اجراي طرح "تفكيك جنسيتي " احترام به دانشجويان دختر و پسر است

 

مديركل امور فرهنگي وزارت علوم خاطرنشان كرد: تفكيك جنسيتي، ديواركشي در دانشگاه‌ها نيست. اين طرح در واقع احترام به دانشجويان دختر و پسر است و درخواست براي اجراي اين طرح عمومي است

 
به گزارش فارس، اين روزها اجراي طرح حجاب و عفاف، تفكيك جنسيتي و اسلامي شدن دانشگاه‌ها كه قرار است از ابتداي مهرماه سال جاري برگزار شود به يكي از بحث‌هاي داغ تبديل شده است كه در اين خصوص جليل دارا مديركل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس به تشريح اجراي اين طرح‌ها در دانشگاه‌ها پرداخته است. 
 
* فارس: اصطلاح تفكيك جنسيتي را تشريح كنيد؟ 
 
- دارا: به كار بردن اصطلاحاتي مانند تفكيك جنسيتي، مستمسكي شده براي بسياري از كساني كه با پوشش، حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها مخالفند. اصطلاح تفكيك جنسيتي براي برخي افراد بهانه‌اي شده تا با اصل طرح اسلامي شدن دانشگاه‌ها مخالفت كند. عده قليلي با بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها موافق نيستند، لذا اصطلاح تفكيك جنسيتي را پيش مي‌كشند و از سوي ديگر عده‌اي نيز مفهوم نادرستي از تفكيك جنسيتي را مطرح مي‌كنند. 
 
يكي از واژه‌هايي كه در دانشگاه‌ها همواره مورد نقد، بحث و گفت‌وگوي بسيار قرار مي‌گيرد، بحث جنس دختر و پسر است و حتي در خصوص ميزان قبولي جنسيت‌ها در رشته‌هاي تحصيلي بحث و جدل وجود دارد. معتقدم بايد تأكيدمان بيشتر بر روي اين مسئله باشد كه در دانشگاه‌ها فضاي معنوي و اسلامي برقرار شود و دين‌مداري و معنويت‌خواهي در دانشگاه‌ها گسترش يابد. هدف اصلي انقلاب اسلامي ايران و نهادهاي فرهنگي و آموزشي آن تحقق آرمان‌هاي اسلامي است و دانشگاه زماني اسلامي مي‌شود كه 2 مؤلفه هويت اسلامي و ايراني در آن موجود باشد. اگر در بحث علمي معتقد به اين هستيم كه دانشگاه‌ها بايد به گونه‌اي باشند كه پيشرفت‌هاي علمي در جايگاه بالايي باشد، جنبه ديگر اين است كه اين پيشرفت‌هاي علمي بايد مبتني بر فرهنگ و هويت بومي و ديني كشورمان باشد. 
 
* فارس: آيا در بحث اسلامي شدن دانشگاه‌‌ها، وزارت علوم به بحث محتوا نيز توجه كرده است؟ 
 
- دارا: دانشجو و استاد مسلمان و متعهد كسي است كه علاوه بر تأكيد به تدريس و تحصيل مباحث علمي بايد رشد و بالندگي اخلاقي و اسلامي هم داشته باشد. اسلامي شدن دانشگاه‌ها ابعاد مختلفي دارد و در بحث محتوا معتقديم كه هر محتواي درسي نبايد در دانشگاه‌ها كشور تدريس شود تا به دنباله‌روي از غرب، منابع آن‌ها را تدريس و تحصيل كنيم. حتي اگر خودمان هم بخواهيم، فرهنگ و تمدن اسلامي اجازه نمي‌دهد تا منابع درسي برگرفته از غرب را تدريس و تحصيل كنيم. 
 
اكنون جهان معتقد به اين است كه هر فرهنگي براي خود حرفي براي گفتن دارد و بومي‌گرايي در جهان امروز، بحث عمده جامعه‌شناسان است، حتي كشورهاي غربي نيز معتقدند كه نمي‌توانيم در بسياري از موارد از فرهنگ‌هاي ديگر استفاده كنيم و آن را الگو قرار دهيم. نگاه سلطه‌طلبانه‌ غرب بر اين امر معتقد است كه تمدن خود را در جهان حاكم كند اما جامعه‌شناسان غربي معتقدند تمدن بومي خود را بايد بسط و گسترش دهند. 
 
