1389/11/3 يكشنبه از سوي رييس كل گمرك ايران در بازديد از گمركات استان هرمزگان اعلام شد: برنامه‌هاي گمرك براي كمك به توسعه و تسهيل تجارت رييس كل گمرك ايران در نخستين سفر كاري خود در رأس هيأتي از معاونان و مديران كل ستادي اين سازمان از گمركات استان هرمزگان بازديد كرد.

وي در جمع كاركنان گمرك شهيدرجايي با تبيين مهمترين نكات و برنامه‌هاي خود ازجمله اجراي طرح جامع گمرك الكترونيكي, تدوين آيين‌نامه قوي, جامع و انعطاف‌پذير با مشاركت فعال همكاران متخصص و خبره گمرك براي قانون امور گمركي, ارتباط مؤثر و فعال و برنامه‌ريزي شده با سازمان‌هاي همجوار و همكار, تعامل فعال با سازمان‌هاي بين‌المللي به‌خصوص سازمان جهاني گمرك, ارتقاي جايگاه گمرك در سياستگذاري‌هاي اقتصادي, فراهم سازي شرايط براي تقويت روحيه احترام به همكاران و ايجاد محيط كاري پرنشاط, توسعه آموزش به‌ويژه آموزش حين كار, افزايش سطح تخصص و كارايي در سازمان, توجه به سرمايه انساني, اجراي طرح آمايش سرزميني و اصلاح  ساختار سازماني, تقويت نظام پيشنهادها به صورت الكترونيكي و بهبود و ارتقاي وضعيت معيشت كاركنان, بر اجراي دو وظيفه مهم گمرك يعني تسهيل تجارت و اجراي مقررات و كنترل‌ها تأكيد كرد و خواستار همكاري, همفكري و همدلي همه همكاران خود در گمرك براي پيشبرد اين برنامه‌ها شد.
دكتر عباس معمارنژاد همچنين در اين سفر دو روزه نخستين جلسه شوراي معاونين گمرك ايران در دوره مديريت جديد را در محل گمرك شهيدرجايي بندرعباس تشكيل داد و همزمان سيستم آسيكوداي جهاني در رويه ترانزيت را رسماً در گمرك شهيدرجايي به‌عنوان مهمترين گمرك كشور راه‌اندازي كرد.
ديدار با استاندار هرمزگان
دكتر عباس معمارنژاد, رييس كل گمرك ايران, طي نشستي با حسين هاشمي تختي, استاندار هرمزگان به بحث و بررسي درباره راهكارهاي تقويت و توسعه فعاليت‌هاي گمركي و تجاري در اين استان پرداخت.
رييس كل گمرك ايران با اشاره به اينكه نخستين بازديد وي از گمركات اجرايي, از گمركات استان هرمزگان صورت مي‌گيرد و اين نشان‌دهنده اهميت و جايگاه گمركات اين استان در مناسبات تجاري و بازرگاني خارجي كشور است,‌ گفت: از حدود يكصد ميليارد دلار حجم صادرات, واردات و ترانزيت كشور, حدود 40 درصد آن در استان هرمزگان عملياتي مي‌شود و از 7 هزار نيروي انساني در گمرك, 900 نفر آن در گمركات هرمزگان به فعاليت مشغول هستند.
وي افزود: همكاران من در گمركات هرمزگان هر چند با وجود كمبود امكانات و اعتبارات, وظايف خود را به خوبي انجام مي‌دهند, اما امكانات آنها در حدي نيست كه بتوانند آنطور كه بايد و شايد به ذي‌نفعان و ساير خدمت‌گيرندگان خدمات ارائه كنند.
دكتر معمارنژاد افزود: گمرك دو وظيفه اصلي دارد. نخست آنكه تجارت را تسهيل كند و از اين طريق به حمايت از توليدكننده بپردازد و با نظارت بر استانداردها, از حقوق مصرف‌كننده دفاع كند و دوم آنكه قوانين و مقررات و دستورالعمل‌ها را به اجرا درآورد, چرا كه گمرك مجري قانون و مرزبان اقتصادي كشور است. طبيعي است كه براي انجام اين وظيفه يعني تسهيل تجارت و اعمال كنترل و ايجاد امنيت, ابزار مناسب نياز دارد.
معاون وزير اقتصاد اظهارداشت: خوشبختانه استانداري هرمزگان اقدامات خوبي در جهت حمايت از گمرك انجام داده, ولي همكاران من از نظر امكانات همچنان در مضيقه هستند.
رييس كل گمرك افزود: نكته بعدي, همكاري و هماهنگي با دستگاه‌هاي همكار و همجوار است كه ما انتظار داريم در جهت تقويت و تعامل اين همكاري‌ها, توجه بيشتري صورت گيرد. وي تصريح كرد: در فرآيند ترخيص كالا با توجه به نوع كالا, سازمان‌هاي مختلفي نقش و دخالت دارند كه اگر از جانب هر كدام از آنها در اين فرآيند معطلي به‌وجود آيد و كالا در گمرك معطل بماند, اين امر به حساب گمرك گذاشته مي‌شود.
