اصرار صالحی بر سر میز نشستن با سعودی‌ها با وجود ادامه اشغال بحرین

 

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در در حاشيه كنفرانس بين‌المللي مبارزه جهاني عليه تروريسم هنگامی که با سؤال خبرنگار روزنامه امریکایی در مورد رابطه ایران و عربستان مواجه شد، اظهاراتی بیان کرد که به‌نظر مغایر سیاست کلی نظام در قبال رژیم سعودی در شرایط فعلی است.

به گزارش رجانيوز، خبرنگار وال‌استریت ژورنال با یادآوری اين كه مسائل مختلف و متشنجي ميان ايران و عربستان مطرح شده و لحن‌ها تند بوده است، پرسید آيا فكر مي‌كنيد كه تنش‌ها افزايش پيدا خواهد كرد؟، که صالحی گفت: ايران و عربستان به صورت دوجانبه هيچ‌گونه مشكل و مساله‌اي با هم ندارند. من به مقامات عربستان سعودي اعلام كرده‌ام كه با مقامات ايراني بر سر يك ميز بنشينند و تلاش كنند تا سوء‌تفاهم‌ها را برطرف كنند.
 
وی ادامه داد: ما اساسا مشكلات مشخصي با عربستان نداريم. فكر مي‌كنم تفاوت ديدگاه‌هاي ما در مورد مسائل به روابط دوجانبه‌مان هيچ ارتباطي ندارند؛ بنابراين مسائل و مشكلات به تحولات منطقه‌اي مربوط مي‌شود و اين كه ما ديدگاه‌هاي متفاوتي در رابطه با آن‌ها داريم.
 
صالحي افزود: معتقديم موقعيتي براي مقامات دو كشور به وجود خواهد آمد تا در كنار يكديگر بنشينند و فكر مي‌كنيم مي‌توانند اين سوءتفاهم‌ها را حل كنند.
 
اما اصرار وزیر خارجه بر نشستن سر یک میز با مقام‌های سعودی در حالی است که از آغاز اعتراض‌ها در بحرین (اسفند ماه 89)، عربستان نیروهای نظامی و امنیتی خود را برای حفظ رپیم آل‌خلیفه و سرکوب معترضان بحرینی به این کشور فرستاد و این نظامیان در سرکوب، کشتار و مجروح کردن تعداد زیادی از مردم حضور داشتند.
 
حضور نظامی عربستان در بحرین و سرکوب مردم، به‌عنوان یکی از نکات مورد اعتراض شدید مقام‌های رسمی کشورمان در طی ماه‌های اخیر بود. با این حال، حدود یک ماه قبل برخی اخبار در مورد احتمال سفر وزیر خارجه ایران به عربستان منتشر شد که با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد.
 
اگرچه صالحی این خبر را از اساس تکذیب کرد اما اخبار موثق حاکی از آن بود که چنین برنامه‌ای در دولت در حال بررسی بوده اما با رسانه‌ای شدن آن و واکنش‌های منفی قاطع، عملاً منتفی یا به تأخیر افتاده است. همچنین صالحی که ابتدا با صراحت این خبر را تکذیب و از منتشر کنندگان آن گلایه کرده بود، پس از آنکه با تذکر یم مقام ارشد دولتی مواجه شد، اظهارات خود را تعدیل کرد و گفت که دولت بر اساس برنامه خود در این زمینه عمل می‌کند.
 
با این حال، مشخص نیست چرا در حالی که امیر عبداللهیان مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه چندی قبل اعلام کرد که شرط هر گونه مذاکره با دولت عربستان، پایان اشغال نظامی بحرین است، وزیر خارجه در پاسخ به این خبرنگار امریکایی ساز دیگری را کوک کرده و در اجلاس مبارزه با تروریسم نیز هیچ اشاره‌ای به تروریسم آشکار دولتی عربستان نشد و حتی صالحی نیز در پاسخ به سؤالی که ارتباط مستقیم با موضوع داشت و می‌توانست موضع اصولی کشورمان در مخالفت با اشغال نظامی و سرکوب مردم بحرین را مجدداً اعلام کند، به‌نحو دیگری اظهارنظر کرد.
 
اگرچه تنش‌زدایی میان ایران و کشورهای همسایه بر خلاف سیاست‌های امریکا و رپیم صهیونیستی است اما مواجهه و اعلام موضع منطقی و اصولی ایران در ماجرای بحرین منافاتی با این مسئله ندارد و اتفاقاً بستر مناسبی برای تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران در تحولات ناشی از بیداری اسلامی است.

نظرات شما عزیزان:

djghasem
ساعت20:14---6 تير 1390
سلام وبسایت قشنگی داشتی

اگر خواستی به ما هم سری بزن

در صورت مایل بودن به تبادل لینک با ما در ارتباط باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اصرار صالحی, سر میز نشستن با سعودی‌ها, ادامه اشغال بحرین, ,