در ايران اسلامي بايد مبنا بر اين باشد كه فضاهاي جامعه مبتني بر فرهنگ ايراني و اسلامي باشد و بخشي از اسلامي شدن دانشگاه‌ها رسيدن به باطن دانشگاه‌هاست و در اين حوزه رويكرد اساتيد بايد مبتني بر اخلاق باشد. تحصيل علم، اخلاق و تهذيب نفس بايد آميخته با يكديگر باشد و اكنون وزارت علوم از نهادهاي بالادستي همانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي تبعيت مي‌كند تا اسلامي شدن دانشگا‌ه‌ها را محقق كنند. شاخص‌هاي فرهنگي و علمي نظام اسلامي با برقراري كميته‌هاي تخصصي و شوراهاي ويژه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تنظيم مي‌شود. 
 
* فارس: در بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها، آيا بايد به ظواهر دانشگاه‌ها نيز توجه كرد؟ 
 
- دارا: ظواهر دانشگاه‌ها از معماري داخلي تا بحث نوع پوشش دانشجويان را شامل مي‌شود. وزير علوم تأكيد دارد كه وقتي وارد دانشگاهي مي‌شويم بايد نمونه بارز يك دانشگاه اسلامي را در ظاهر و باطن مشاهده كنيم. اگر در دانشگاه‌ها اساتيد، كاركنان و دانشجويان ظواهر اسلامي را رعايت نكنند، دانشگاه اسلامي محقق نخواهد شد. در بحث تفكيك جنسيتي نبايد سطحي به بحث و بررسي بپردازيم و معتقدم بايد به صورت عميق به بحث اسلامي شدن دانشگا‌ه‌ها بنگريم. 
 
يكي از مباحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها، حجاب و عفاف در دانشگاه‌هاست و با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد به دنبال اين باشيم كه فضاي معنوي در دانشگا‌ه‌ها ايجاد كنيم و اينكه آيا در دانشگاهي ظواهر اسلامي رعايت مي‌شود يا خير؟ تشخيص اينكه در دانشگاهي ظواهر اسلامي رعايت مي‌شود يا نمي‌شود،‌ كار سختي نيست. در مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي راهكارهايي مشخص شده كه اگر در رشته‌ها و مقاطع تحصيلي امكان برگزاري كلاس‌هاي جداگانه فراهم باشد، بهتر است اين كلاس‌ها به صورت مختلط برگزار نشود و دانشجويان دختر در يك كلاس و دانشجويان پسر در كلاس ديگر تحصيل كنند. اما ممكن است در رشته و يا برخي مقاطع تحصيلي تعداد دانشجويان به حدنصاب نرسد كه در اين خصوص نيز راه‌كارهايي در نظر گرفته شده و دختران و پسران دانشجو با رعايت شئونات اسلامي مي‌توانند در كلاس‌ها حضور داشته باشند. 
 
* فارس: به نظر شما دليل برخي افراد مبني بر مخالفت با اسلامي شدن دانشگاه‌ها چيست؟ 
 
- دارا: برخي‌ها معتقدند تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها يعني كشيدن ديوار ميان دانشجويان دختر و پسر و 2 قسمت كردن دانشگاه، كه واقعاً اين‌گونه تفكر صحيح نيست. اكنون سالن‌هاي مطالعه و سلف‌سرويس‌هاي دختران و پسران دانشجو در دانشگاه‌ها جداست كه دانشجويان نيز به اين امر رضايت دارند پس اگر در كلاس‌هاي درس نيز اين شرايط فراهم شود، اشكالي به وجود نخواهد آمد. 
 
بيشتر اشكالي كه در بحث حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها وجود دارد اين است كه همه جوانب اسلامي شدن دانشگاه‌ها را رعايت نمي‌كنيم. پيش از دولت اصول‌گرا معمولاً همايش‌هاي دانشجويي به صورت مختلط برگزار مي‌شد اما اكنون اين همايش‌ها با چينش مناسب دانشجوي دختر و پسر، بدون هيچ مشكلي برگزار مي‌شود. 
 