به‌عنوان مثال اگر ترخيص يك كالا به مجوز استاندارد نياز داشته باشد و صدور اين مجوز طولاني شود, گمرك بايد منتظر بماند تا آن را دريافت كند و اين تأخير متأسفانه به پاي گمرك نوشته مي‌شود.
رييس كل گمرك تصريح كرد: فرآيندي كه توسط گمرك صورت مي‌گيرد, فرآيندي بين بخشي است و نيازمند تعامل بين سازمان‌هاي همكار و همجوار بوده و هر قدر اين تعامل و همكاري بيشتر باشد, ما مي‌توانيم خدمات بهتري به ذي‌نفعان ارائه كنيم.
وي خطاب به استاندار هرمزگان گفت: استانداري بالاترين مقام اجرايي در استان است و از آنجا كه شما نيز به ارائه خدمات بهتر از سوي گمرك اعتقاد داريد, انتظار ما اين است كه كمك كنيد تا همكاري بين گمرك و دستگاه‌هاي اجرايي استان بيشتر شود.
وي افزود: اين همكاري هرقدر بيشتر, واضح‌تر و شفاف‌تر باشد, هدف دولت محترم در ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم زودتر محقق خواهد شد.
دكتر معمارنژاد در ادامه به موضوع بودجه و نيازهاي مالي گمرك اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه بودجه گمرك استاني است, انتظار مي‌رود متناسب با حجم كار و فعاليت هر دستگاه, بودجه آن تخصيص ‌يابد و از آنجا كه بخش اعظم درآمد پيش‌بيني شده گمركي در لايحه بودجه, از سوي گمركات اين استان محقق مي‌شود, انتظار داريم با در نظر گرفتن بودجه‌ريزي عملياتي, در مورد اختصاص بودجه مورد نياز گمركات استان هرمزگان توجه بيشتري صورت گيرد.
رييس كل گمرك با اعلام آمادگي درخصوص تبادل اطلاعاتي و كاري با دستگاه‌ها و سازمان‌هاي همكار و همجوار در استان هرمزگان گفت: ما در مركز با برخي از سازمان‌ها تفاهم‌نامه‌هايي داريم كه اين كار را مي‌توانيم با كمك و همكاري استانداري در استان‌ها هم انجام دهيم و با توجه به اينكه 40 درصد حجم كار گمرك كشور در اين استان عملياتي مي‌شود, تعامل و همكاري نزديك‌تر بين گمرك و ساير سازمان‌ها مي‌تواند به رونق تجارب و بهبود فضاي كسب و كار كمك كند.
وي با اشاره به برخي اقدامات براي رفع مشكلات گمركات استان هرمزگان گفت: در اين زمينه مجوز استخدام 100 نفر و حدود يك ميليارد تومان از محل اعتبارات عمراني و تملك دارايي‌ها به اين گمركات ابلاغ شده است.
اظهارات استاندار هرمزگان
حسين هاشمي تختي, استاندار هرمزگان نيز در اين ديدار با خوشامدگويي به رييس كل گمرك ايران و هيأت همراه و همچنين تبريك انتصاب دكتر معمارنژاد گفت: ما به اهميت گمرك و نقش مؤثر آن در نظام اقتصادي كشور واقف هستيم و از نظر ما گمرك داراي اهميت ويژه است.
وي افزود: با حضور آقاي ميراشرفي (ناظر گمركات استان) هماهنگي با استانداري و ساير سازمان‌ها به خوبي صورت گرفته و از اين نظر قدرداني و تشكر مي‌كنيم.
 استاندار هرمزگان با اشاره به اينكه مشكل خاصي در زمينه هماهنگي با دستگاه‌ها وجود ندارد و اگر موردي هم وجود داشته با همكاري رؤساي سازمان‌ها و تلاش معاونت برنامه‌ريزي برطرف شده است, افزود: با اين حال بايد تلاش كنيم تا هماهنگي‌ها بيشتر و كارها روان‌تر و سريع‌تر انجام شود.
هاشمي تختي گفت: مسائلي كه درخصوص اعتبار مورد نياز گمرك, بيان شد كاملاً درست است و گمركات استان هرمزگان هم از لحاظ امكانات و هم نيروي انساني نياز به كمك و حمايت دارند و ما هم آمادگي داريم كه اين كار را انجام دهيم و واقعاً مايليم كمك كنيم تا گمرك ارتقا پيدا كند.
وي پيشنهاد كرد: براي كمك به رفع مشكلات, كميته‌اي با حضور مسئولان ارشد گمركات استان و معاونت برنامه‌ريزي استانداري تشكيل و موارد و مشكلات احتمالي احصاء شود.
استاندار هرمزگان خطاب به رييس كل گمرك ايران افزود: همين كه نخستين بازديد شما, از گمركات اين استان صورت گرفته, نشانه اهميت ويژه‌اي است كه براي اين استان قايل شده‌ايد و اين موجب خرسندي و خشنودي ما است.
