فرصتی که از دست رفت...

 

ايمان اسدي

یکی دو ماه پیش؛ هنگامی که صبر امت حزب الله از جنایت های آل سعود در بحرین به سر آمده بود و همه روزه شاهد کلکسیونی از اقدامات وحشیانه و ددمنشانه عربستان در بحرین بودیم، تشکیل نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی پیرامون وقایع بحرین به یکی از مهم ترین مطالبات همه ی مسلمانان و آزادگان جهان تبدیل شده بود. و در جمهوری اسلامی هم، جنبش دانشجویی و دیگر اقشار مردم در بسیاری از بیانیه ها، تجمع ها و تحصن های اعتراض آمیز خود پیگیری تشکیل این نشست را از دستگاه دیپلماسی مطالبه کرده بود، تا جایی که جمعی از دانشجویان در نامه ای سرگشاده به وزیر امورخارجه تشکیل فوری این نشست را خواستار شدند.

 
اما دستگاه دیپلماسی که تحت تاثیر تحلیل های غلط جریان انحرافی عمق بیداری اسلامی را درک نکرده بود؛ در مقابل این مطالبه هم مانند سایر مطالبات واکنشی نشان نداد تا اینکه وزیر امورخارجه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در ارومیه از ارسال نامه ای به دبیر کنفرانس اسلامی برای تشکیل جلسه اضطراری برای بررسی اوضاع منطقه خبر داد.
 
اما این نشست اضطراری به دلیل اینکه نیازمند ارائه تقاضا از سوی تعداد مشخصی از کشورهای اسلامی بود تشکیل نشد، تا اینکه زمان برگزاری سی و هشتمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در آستانه قزاقستان فرا رسید.
 
بدون شک همه جریان های انقلابی به این نشست به عنوان یک فرصت استثنائی نگاه می کردند که می توان آن را به تریبونی برای آنچه که بر مردم بحرین رفته است تبدیل کرد و بایکوت خبری رسانه های غربی پیرامون بحرین را شکست و ضمن محکوم کردن اقدامات نیروهای سپر جزیره، با یارگیری دیپلماتیک و همراه کردن سایر کشورها فشارها را به رژیم عربستان افزایش داد.
 
اما وزیر امور خارجه که چند روز قبل از این نشست و در حاشیه کنفرانس بین المللی مبارزه جهانی علیه تروریسم در پاسخ به خبرنگار وال استریت ژورنال رسما اعلام کرده بود که ایران و عربستان به صورت دوجانبه هیچ گونه مشکل و مسأله با هم ندارند و از علاقه ی خود به مذاکره با مقامات سعودی که دستشان تا مرفق به خون مردم بی گناه بحرین آغشته شده است پرده برداشته بود عازم این نشست شد تا با تجربه ای که سالیانی چند در قامت معاونت این سازمان مهم کسب کرده بود به ایراد سخنرانی بپردازد.
 
اما بر خلاف آنچه انتظار می رفت صالحی در سخنرانی خود در قبال موج عظیم بیداری اسلامی که در منطقه شاهد آن هستیم به چند جمله کوتاه اکتفا کرد و حتی به محکومیت جنایات آل سعود و آل خلیفه هم نپرداخت.
 
هرچند نطق صالحی شامل محورهای بسیار مهمی از جمله مسأله فلسطین، خلع سلاح هسته ای و خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای بود اما از او به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشوری که مردم آن با ابزارهای مدنی خود جنایات مستکبرین و نو کرانشان را قاطعانه محکوم کرده بودند انتظار می رفت جور دیگری مواضع خود را بیان کند و فضای نشست را به سمت مطلوب سوق دهد تا خروجی کنفرانس مرحمی بر دل مظلومانی که چندی است حقوقشان تضییع شده است باشد، اما این فرصت طلایی به سادگی ازدست رفت...
 
حال این سئوال پیش آمده است که اگر قرار بود صالحی به این حرف های کلی و مختصر پیرامون تحولات منطقه اکتفا کند چرا درخواست تشکیل نشست اضطراری را ارائه داده بود؟

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فرصتی که از دست رفت, صبر امت حزب الله, جنایت های آل سعود, بحرین, تحصن های اعتراض آمیز, تحلیل های غلط جریان انحرافی, سازمان کنفرانس اسلامی, ,