بی‌آبرویی مضاعف نهادهای‌بین‌المللی در ماجرای‌سوریه، تحلیل رهبر انقلاب از ناآرامی‌های این کشور را تأیید کرد

 

برخی گزارش ها نشان می دهد احتمال دارد پرونده هسته ای سوریه پس از آنکه به طور غیرقانونی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شده بود، ممکن است دوباره به آژانس بازگردد که این اتفاق هم یک شکست دیپلماتیک بزرگ برای کشورهای غربی خواهد بود و هم تحلیل رهبر انقلاب را در مورد متفاوت بودن ریشه اعتراض‌ها در سوریه و پشتیبانی همه‌جانبه غرب از آن‌ها را تأیید می‌کند.

به گزارش رجانيوز، اعضای شورای امنیت اعلام کرده اند قصد دارند هفته آینده و در فاصله ای کمتر از یک ماه از ارجاع غیرقانونی پرونده هسته ای سوریه به شورای امنیت، نشستی درباره این موضوع برگزار کنند اما منابع غربی می گویند در این نشست نه فقط تحریمی علیه سوریه اعمال نخواهد شد بلکه احتمال دارد پرونده این کشور مجددا به آژانس بازگردانده شود.
 
هفته گذشته جرج جان در گزارشی برای آسوشیتدپرس با مبدأ وین، از قول دو دیپلمات اروپایی می گوید که "غربی ها نگران هستند که شورای امنیت پرونده سوریه را به شورای امنیت برگرداند."
 
در این گزارش آمده است: «دو تن از این دیپلمات ها اعلام کردند کشورهای غربی با نفوذ عضو آژانس ‏بین المللی انرژی اتمی و خود آژانس نگران هستند که شورای امنیت تصمیم ‏بگیرد پرونده سوریه را مجددا به آژانس بازگرداند».‏
 
وی در مورد علت این نگرانی می نویسد: «آنها می افزایند این می تواند بار اضافی بر دوش آژانس قرار دهد و در ‏نتیجه، تلاش های آژانس را از تمرکز بر ایران منحرف کند. ایران از سوی ‏بیشتر از 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ‏عنوان بزرگ ترین تهدید بالقوه در زمینه اشاعه تسلیحات هسته ای قلمداد ‏می شود». ‏
 
جان ادامه می دهد: «قدرت های غربی که برای ارجاع پرونده سوریه در نشست شورای حکام در نهم ماه ژوئن ‏تلاش کردند، دو هدف را پیگیری می کردند: نخست اینکه نشان دهند که سوریه نمی تواند ‏از درخواست های آژانس سرپیچی کند و دوم اینکه زمینه را برای ارجاع احتمالی پرونده ‏ایران به شورای امنیت در اواخر امسال آماده کنند. این دیپلمات ها می افزایند ولی اگر ‏شورای امنیت از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کند گزارش تازه ای در ‏خصوص سوریه آماده کند، آژانس باید فعالیت خود را بین سوریه و ایران تقسیم کند و در ‏نتیجه تلاش هایش برای اعمال فشار بر تهران به منظور عمل به درخواست های بین المللی ‏برای شفافیت و همکاری هسته ای، به‌طور بالقوه تضعیف می شود». ‏
 
گزارش های منابع غربی نشان می دهد نشست شورای امنیت در این باره 14 ژوئن 2011 (23 تیر) برگزار خواهد شد و احتمالا یوکیا آمانو مدیر کل آژانس و هرمن ناکارتس معاون او در امور پادمان، یا حداقل یکی از آنها در این نشست شرکت خواهند کرد.
 
گزارشگر آسوشیتدپرس در این گزارش همچنین تاکید می کند که بسیار بعید است در نشست شورای امنیت تحریمی علیه سوریه اعمال شود. وی می نویسد: «اعمال تحریم غیرمحتمل است به نظر می رسد. ایران بی اعتنا به شورای امنیت، همچنان به ‏گسترش فعالیت های هسته ای خود ادامه داد. تخلفات ادعایی سوریه نیزظاهرا در گذشته ‏اتفاق افتاده است و در نتیجه، به نظر نمی رسد تهدیدی در زمینه اشاعه تسلیحات هسته ای به ‏حساب بیاید».‏
 
سایت ایران هسته‌ای در این زمینه می‌نویسد که کارشناسان عقیده دارند این گزارش نشان دهنده آن است که پرونده هسته‌ای سوریه در حال تبدیل شدن به یک دردسر برای کشورهای غربی است. روند غیر قانونی ارجاع این پرونده به شورای امنیت به همراه اختلاف‌های حادی که میان روسیه و چین از یک طرف و امریکا از طرف دیگر در مورد پرونده های لیبی و ناآرامی های سوریه بوجود آمده، موجب شده این دو کشور به صراحت اعلام کنند که هر نوع تحریمی علیه سوریه را وتو خواهند کرد.
 
به این ترتیب، در حالی که امریکا نتوانسته از ناآرامی های داخلی سوریه به نتیجه دلخواه خود که همان ضعیف کردن اسد و امتیازگیری از او بود برسد، در مورد پرونده هسته ای این کشور هم با یک بن بست مواجه خواهد شد.
یک کارشناس حقوقی در تهران عقیده دارد امریکایی ها به هیچ وجه قادر نخواهند بود جامعه بین المللی و اعضای شورای امنیت را متقاعد کنند که برنامه هسته ای سوریه "تهدید صلح و امنیت بین المللی" چرا که این برنامه اکنون اساسا وجود خارجی ندارد و به طور کامل تمام شده است.
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار روز مبعث با تحلیل جامع تحولات جهان اسلام، در مورد حوادث سوریه به امریکایی بودن ریشه‌های آن و جنس متفاوت اعتراض‌ها با سایر کشورها اشاره کردند. برخی از ناظران بین‌الملل معتقدند که غرب بیش از آنکه مایل به سقوط اسد باشد، می‌خواهد رژیم او را تضعیف کند تا بتواند در مواردی مانند ایران و مقاومت از رژیم ضعیف شده امتیازهای مورد نظر خود را بگیرد.
 
خبر مرتبط:
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بی‌آبرویی مضاعف, نهادهای‌بین‌المللی در ماجرای‌سوریه, تحلیل رهبر انقلاب , ناآرامی‌ها, ,