سخنان ناظر گمركات استان
مهدي ميراشرفي, ناظر گمركات استان هرمزگان نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه استانداري در حد بضاعت خود به گمرك كمك كرده است, گفت: آنچه كه از سوي همكاران گمركي در استان انجام مي‌شود, جز وظيفه چيز ديگري نيست و ما تلاش مي‌كنيم تا مسئوليت‌هاي محوله را به نحواحسن انجام دهيم.
ناظر گمركات استان هرمزگان افزود: يكي از مهمترين اهداف ما كوتاه كردن زمان ترخيص كالا است كه قدم‌هايي هم در اين زمينه برداشته‌ايم, به‌خصوص در مورد ترخيص مواد اوليه و كالاهاي سرمايه‌اي.
ميراشرفي اظهارداشت: در گمركات هرمزگان توجه زيادي به استقرار سيستم پنجره واحد تجاري شده كه البته بايد توسعه پيدا كند. وي گفت: ما همچنين در مورد ايجاد پنجره واحد تجاري به شكل مجازي برنامه‌هايي داريم كه نيازمند فراهم شدن زيرساخت‌هاي مناسب است و به‌طور كلي, توسعه خدمات الكترونيكي باعث سهولت و سرعت ارائه خدمات و كاهش قيمت تمام‌شده خواهد شد.
ناظر گمركات استان هرمزگان در همين زمينه به مرمت دستگاه ايكس‌ري كاميوني فعلي گمرك شهيدرجايي و آماده‌سازي امكانات براي نصب يك دستگاه جديد و همچنين همكاري با بخش خصوصي براي نصب و راه‌اندازي دستگاه‌هاي بيشتري در اين گمرك اشاره كرد و اظهارداشت: تجهيز گمرك شهيدرجايي به امكانات الكترونيكي با توجه به حجم فعاليت‌هاي تجاري در اين گمرك ضروري است.
افتتاح سامانه ترانزيت الكترونيك در گمرك شهيدرجايي
خبرنگار ما در گزارش خود مي‌افزايد: رييس كل گمرك و هيأت همراه سپس از بخش‌هاي مختلف گمرك شهيدرجايي ازجمله سالن ارزيابي, دايره ارزش, ترانزيت, حقوقي و قضايي و درب خروج اين گمرك ديدن كردند و با برخي از همكاران و ارباب‌رجوع به گفت‌وگو پرداختند.
اين گزارش حاكي است با حضور رييس كل گمرك ايران و همراهان, سيستم آسيكوداي جهاني در رويه ترانزيت رسماً در گمرك شهيدرجايي راه‌اندازي شد و مورد بهره‌برداري قرار گرفت. به اين ترتيب تاكنون 16 گمرك مهم ترانزيتي كشور به سامانه مكانيزه ترانزيت مجهز شده‌اند. براساس اين گزارش در حال حاضر گمرك شهيدرجايي با 8 گمرك مهم ترانزيتي مجهز به سيستم آسيكوداي جهاني ارتباط سيستمي دارد و در ساير گمركات نيز اين ارتباط به تدريج برقرار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما, رييس كل گمرك ايران در جمع مديران و كاركنان گمرك شهيدرجايي بندرعباس ضمن تبريك روز جهاني گمرك گفت: اميدوارم روزي برسد كه به شعار امسال سازمان جهاني گمرك يعني ”دانش كليد تعالي گمرك است“, دست پيدا كنيم و اين امر محقق نخواهد شد, مگر آنكه تعامل كامل و كافي بين همكاران و مديريت در مجموعه سازمان برقرار شود.
وي افزود: خوشبختانه گمرك ايران داراي نيروي انساني خوبي است و همه داراي سطح تحصيلات قابل قبولي هستند, ولي ما قطعاً به اين امر بسنده نمي‌كنيم و سطح علمي و تخصصي همكاران بايد بالاتر از اين برود.
دكتر معمارنژاد اظهارداشت: من در پيام خود به همكاران, برخي نكات را عنوان كردم و اينجا هم مايلم چند نكته را تكرار كنم تا ملكه ذهن شود و آنها را به‌‌عنوان آرمان خودمان بپذيريم و سعي ‌كنيم برنامه‌ها را تحقق بخشيم و به اهدافمان برسيم. يكي از اين نكته‌ها, وظيفه گمرك است و من فكر مي‌كنم وظيفه گمرك تنها وصول درآمدها نيست, بلكه اين است كه گمرك با فعاليت در سياست‌گذاري و تصميم‌گيري‌ها مي‌تواند نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي در توليد, تجارت و گردشگري در سطح كشور داشته باشد. وي افزود: گمرك براي تحقق دو هدف تلاش مي‌كند. 1- تسهيل تجارت و گردشگري 2- اجراي مقررات و كنترل‌ها و جلوگيري از تخلفات و به نظر من گرچه اين دو هدف متناقض به نظر مي‌رسند, ولي اعتقاد همه ما بر اين است كه زماني مي‌توانيم بگوييم مديريت ما در گمرك درست صورت گرفته كه تعادل منطقي بين اين دو هدف برقرار شود و اين امر هنگامي تحقق مي‌يابد كه كارهايمان كيفيت لازم را داشته باشد. همه ما در مجموعه گمرك شامل مديران, كارشناسان و كاركنان بايد در سطوح مختلف طوري تصميم‌گيري كنيم كه نهايتاً تعادل منطقي بين اين دو هدف ايجاد شود و وقتي درست مديريت كرده‌ايم كه اين تعادل به‌وجود آمده باشد و يكي از مطالبي كه مايلم مرتب تكرار كنم تا ملكه ذهنمان باشد, همين موضوع است.
