نمایندگان مجلس طرح به نفع خودشان را برخلاف قانون اساسی تصویب کردند

 

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بررسي و تصويب طرح استفساريه ماده 28 قانون انتخابات مشخص كردند كه نمايندگاني كه كمتر از 4 سال سابقه نمايندگي دارند- ميان‌دوره‌اي به مجلس راه‌يافته‌اند- سابقه 2 سال برايشان همان يك دوره محسوب شده و مي‌توانند با داشتن مدرك كارشناسي يا معادل آن براي انتخابات مجلس كانديدا شوند.

 
به گزارش ايسنا، پس از اظهارات جعفر قادري، محمدرضا خباز، ‌نقوي حسيني و كاظم دلخوش، مصطفي كواكبيان به عنوان موافق و مخالف، نادر قاضي‌پور و مهرداد لاهوتي نيز در تذكراتي نسبت به مباحث مطرح شده در طرح استفساريه تذكر دادند.
 
با پايان تذكرات و نظرات موافقان و مخالفان، محمدرضا باهنر، كه رياست جلسه علني را برعهده داشت، طرح استفساريه ماده 28 قانون انتخابات را به راي گذاشت و مجلس با 163 راي موافق ، 43 راي مخالف و 5 راي ممتنع به بند الف اين ماده راي موافق دادند.
 
در بند الف اين استفساريه آمده سوال شده بود،« با توجه به اصل 63 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه هر دوره نمايندگي را چهار سال مي‌داند، آيا منظور قانونگذار در تبصره 3 ماده 28 قانون موضوع استفساريه از دوره نمايندگي طي مدت چهارساله مي‌باشد يا شامل نمايندگان ميان دوره‌اي هم مي‌شود؟» كه در پاسخ به اين بند آمده است: « بله». مقصود يك بار نمايندگي در هر دوره به ميزان ولو كمتر از مدت چهار سال نيز مي‌باشد و شامل نمايندگي ميان دوره‌اي هم مي‌شود.
 
سپس باهنر با قرائت مفاد پاسخ سوال دوم استفساريه از مجلس راي‌گيري كرد و نمايندگان با 161 راي موافق، 30 راي مخالف و 14 راي ممتنع با بند ب طرح استفساريه ماده 28 قانون انتخابات موافقت كردند.
 
در بند ب در استفساريه ماده 28 قانون انتخابات نيز پرسيده شده بود « آيا مدرك كارشناسي ارشد و كارشناسي و معادل آنها شامل آن دسته از مداركي مي‌باشد كه از سوي وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و حوزه علميه قم و ديگر مراجع قانوني ذي‌صلاح صادر شده است؟» پاسخ داده شده « بله » شامل آن دسته از مداركي كه از سوي مراجع فوق‌الذكر صادر شده است نيز مي‌باشد.
 
بنابراين گزارش، نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه در مجلس با طرح استفساريه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي خطاب به رييس جلسه اخطار قانون اساسي داد.
 
وي با استناد به بند 9 اصل 3 قانون اساسي گفت: بچه‌هاي مردم چه گناهي كرده‌اند كه در جبهه‌ها از نظام و اسلام دفاع كرده يا كار اجرايي انجام داده‌اند، ولي بچه‌هاي برخي آقايان با وجودي كه خارج از كشور تحصيل كردند حال به راحتي مي‌توانند كانديداي نمايندگي مجلس شوند؟ آن وقت حق نماينده شدن جوانان با اين استفساريه از بين مي‌رود؟
 
باهنر در پاسخ به تذكر نماينده مردم اروميه گفت: تبعيض ناروا در قانون انتخابات دهها بار از سوي دوستان مورد اعتراض قرار گرفته است ولي دوستان بايد توجه داشته باشند كه قانون محدوده سني نمايندگان مشخص كرده است. اخطار قانون اساسي در جهت تبعض ناروا ندهيد چرا كه وارد نيست.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نمایندگان مجلس طرح به نفع خودشان را برخلاف قانون اساسی تصویب کردند, ,