رفت، او بنا بر اهداف خاص به تعریف و تمجید از مشایی پرداخت:
 
«مکتب ایرانی یک مکتب ماندگار، غنی و سرشار از ظرفیت‌های بی‌بدیل فرهنگی است... جناب مشایی با یک نگاه باز منطقی و راهبردی کمک کردند که اعتبارات در خور توجه فرهنگی به فارس اختصاص یابد... مکتب ایرانی در سطح ملی حضوری همیشگی و ابدی خواهد داشت».
 
اما ماجرا به گونه دیگری رقم خورد و او همچنان معاون سیاسی و امنیتی استان ماند. چند روز پیش، یکی از وبلاگ های استانی، به ماجرای قهر سیاسی او اشاره کرده بود.
 
گفته می شود سجادی به دلیل این که برای ادامه کار نیازمند فضایی آرام و بدون حاشیه است، او را از اشاره به مکتب ایرانی منع کرده بود و این مسأله نیز با مخالفت و نهایتا قهر سیاسی دهقانان و رفتن به تهران روبه رو می شود. در روزهای اخیر او به استان فارس بازگشته است. او هم چنان یکی از مهره های اصلی احمدزاده در استان فارس به شمار می رود و روز گذشته نیز به مدح احمدزاده پرداخت و از ایرادات مبنایی احمدزاده چشم پوشی کرد.
 
او دیروز در گردهمایی فرمانداران شهرستان های استان فارس، به سخنرانی پرداخته و گفت: استان فارس با حضور جناب آقای دكتر احمدزاده استاندار سابق شاهد تحولات بنیادین در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بوده است و امروز همین الگوی موفق خدمت رسانی با شتاب روزافزون در استان ادامه پیدا خواهد كرد.
 
دهقانان در ادامه در نکوهش فعالیت های انتخاباتی زودهنگام در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه، گاه دیده می شود برخی افراد با اهداف كاملاً سیاسی و انتخاباتی به استان فارس می آیند و در جهت معرفی و توثیق یك فرد خاص به ایجاد فضای زود هنگام تبلیغات انتخاباتی دامن می زنند. نکته آنکه دهقانان در حالی بر این باور است که در زمان احمدزاده برخی تحولات بنیادین صورت گرفته که آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بارها در خطبه های نماز جمعه نسبت به وضعیت نابسامان استان فارس انتقاد کرده است.
 
ایشان در خطبه های نمازجمعه روز سیزدهم خرداد این گونه می گویند:
 
«از مسئولان این انتظار را دارم كه به درد ما كه درد استان فارس است، برسند. درد استان این است كه با بیشترین جمعیت و عظیم ترین منابع انسانی در شرایط نامطلوبی به سر می برد. استان های دیگر چند كیلومتر آزادراه دارند و فارس چند كیلومتر؟ استان های دیگر چند كیلومتر قطار و ریل دارند و فارس چند كیلومتر؟ استان های دیگر چه میزان صنایع فولاد و آلومینیوم دارند و فارس چه میزان؟ خدمات در استان های دیگر در چه حدی انجام می گیرد و در این استان چه اندازه؟ این استان حقش نیست كه این چنین مظلوم بماند و طبیعتا مسئولان هم دوست ندارند، نقطه ای در كشور با وجود همه امكانات عقب مانده شود».
 
از سوی دیگر، دهقانان به برخی حرکت های زودهنگام در استان فارس اشاره دارد. هرچند کلیت این سخن درست است، اما باید از او پرسید که وقتی احمدزاده، ماه ها پیش در برخی جلسات، نه حتی از انتخابات مجلس بلکه از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و حمایت از کاندیدای خاص سخن به میان آورده بود، چرا به یاد قانون و قانون مداری نیفتاده اند!
 
شنیده ها حاکی از آن است که گروه انحرافی و نمایندگان استانی آن، لیست کاندیداهای نزدیک به این گروه را در استان فارس آماده کرده اند که با توجه به این مسأله گفته های دهقانان بیش از پیش جالب به نظر می رسد!
 
در پایان و با توجه به آنچه گفته شد، امیدواریم دولت محترم فردا در تصمیمی درست، آینده ای را که مطلوب نظر مردم، دلسوزان و در نهایت موجب خشنودی حضرت بقیةالله الاعظم ـ ارواحنا له الفدا ـ باشد، برای این استان و مردم همیشه در صحنه آن رقم بزند. انشاءالله

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جایی که فریادهای مردم و نماینده رهبری هم شنیده نمی شود!, شرح وظایف استانداران و فرمانداران, سرپرست استانداري فارس, ,