معاون وزير اقتصاد اظهارداشت: نكته ديگر, چگونگي فعاليت در دنياي امروز است. امروزه, دنيا, دنياي اطلاعات و مبناي تصميم‌گيري و سياست‌گذاري صحيح, اطلاعات است و ما وقتي مي‌توانيم اطلاعات درستي داشته باشيم كه از سيستم‌هاي يكپارچه‌اي برخوردار شويم. علي‌رغم اينكه ممكن است سيستم‌ها, كارهاي مختلفي انجام دهند ولي بايد با هم حرف بزنند, يعني سيستم ارزش, ماده14, بازبيني و آسيكودا با هم ارتباط داشته باشند و اين محقق نمي‌شود, مگر اينكه يك طرح مدون, كامل و جامع به نام گمرك الكترونيكي داشته باشيم.
رييس كل گمرك گفت: استفاده از فناوري اطلاعات يك بازي برد برد بين ما و ذي‌نفعان و خدمت‌گيرندگان است. چرا كه هم آنها كارشان زود راه مي‌افتد و هم ما راحت‌تر مي‌توانيم اجراي مقررات كنيم و به هدفمان برسيم. وي افزود: سطحي كه در الكترونيكي كردن گمرك مطرح مي‌شود, سه سطح شامل مكانيزه كردن, خودكارسازي و نهايتاً هوشمندسازي است كه تاكنون مكانيزه كردن فعاليت‌هاي گمركي و بخشي از خودكارسازي اتفاق افتاده, اما در پياده‌سازي سيستم‌ها ما هنوز به خودكارسازي كامل و هوشمندسازي نرسيده‌ايم.
رييس كل گمرك افزود: يك طرح جامع, طرحي است كه ما مي‌توانيم به‌عنوان نقشه راه, هوشمندسازي در سيستم‌هاي گمركي را در آن ببينيم. به عبارت ديگر افق ديد ما افقي است كه سيستم آن هوشمند باشد و خيلي از سيگنال‌ها و آلارم‌ها را به تصميم‌گيران ارشد و مديران و كارشناسان ارائه كند تا بتوانيم طرح جامع گمرك الكترونيكي را ابتدا در دولت مصوب كنيم و سپس ظرف يك مدت زماني معين با كمك همه همكاران انديشمند, سخت كوشش و تلاش‌گر خودمان در اقصي نقاط كشور, آن را به اجرا درآوريم و اين بحثي است كه من آن را مرتب تكرار مي‌كنم.
دكتر معمارنژاد در ادامه گفت: ما قطعاً گمرك را در جايگاهي كه بايد باشد, نمي‌بينيم, چرا كه معتقدم گمرك يك سازمان ملي و بين‌المللي است و سازمان بين‌المللي بودن يك‌‌سري اقتضائات دارد و يكي از آنها اين است كه ما به‌عنوان مديران, متعهد باشيم جايگاه همكاران را در سطوح مختلف تصميم‌گيري با حضور هوشمند, فعال و برنامه‌ريزي شده (نه منفعل عمل كردن) در كشور بالا ببريم.
وي افزود: تعهد ما اين است كه امكاناتي را از نظر اداري, ابزاري, معيشتي و غيره فراهم كنيم تا همكارانمان در اقصي نقاط كشور با اين امكانات سازمان را به آن جايگاهي كه لازم است برسانند و اما تعهد همكاران ما چيست؟ تعهد آنان فراگيري آموزش و تخصص است كه بخشي از آن باز به ما برمي‌گردد. رييس كل گمرك تصريح كرد: سطح تحصيلات در گمرك, سطح بالايي است, اما داشتن يك مدرك تحصيلي شايد زياد ملاك عمل نباشد و ما در هر رشته كاري, بايد تخصص داشته باشيم. بنابراين بايد به دنبال آموزش در حين كار باشيم و اين نوع آموزش براي همه ما لازم است, حتي اگر كسي در رشته خودش پروفسور هم باشد, باز هم به كسب مهارت و آموزش نياز دارد, چرا كه پيشرفت‌هاي علمي و فني هيچگاه در دنيا متوقف نمي‌شود و براي ارتقاي جايگاه سازمان بايد سطح تخصصي همكاران افزايش يابد.
دكتر معمارنژاد خاطرنشان ساخت: امروز در دنيا ديگر صحبت از نيروي انساني نيست, بلكه بحث سرمايه انساني مطرح است و تفاوت اين دو, در نيروي انساني ماهر و آموزش‌ديده است. سرمايه‌هاي فيزيكي, سيستم‌ها و ابزارها, مكمل سرمايه انساني هستند و عامل رشد كشورها امروزه بيش از آنكه سرمايه فيزيكي باشد, سرمايه انساني و دانش و علم است. بنابراين, اينكه مي‌گويم بايد به اين سمت حركت كنيم به اين دليل است كه همه همكاران, سرمايه‌هاي ما و مديران منابع انساني هستند و ما بايد به سرمايه انساني توجه كنيم.