تفكيك جنسيتي، ديواركشي در دانشگاه‌ها نيست. اين طرح در واقع احترام به دانشجويان دختر و پسر است و درخواست براي اجراي اين طرح عمومي است. اگر پيمايشي از خانواده دانشجويان در خصوص اجراي اين طرح صورت گيرد، خانواده‌ها نيز پذيراي اين‌گونه اقدامات در دانشگا‌ه‌ها خواهند بود. وزير علوم بارها تأكيد داشته كه فضاي دانشگاهي بايد اسلامي باشد و در مواردي اگر بحث جداسازي دانشجويان دختر و پسر مطرح مي‌شود با امكانات لازم عملي شود. مراجع عظام تقليد نيز تشخيص داده‌اند كه اجراي طرح تفكيك جنسيتي مثبت خواهد بود. تفكيك جنسيتي به معناي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و حاكم شدن فضاي معنويت در دانشگاه‌هاست اما اگر قرار باشد عده‌اي اين‌گونه القا كنند كه اين طرح ديواركشي در دانشگاه‌هاست، درست نيست. 
 
* فارس: به نظر شما آيا دانشجويان از اين طرح‌ها استقبال خواهند كرد؟ 
 
- دارا: مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي بحث جديدي نيست و از سال 66 مطرح شده است. در خصوص اسلامي كردن دانشگاه‌ها كه يك قانون به حساب مي‌آيد، مسئولان پيشين دغدغه اجرا نداشتند اما وزير علوم دولت دهم و مسئولان اين وزارتخانه دغدغه اسلامي شدن دانشگاه‌ها را دارند. دانشجويان از همان ابتدا درخواست‌هاي عمده‌اي از وزير علوم داشتند تا قوانين اسلامي در دانشگاه‌ها برپا شود. اسلامي شدن دانشگاه‌ها يك تقاضاي دانشجويي بوده و با توجه به اين امر از طرح فوق استقبال خوبي خواهد شد. تحصيل در دانشگاه‌ها بر اين اصل استوار است كه ضوابط و مقررات رعايت شود اگر شرايطي فراهم شود تا ذهن دانشجو از تحصيل خارج شود، با مشكل و معضل مواجه خواهيم شد. بايد در دانشگاه‌ها فضاي سالمي ايجاد كنيم و بهترين فضاي سالم در دانشگاه‌ها ايجاد بستر براي اسلامي شدن است. عمده دانشمندان كشورمان افرادي بودند كه در فضاي اسلامي تربيت شده و به درجات عالي علمي دست يافته‌اند. 
 
ممكن است برخي از دانشجويان با طرح اسلامي شدن دانشگاه‌ها موافق نباشد كه در اين خصوص بايد گفت ما ملزم به اجراي قانون هستيم. مسئولان دانشگاهي با اسلامي شدن دانشگا‌ه‌ها مخالف نيستند اما در مواردي سوءتعبير و برداشت وجود دارد كه بايد به تبيين آن پرداخت. 
 
برخي افراد سعي دارند بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها را سياسي جلوه دهند تا گرايشات و هدف‌هاي سياسي خود را دنبال كنند كه اين دست از افراد بايد بدانند، اسلامي شدن دانشگاه‌ها و طرح‌هاي زيرمجموعه آن جزو قوانين شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. اگر افرادي نسبت به مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي نقد دارند و مدعي هستند كه وزارت علوم از اين مصوبات جلوتر حركت مي‌كند، ما آمادگي بحث با اين افراد را داريم. وزير علوم بارها در خصوص اسلامي شدن دانشگاه‌ها مواضع خود را مطرح كرده است و اگر برخي افراد معتقدند كه وزير علوم فراتر از مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي حركت مي‌كند، آماده بحث و گفت‌وگو هستيم. 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : طرح "تفكيك جنسيتي ", احترام به دانشجويان دختر و پسر, ,