پیامدهای یک محاسبه ساده
اصرار دانشمندان! سایت... بر زیر سؤال بردن آمارهای رسمی

 

رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی هشت آبان 89 خود با توصیه به خانواده‌ها مبنی بر پس‌انداز ماهانه 20 هزار تومان از یارانه نقدی در بانک‌ها پیش‌بینی کرد با چنین پس‌اندازی، بعد از 15 سال رقمی بین 50 تا 100 میلیون تومان حاصل خواهد شد.

به گزارش رجانيوز، در عین حال، یک سایت معلق بین توقیف و خبرسازی، علی‌رغم تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز جدی از زیر سؤال بردن آمارهای رسمی که منجر به بی‌اعتمادی عمومی می‌شود، این رقم را زیر سؤال برد و با طعنه ادعا کرد که در پایان این 15 سؤال موجودی حساب، نهایتاً سه میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.
 
در عین حال، رجانیوز با انتشار گزارشی به این ادعا واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه علی‌رغم اختلاف‌نظرها باید راهبرد رهبر معظم انقلاب در زمینه خدشه وارد نکردن به آمارها و جلوگیری از آسیب دیدن اعتماد عمومی باید سرلوحه کار رسانه‌ها باشد، به این دوستان توصیه کرد که قبل از اظهارنظر در مورد مسائل پولی و مالی کشور، با ابتدائیات این مسائل آشنا شوند و با لحاظ کردن "بهره مرکب" و قرار دادن اعداد در یک جدول اکسل ساده متوجه اشتباه خود شوند.
 
سایت معلق! در واکنش به این گزارش، ابتدا در محاسبات خود رقم سه میلیون تومانی را به 13 میلیون تومان افزایش داد که خود نوعی اعتراف به دروغ‌پردازی بود اما باز هم به‌جای پذیرش اشتباه، با آسمان و ریسمان به هم بافتن، بدون اینکه به روی خود بیاورد که ناگهان 10 میلیون تومان به جیب پس اندازکنندگان اضافه کرده و ممکن است مابقی این اختلاف نیز به همین سرعت قابل جبران باشد!، اضافه کرد که میان این رقم با 50 و 100 میلیونی که احمدی‌نژاد گفته، تفاوت زیادی وجود دارد.
 
در عین حال، روزنامه دنیای اقتصاد امروز با انتشار گزارش و جدول محاسبه نشان داده است که به‌رغم ادعای دانشمندان این سایت و چنانچه از اینکه حساب مردم در اثر یک سرمایه‌گذاری کوچک با صرفه‌جویی در منابع هدفمندی یارانه‌ها چنین رشدی پیدا می‌کند، ناراحت نمی‌شوند، رقم مورد ادعای رئیس‌جمهور صحت دارد.
 
بر اساس این گزارش، از آنجایی که مدت مورد نظر سرمایه‌گذاری مدتی بالغ بر 15 سال است، تعیین نوع پرداخت سود توسط بانک تاثیر بسیار زیادی بر روی رقم حاصل خواهد داشت و اتفاقا این همان نکته‌ای است که طرفین دعوی از آن غافل مانده‌اند.
 
با فرض پرداخت سود به صورت سالانه، با محاسبه‌ای بسیار ساده می‌توان مشاهده کرد که با پس‌انداز ماهیانه 20 هزار تومان -و یا به عبارتی 240 هزار تومان در سال- بعد از 20سال با در نظر گرفتن نرخ سود 20 درصد مبلغی بالغ بر 17 میلیون تومان به دست خواهد آمد.
 
این در حالی است که اگر پرداخت سود ماهیانه در نظر گرفته شود (روش مرسوم در سيستم بانكي كشور)، رقمی کاملا متفاوت به دست خواهد آمد.
 
پرداخت سود ماهیانه به این صورت است که بانک هر ماه یک دوازدهم سود سالیانه مبلغ موجود در حساب را به آن واریز می‌کنند.
 
اتفاقا روش مرسوم محاسبه سود در بانک‌های کشور نیز روشی مشابه روش دوم است با این تفاوت که با توجه به تفاوت تعداد روزهای شش ماه اول با شش ماه دوم، بانک‌ها به جای تقسیم سود بر 12، آن را تقسیم بر تعداد روزهای سال و ضرب در تعداد روزهای ماه می‌کنند. (مراجعه شود به اطلاعیه بانک مرکزی در http://www.cbi.ir/page/3111.aspx)
 
به این ترتیب، اگر صاحب حساب مبلغی از حساب خود برداشت نکند در ماه بعد، سود هم به مبلغ اصلی و هم به سود ماه قبل تعلق می‌گیرد. به این ترتیب اگر همان سود 20 درصد به صورت ماهیانه پرداخت شود، در انتهای ماه 240ام یا همان سال 20ام مبلغی نزدیک به 63 میلیون تومان به دست خواهد آمد.
 
 
خبر مرتبط:
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اصرار دانشمندان! سایت, , , بر زیر سؤال بردن آمارهای رسمی, ,