معاون وزير اقتصاد افزود: نكته ديگر اصلاح ساختار سازماني است. نظام اداري در گمرك بايد به گونه‌اي باشد كه كارها با دقت و سرعت جلو برود. همه ما براي يك سيستم و يك هدف كار مي‌كنيم و اگر هر كدام از ما طوري رفتار كنيم كه فعاليت همكار ديگر را خنثي كند, به اهداف سازمان نمي‌رسيم. بنابراين بايد همگرا و هم‌افزا كار كنيم, نه واگرا.
رييس كل گمرك ايران گفت: ما درباره اصلاح ساختار, بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و همينطور در مورد وضعيت معيشت همكاران دقت لازم را داريم. وي با اشاره به قرار گرفتن اصلاح نظام گمركي در طرح تحول اقتصادي دولت افزود: اين امر اهميت گمرك را نشان مي‌دهد و ما بايد از اين پتانسيل و فرصت در زمينه‌هاي مختلف استفاده كنيم. وي با اشاره به قانون امور گمركي افزود: اين قانون پتانسيل خوبي در اختيار ما قرار مي‌دهد تا بيشتر در خدمت همكاران باشيم و بتوانيم براي بهبود وضعيت معيشت و ساير مسائل آنها تصميم‌گيري كنيم.
دكتر معمارنژاد اظهارداشت: يكي ديگر از كارها, تقويت نظام پيشنهادها است, طوري كه همكاران در اقصي نقاط به صورت الكترونيكي بتوانند نظرات و راهكارهاي خود را ارائه كنند. در اين زمينه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري آيين‌نامه مشخصي را ابلاغ كرده و مشوق‌هايي را در نظر گرفته, اما فارغ از بحث مشوق‌ها, ما بايد با يكديگر همفكري كنيم تا به هدفمان برسيم.
رييس كل گمرك خطاب به حاضران در اين ديدار گفت: ما تلاش مي‌كنيم تا زمينه ارتقاي همكاران به درستي فراهم شود و قطعاً در بحث انتصابات و ترفيع, يك بانك اطلاعاتي از ظرفيت و پتانسيل همكاران تشكيل مي‌دهيم تا بتوانيم در اين زمينه اطلاعات جامعي داشته باشيم و در كارگروه مربوط در راستاي انتصابات و ترفيع همكاران تصميم‌گيري خواهيم كرد.
وي با اشاره به تصويب كليات قانون امور گمركي در كميسيون اقتصادي مجلس افزود: مديران اگر راهكار و پيشنهادي به نظرشان مي‌رسد, كمك كنند تا يك آيين‌نامه اجرايي قوي تدوين كنيم كه هم جامع و هم انعطاف‌پذير و كار راه‌انداز باشد و به تصويب دولت برسد.
دكتر معمارنژاد اظهارداشت: از آقاي محمدي كه قبل از من حتماً فعاليت‌هاي خوبي انجام داده‌اند قدرداني مي‌كنم و اميدوارم ما هم بتوانيم با همكاري و همفكري يكديگر, كارها را بهتر از گذشته به پيش ببريم.
رييس كل گمرك همچنين گفت: ما مي‌توانيم از طريق ارتباط الكترونيكي يا غيرالكترونيكي تعامل بيشتري داشته باشيم و از نقطه نظرات همكاران استفاده كنيم. همچنين نقطه نظر خودمان را كه با همفكري شما به نتيجه رسيده به شما اعلام مي‌كنيم. وي افزود: همه ما در يك محيط كار مي‌كنيم, بنابراين بايد از كار كردن در محيط احساس آرامش كنيم و احترام متقابل جاري باشد. اين يك جاده دوطرفه است و به حكم اينكه ما انسان هستيم و به طريق اولي, مسلمانيم, بايد به هم احترام بگذاريم و به دليل اينكه همكاريم, بايد بيشتر احترام بگذاريم و محيط كار را محيط صميمي قرار دهيم. به‌نحوي كه آخر وقت با انرژي و نشاط از اداره خارج شويم و از كاري كه انجام مي‌دهيم هم حظ مادي ببريم و هم حظ معنوي.
دكتر معمارنژاد تصريح كرد: ما با كمك و همفكري هم گمرك را به سازماني تبديل كنيم كه سازماني مؤثر و تأثيرگذار باشد و به جايگاه واقعي خود ارتقا يابد.
ملاقات با تجار و حق‌العمل‌كاران استان هرمزگان
دكتر عباس معمارنژاد, رييس كل گمرك ايران و هيأت همراه در ادامه سفر به استان هرمزگان در جمع تجار و حق‌العمل‌كاران اين استان حضور يافتند و با آنان ديدار كردند.
