هند در آستانه انتخاب تاریخی
آیا دهلی در دام نفتی امریکا و سعودی گرفتار می‌شود؟

منابع غربی می گویند ایران تا ماه اوت 2011 به هند فرصت داده که مشکل پرداخت پول نفت را حل و مطالبات ایران را پرداخت کند اما ظاهرا امریکا و عربستان سعودی مایل به حل این موضوع نیستند و همین امر هند را در معرض یک انتخاب تاریخی قرار داده است.

خبرگزاری های رویترز و فرانسه روز جمعه 10 تیر 1390 (اول جولای 2011) از سنگاپور گزارش دادند که منابعی در صنعت نفت هند گفته اند، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است در صورتی که دو کشور نتوانند راهی را برای پرداخت پول نفت فروخته شده ایران به هند پیدا کنند، ایران ارسال نفت برای مشتریان هندی خود را در ماه اوت (مرداد ماه) متوقف خواهد کرد.

بر اساس این گزارش که به قلم الخاندرو بارباجوسا و لوک پاچیموتو نوشته شده، تاریخ نامه ایران به هند، 28 ژوئن 2011 (سه شنبه، 7 تیر 1390) بوده است.

منابع داخلی در ایران نگارش این نامه را تایید می کنند.

اين نامه در شرايطي به طرف هندي داده شده است كه حدود يك ماه قبل يك مقام هندي اعلام كرد كه با وجود بن‌بست در پرداخت طلب ايران در ازاي خريد نفت، هند برنامه‌اي براي توقف واردات از ايران ندارد. اين اظهارنظر در رسانه‌هاي مخالف جمهوري اسلامي به‌عنوان موضع ضعف ايران تلقي شد و تعابيري مانند فروش مجاني نفت به هند براي آن انتخاب كردند.

اگرچه رقم دقيقي در مورد ميزان بدهي دولت هند به ايران از محل واردات نفت عنوان نشده اما منابع مطلع اين رقم را حدود 9 ميليارد دلار برآورد مي‌كنند.

مشكل پديد آمده براي هندي‌ها در پرداخت بدهي‌شان پس از آن پديد آمد كه سال گذشته پس از تصويب قطعنامه ضد ايراني در كنگره امريكا و اعمال تحريم‌هاي يكجانبه عليه كشورمان، بانك مركزي هند نيز در راستاي سياست‌هاي دولت اين كشور بر مبناي خوش‌رقصي براي امريكايي‌ها اعلام كرد كه اين تحريم‌ها را عليه ايران اعمال مي‌كند.

اما یک کارشناس ارشد مرتبط با موضوع به سايت "ایران هسته ای" گفت: «تحلیل ما این است که امریکایی ها می خواهند هند را که یک قدرت اقتصادی با رشد سریع در منطقه جنوب آسیاست به منابع انرژی تحت کنترل خود به‌ویژه عربستان سعودی وابسته کنند تا بتوانند در مواقع لزوم رشد آن را که به شدت وابسته به انرژی است، کنترل کنند».

این کارشناس ادامه داد: «فشار امریکایی ها به هند زمانی خود را نشان خواهد داد که بخواهند درباره مسائل کلان استراتژیک با چین معامله کنند. با توجه به حساسیت چین روی هند و رقایت منطقه ای شدید این دو کشور، منافع دهلی جزو اولین گزینه هایی خواهد بود که مورد معامله قرار می گیرد. هم نحوه عرضه نفت و هم قیمت آن، اهرم هایی است که سعودی برای کنترل کشورهایی مانند هند در اختیار امریکا قرار خواهد داد.».

این کارشناس همچنین به این نکته اشاره کرد که پیشنهاد حرکت به سمت عربستان سعودی و فاصله گرفتن از ایران، پیش از هند به چین ارائه شده بود اما چینی ها با توجه به اینکه می دانند وابسته شدن به عربستان سعودی باعث خواهد شد امریکا امکان اختلال در برنامه های توسعه دراز مدت آنها را بیابد، با سرسختی از این کار خودداری کرده اند.

پراوین کومار (Praveen kumar) رئیس مرکز نفت و گاز جنوب آسیا، در همین زمینه به رویترز گفته است: «تغییر منبع تامین نفت هند از ایران به عربستان سعودی با خطرهایی روبرو است زیرا نمی دانید پیشنهاد ارسال نفت بیشتر به هند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بهای آن چه مقدار خواهد بود».

هند از دسامبر 2009 پول نفت ایران را پرداخت نکرده و با توجه به اینکه ایران روزانه 14 درصد نفت مورد نیاز هند را تامین می کند، اکنون میلیاردها دلار از هند طلبکار است.

کمپانی های نفتی هند که واردکننده نفت خام ایران هستند، عبارت هستند از: شرکت نفت هند، شرکت نفت خام هندوستان، شرکت نفت خام بهارات، پالایش و پتروشیمی مانگلالور و شرکت نفت اصار. تا سال 2010-۲۰۰۹، صنایع ریلاینس هم از ایران نفت خام وارد می کرد اما از آن زمان به خرید از ایران ادامه نداده است.

کمپانی های نفتی هند، در شش ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۰، معادل 9،8 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده اند. مطابق اطلاعات و آمار دولتی، این کمپانی ها در سال مالی گذشته 2،21 میلیون تن نفت خام وارد کرده اند.

روند پرداخت پول نفت خریداری شده از سوی هند به ایران زمانی متوقف شد که هند تحت فشار امریکا پرداخت این پول از طریق اتحادیه تهاتر آسیایی به ایران را متوقف کرد.

ایران و هند، پس از چند ماه گفت وگو توافق کردند که این پول از طریق بانک ایران- اروپا مستقر در هامبورگ آلمان پرداخت شود، اما این بانک نیز به دلیل فشار امریکا و اسراییل به دولت مرکل از انجام این کار بازماند و نهایتا هم تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفت.

برخی کارشناسان معتقدند اقدام اخیر ایران، یک ابتکار عمل به موقع بود چرا که برخی از طرف ها از جمله مقام های هندی و امریکایی دچار این توهم شده بودند که ایران با مشکل صادرات نفت مواجه است و هرچه هم که دریافت طلبش از هند طول بکشد، صادرات نفت به این کشور را متوقف نخواهد کرد. تعیین ضرب الاجل تا ماه اوت، این توهم را از بین خواهد برد و هند را وادار به توقف وقت کشی و اتخاذ تصمیم خواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آیا دهلی در دام نفتی امریکا و سعودی گرفتار می‌شود؟, ,