به گزارش خبرنگار ما در اين ديدار ”محمدامين صباغي‌زاده“, رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان هرمزگان ضمن خوشامدگويي به رييس كل گمرك و همراهان و تقدير از عملكرد كاركنان گمركات استان گفت: ما انتظار داريم ضمن اجراي مقررات و قوانين, براي تجار و بازرگانان تسهيل و آسان‌سازي شود و تفويض اختيار به مديران افزايش يابد.
وي افزود: ما به‌عنوان كساني كه در جوار هم كار مي‌كنيم بايد ارتباط بيشتري با هم داشته باشيم و انتظار داريم پس از انتصاب شما, شاهد دگرگوني و دستاوردهاي تازه‌اي در استان باشيم.
صباغي‌زاده اظهارداشت: حق‌العمل‌كاران اهرم و بازوي گمرك هستند و همواره براي همكاري با گمرك آمادگي دارند.
   حق‌العمل‌كاران, همكاران گمرك هستند
براساس اين گزارش, دكتر معمارنژاد, رييس كل گمرك ايران نيز طي سخناني با اشاره به اهميت فعاليت حق‌العمل‌كاران گفت: ما در اصل, حق‌العمل‌كاران را مشتريان خود فرض نمي‌كنيم, بلكه آنان را همكار خود مي‌دانيم و وقتي قرار باشد همكار هم باشيم, بايد به يكديگر كمك كنيم و از همكار, اين برمي‌آيد كه دنبال هدف مشترك باشيم.
وي افزود: ما و شما و همه فعالان در حوزه گمرك دو هدف اساسي داريم, يكي آنكه تجارت را تسهيل كنيم و ديگري اينكه مقررات را اجرا نماييم و اين هر دو را بايد با هم داشته باشيم.
رييس كل گمرك اظهارداشت: ما انشاءالله در دوره جديد به دنبال اين هستيم كه تركيب بهينه‌اي از اين دو هدف ايجاد و براي رسيدن به آن تلاش كنيم.
دكتر معمارنژاد افزود: ظرف دو سال و نيم گذشته به‌عنوان دبير كارگروه گمركي در طرح تحول اقتصادي دولت مشغول بررسي مسائل بوديم و برنامه‌ها و بحث‌هاي گمركي را پيگيري مي‌كرديم.
رييس كل گمرك گفت: اين فرصتي كه ايجاد شده و گمرك به عنوان يكي از هفت محور طرح تحول اقتصادي مطرح شده است, نشانه‌ آن است كه دولت محترم و شخص رياست محترم جمهوري, گمرك را به‌عنوان يكي از سازمان‌هاي تأثيرگذار در طرح تحول اقتصادي مي‌دانند و نتيجه اين تحول بايد تسهيل تجارت باشد. يعني كارها در گمرك بايد خيلي سريع‌تر و راحت‌تر انجام شود, ضمن اينكه قوانين و مقررات اعمال مي‌شود.
دكتر معمارنژاد در پاسخ به تقاضاي رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان هرمزگان گفت: ما كاملاً براي تفويض اختيار آمادگي داريم و اين كار قبلاً هم انجام شده و بسياري از اختيارات تفويض شده است و از مديران هم خواسته‌ايم از اين تفويض اختيار استفاده كنند. چرا كه معتقديم اگر مديريت از اختيار تفويض شده, استفاده نكند بخشي از وظايف خود را انجام نداده است. مدير بايد تصميم بگيرد و البته مديران ما در گمركات استان هرمزگان به همين نحو عمل مي‌كنند.
وي خطاب به تجار و بازرگانان اظهارداشت: شما بايد كمك كنيد تا كارها در گمركات استان هرمزگان با توجه به اينكه 40 درصد كارها در اين گمركات انجام مي‌شود راحت‌تر و بهتر انجام شود. كمك شما خيلي مهم است و مي‌تواند از طريق اظهار درست و ارائه صحيح اسناد و مدارك صورت گيرد.
دكتر معمارنژاد گفت: بايد تلاش كنيم تا حق‌العمل‌كاران رتبه‌بندي شوند و با توجه به نوع كار, سابقه و حسن سابقه به فعاليت بپردازند و فكر مي‌كنم بتوانيم با همكاري هم, چنين كاري را انجام دهيم كه باعث ايجاد انگيزه و بهبود كارها مي‌شود و حق‌العمل‌كاران سعي مي‌كنند خود را به رتبه‌هاي بالاتر برسانند و ما مي‌توانيم با اين كار روابط خود را با شما تسهيل كنيم و قطعاً شما را همكار خودمان مي‌دانيم نه در مقابل خودمان.
بازديد از گمرك قشم
دكتر عباس معمارنژاد به اتفاق هيأت همراه از بخش‌هاي مختلف گمرك قشم بازديد كرد و در جمع همكاران و تعدادي از تجار و بازرگانان حضور يافت.
در اين ديدار, محمدرضا قادر, مديركل گمرك قشم, خواستار توجه بيشتر درخصوص تأمين نيازها و رفع مسائل و مشكلات اين گمرك و كاركنان آنان شد.
همچنين در اين ديدار, يكي از حاضران به نمايندگي از سوي تجار و بازرگانان طي سخناني با قدرداني از خدمات گمرك قشم اظهارداشت: دوران فعلي يكي از درخشان‌ترين دوره‌هاي همكاري گمرك با ارباب‌رجوع است و در سايه همين همكاري و همدلي, ميزان رضايتمندي تجار و بازرگانان از گمرك افزايش يافته است.
وي خطاب به رييس كل گمرك ايران افزود: فعالان اقتصادي اين منطقه خواهان آن هستند كه گمرك قشم در بحث واردات ماشين‌آلات سنگين و خودرو سواري و قطعات آن به‌عنوان گمرك تخصصي تعيين شود و همچنين ارائه خدمات گمركي به مسافران در گمرك لافت شبانه‌روزي شود كه دكتر معمارنژاد درخصوص اين موارد اظهارداشت: در رويه مسافري در گمرك لافت چنانچه زيرساخت‌هاي لازم آماده شود, ما آمادگي اين كار را داريم, زيرا اين امر باعث رونق اقتصادي و گردشگري در منطقه خواهد شد, به شرط آنكه ساير سازمان‌ها هم همكاري لازم را انجام دهند و در محل مستقر شوند. در مورد تخصصي شدن گمرك قشم نيز بايد بگويم اين كار در مورد خودروهاي سواري نيازمند آموزش همكاران و كسب تخصص لازم از سوي آنهاست و در اين مورد ما مي‌توانيم مجوز بدهيم, ولي براي خودروهاي سنگين بايد بررسي‌هاي لازم صورت گيرد كه مستلزم زمان بيشتري است و تصميم درباره آن بعداًً اعلام خواهد شد.
وي ضمن تبريك روز جهاني گمرك به همكارن خود در گمرك قشم و ساير همكاران در گمركات مختلف كشور اظهارداشت: سازمان جهاني گمرك شعار امسال خود را ”دانش, كليد تعالي گمرك“ است در نظر گرفته و ما اميدواريم با آموزش و تخصص بيشتر كاركنان, خدمات شايسته‌تر و مناسب‌تري را به ذي‌نفعان, اعم از خدمت‌گيرندگان در بخش‌هاي صنعت و تجارت ارائه كنيم.
رييس كل گمرك ايران با اشاره به اينكه ما در گمرك دو هدف اساسي ” تسهيل تجارت“ و ”اجراي مقررات و اعمال كنترل‌ها“ را دنبال مي‌كنيم, اظهارداشت: مديريت در گمرك يعني برقراري يك تعادل منطقي و بهينه بين اين دو هدف كه به نظر مي‌رسد تا حدودي هم متضاد يكديگر هستند, اما به هر حال ما بايد هر دو آنها را انجام دهيم و مطلوب اين است كه در گمرك بين اين دو هدف تعادل ايجاد شود.
دكتر معمارنژاد اظهارداشت: من از گمرك قشم و همه گمركات مي‌خواهم كه با در نظر گرفتن مديريت ريسك, اين تعادل را برقرار كنند.
معاون وزير اقتصاد يادآور شد: فرآيند واردات, صادرات, ترانزيت و حتي مسافري و ساير رويه‌هاي گمركي يك فرآيند بين بخشي است و سازمان‌هاي مختلفي در اين فرآيند درگير هستند. اين به آن معنا است كه گمرك يكي از حلقه‌هاي فرآيند مذكور بوده و نمي‌تواند به‌طور تام و تمام تأثيرگذار باشد. از اين منظر ما انتظار داريم ذي‌نفعاني كه به طرح مشكلات مي‌پردازند, به اين نكته توجه كنند و بدانند كه اگر مشكلي در فرآيند ترخيص كالا بروز مي‌كند, كجاي كار ايراد دارد.
رييس كل گمرك ايران در ادامه به طرح تحول اقتصادي دولت كه اصلاح نظام گمركي نيز يكي از محورهاي مهم آن است اشاره كرد و اظهارداشت: براي گمرك اين يك ظرفيت و فرصت مناسب است تا در جهت بهبود وضعيت و ارتقاي جايگاه خود از آن استفاده كند.
دكتر معمارنژاد خاطرنشان ساخت: يكي از مهمترين بحث‌ها در گمرك توجه به سيستمي كردن رويه‌ها است كه تحقق گمرك الكترونيكي مي‌تواند بستر مناسبي براي آن باشد.
وي افزود: ما معتقديم و بايد باور داشته باشيم كه تحقق گمرك الكترونيكي يك سياست و برنامه برد برد است, يعني هم بخش خصوصي و هم گمرك از اين مسأله منتفع مي‌شوند. براي بخش خصوصي انجام تشريفات با سرعت و سهولت بيشتر و براي گمرك كارها با شفافيت و دقت بالاتر انجام خواهد شد, بنابراين يكي از برنامه‌هاي مهم در طرح تحول گمركي, تحقق گمرك الكترونيكي است كه گمرك قشم نيز بايد به اين موضوع توجه كند. معاون وزير اقتصاد تأكيد كرد: ما در ستاد گمرك, ايجاد و توسعه گمرك الكترونيكي را راهبري مي‌كنيم, اما پياده‌سازي آن بايد در گمركات اجرايي صورت گيرد.
رييس كل گمرك اظهارداشت: همچنانكه بخش خصوصي از همكاران من در گمرك قشم قدرداني كرد, من هم به‌نوبه خود از آنان تشكر و قدرداني مي‌كنم.
دكتر معمارنژاد افزود: اگرچه براي همكاران من در مسير انجام وظايف محوله, مشكلات و كمبودهاي زيادي وجود دارد, ولي ما بايد همواره خدمات بهتري به ذي‌نفعان ارائه دهيم چرا كه هدف عاليه ما ارائه خدمات بهتر است.
وي با اشاره به اينكه همكاران گمركي در ارائه خدمات به ارباب‌رجوع هم از حظ مادي و هم حظ معنوي بهره‌مند مي‌شوند, گفت: ما مسئولان گمرك موظفيم وضعيت معيشت و رفاه همكاران را از جنبه‌هاي مختلف مورد توجه قرار دهيم و اين را وظيفه خود مي‌دانيم.
وي افزود: از 100 مجوز استخدام در گمركات استان هرمزگان, بخشي با هماهنگي ناظر استان به گمرك قشم اختصاص خواهد يافت.
دكتر معمارنژاد در پايان از مسئولان منطقه آزاد قشم به خاطر ارائه امكانات و تأمين نيازهاي گمرك قدرداني كرد و خواستار در اختيار قرار دادن امكانات بيشتر به گمرك شد.
ديدار با مديران و كاركنان گمرك شهيدباهنر
اين گزارش مي‌افزايد: رييس كل گمرك ايران به اتفاق هيأت همراه ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف گمرك شهيدباهنر در جمع مديران, معاونين و كاركنان اين گمرك حضور يافت و به بررسي مسائل و مشكلات موجود پرداخت.
در اين ديدار علي حاجبي, مدير گمرك شهيدباهنر گزارشي از عملكرد اين گمرك و دفاتر تابعه آن ارائه داد و اظهارداشت: همه رويه‌هاي گمركي در گمرك شهيدباهنر اجرا مي‌شود.
بازديد از گمركات خمير, پهل و لافت
براساس اين گزارش, رييس كل گمرك ايران و هيأت همراه در مسير حركت به سمت گمرك قشم, از گمرك بندر خمير كه رويه غالب در آن, رويه ملواني است نيز بازديد كردند. در جريان اين بازديد كه بخشدار خمير نيز دكتر معمارنژاد را همراهي مي‌كرد, درخصوص بازسازي گمرك اين بندر با همكاري بخشداري بحث و تبادل‌نظر به عمل آمد.
همچنين دكتر معمارنژاد و هيأت همراه از گمرك پهل بازديد كردند. در اين بازديد محمدرضا قادر, مديركل گمرك قشم طي گزارشي اعلام كرد كه سال گذشته تشريفات گمركي 400 هزار خودرو در اين گمرك انجام و اين خودروها از طريق شناور به اسكله لافت انتقال يافتند. وي افزود: گمركات پهل و لافت در ايام تعطيلات عيد نوروز روزانه به 5 تا 8 هزار خودرو خدمات گمركي ارائه مي‌كنند.
مديركل گمرك قشم اظهارداشت: با راه‌اندازي سيستم نرم‌افزاري كابوتاژي در گمركات مذكور به محض ورود خودرو به گمرك پهل, اطلاعات مربوط, به گمركات اسكله لافت و قشم ارسال و از اين طريق در نقل‌وانتقال خودروها به‌ويژه خودروهاي سواري ميهمانان نوروزي سرعت و سهولت زيادي ايجاد مي‌شود.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه رييس كل گمرك همچنين از اسكله كاوه (در جزيره قشم) ديدن كرد.
تشكيل جلسه شوراي معاونين گمرك ايران در بندرعباس
نخستين جلسه شوراي معاونين گمرك در دوره جديد مديريت با حضور كليه اعضاي اين شورا شامل غلامرضا فاتحي, معاون اداري مالي, محمدرضا نادري, معاون امور گمركي, علي مددي‌جهرمي, معاون حقوقي, نصيرجعفري, مديركل حوزه رياست كل, سيدمحمد صادقي, مديركل حراست, ابراهيم قهرودي,‌ مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات و مديران مدعو (حسين كاخكي, مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بهبود سيستم‌هاي گمركي و علي بعيدي, مديركل دفتر آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات) و ناظر گمركات استان هرمزگان, مديركل گمرك شهيدرجايي و مديران كل گمركات تابعه و معاونين گمرك شهيدرجايي برگزار شد.
در اين جلسه پيرامون مسائل و موضوعات گمركي به‌ويژه راهكارهاي ايجاد سرعت و دقت در انجام تشريفات گمركي و تسهيل و سبك‌سازي فرآيند ترخيص كالا بحث و تبادل‌نظر به عمل آمد و تصميماتي اتخاذ شد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نخستين سفر كاري رييس كل گمرك ايران, برنامه‌هاي گمرك براي كمك به توسعه و تسهيل تجارت, ,