يك رويكرد ارتجاعي ديگر در دولت دهم رونمايي مي‌شود
احیای چراغ خاموش سازمان مدیریت با صدور احكام جديد

ابراهيم عزيزي معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به‌طور جدي پيگير احياي ساختار سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در معاونت نظارت راهبردي و برنامه‌ريزي رياست جمهوري است.

به گزارش رجانيوز، خبر "پشت پرده احیای ساختار سازمان مدیریت" كه شهریور ماه سال گذشته در رجانیوز منتشر شد، هر چند اجراي اين سناريو را به تعويق انداخت اما ابراهيم عزيزي در طي هفته‌هاي اخير بار ديگر اين موضوع را به‌طور جدي و چراغ خاموش به جريان انداخته و با صدور احکام جدید برخی از معاونت‌ها، عملاً به‌دنبال احياي ساختار سازمان مديريت البته با يك تفاوت يعني بازنگردادن اسم آن است.

بر اين اساس، ساختار تمركزگراي سازمان مديريت كه در آن، سه وظيفه برنامه،‌ بودجه و نظارت متمركز در يك دفتر و به اداره "بخش محور" معروف بود، احيا خواهد شد.

اين تمركزگرايي در گذشته موجب مي‌شد كه در برخي از موارد يك وزير يا معاون وزير مجبور باشند كه پشت در اتاق يك كارشناس جزء سازمان مديريت بمانند و گاهي براي بهبود وضعيت بودجه‌اي دستگاه تحت مديريت خود به روش‌هاي غيرمتعارف دست بزنند.

اما با انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و تشكيل معاونت نظارت راهبردي و برنامه‌ريزي رياست جمهوري، عملاً سه معاونت مجزا براي بودجه، برنامه و نظارت ايجاد شد تا تمركزگرايي قبلي كه در موارد زيادي فسادزا بود و آثار خود را در قوانين بودجه و برنامه‌هاي پنج‌ساله نشان مي‌داد،‌ از بين برود.

با اين حال، اكنون پس از گذشت حدود چهار سال از انحلال سازمان مديريت،‌ آقاي عزيزي كه معمولاً برنامه‌هايش را چراغ خاموش و به‌دور از چشم رسانه‌ها جلو مي‌برد، به‌طوري كه در طول سال‌هاي اخير كه در دو معاونت رياست جمهوري (توسعه مديريت و سرمايه انساني/ نظارت راهبردي و برنامه‌ريزي) مديريت كرده، به تعداد انگشتان دست نيز از او مصاحبه و پاسخگويي منتشر نشده است، احكام هفت معاونت متناسب با چارت جديد را البته بدون ابلاغ رسمي ساختار جديد صادر كرده و به سفر رفته است.

ابلاغ چارت جديد منوط به تأييد فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور است و از وي نيز خواسته شده كه نظر عزيزي را تأمين كند.

عجله براي بازگشت به مدل سازمان مديريت به‎عنوان يكي ديگر از رويكردهاي ارتجاعي در دولت دهم در حالي است كه آن‌گونه كه رجانيوز در گزارش سال گذشته توضيح داد علي‌رغم چهار سال از انحلال سازمان مديريت، ساختار معاونت نظارت راهبردي هنوز نهايي نشده و برقعي در دوره‌اي كه به‌عنوان معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در دولت نهم فعاليت مي‌كرد، بارها براي نهايي كردن چارت مبتنی بر ساختاری فرآیندی اقدام كرد اما معاون وقت منابع انساني رئيس‌جمهور يعني عزيزي، با فرسايشي كردن تصويب و تأييد اين روند، عملاً آن را منتفي كرد.

انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در سال 86 واكنش‌هاي زيادي به همراه داشت. برخي، اين اقدام رئيس‌جمهور را غيرقانوني خواندند و حتي به ديوان عدالت اداري شكايت كردند اما از آنجا كه بر اساس نص قانون اساسي مسئوليت امور اداري و استخدامي كشور با رئيس‌جمهور است، اين ادعا وارد نبود و مرجع قضايي نيز آن را رد كرد.

در عين حال، برخي از كارشناسان اقتصادي و برنامه‌نويسان كه عمدتاً متمايل به دولت‌هاي قبل بودند، در واكنش به اين تصميم مدعي شدند كه عقل منفصل برنامه‌ريزي كشور نابود شد. در مقابل نيز تعدادي از كارشناسان و به‌ويژه شخص رئيس‌جمهور با برشمردن آسيب‌هاي ناشي از ساختار سازمان مديريت، راه علاج آن را شكستن انحصار و تمركزگرايي مي‌دانستند.

اگرچه در دولت دهم برخي از رويكردهاي ارتجاعي و عقب‌گرد نسبت به برنامه‌هايي كه دولت قبلي آقاي احمدي‌نژاد مدعي آن‌ها بوده، تازگي ندارد اما افكار عمومي انتظار دارد كه در اين موارد توضيح شفاف داده شود.

به‌عنوان نمونه، در همين مورد سازمان مديريت، بايد به‌طور واضح بيان شود كه آيا دولت معتقد است كه تصميم چهار سال قبل خود در زمينه انحلال اين سازمان غلط بوده و اكنون به نادرستي آن پي برده است و اگر چنين است اول اينكه چه كسي بايد پاسخگوي خسارت‌هاي احتمالي ناشي از اين تصميم غلط باشد، دوم اينكه دولت چه پاسخي در مقابل آسيب‌هاي كاركردي ساختار سازمان مديريت كه قبلاً‌ آن‌ها را مطرح كرده، دارد و آيا قرار است با پذيرفتن همان آسيب‌ها ساختار احيا شود و سوم اينكه ساختار موجود پس از انحلال سازمان مديريت چه ايرادي دارد كه بايد با منسوخ كردن آن، به چهار سال قبل عقب‌گرد كرد؟

اين در حالي است كه ميرحسين موسوي يكي از برنامه‌هاي خود در تبليغات انتخاباتي‌اش را احياي سازمان مديريت عنوان كرده بود و در مقابل محمود احمدي‌نژاد از تصميم خود براي انحلال اين سازمان كاملاً‌ دفاع مي‌كرد.

شيوه اداره كشور بر اساس مدل سازمان مديريت قبل از انحلال، مورد انتقاد جدي احمدي‌نژاد بود، به طوري كه وي بارها در سخنراني‌هاي خود با يادآوري اينكه از دوران استانداري‌اش در اردبيل به زيان‌هاي اين شيوه و مدل جايگزين آن فكر كرده است، ضمن تغيير ساختار و انحلال سازمان مديريت، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهوري را ايجاد كرد كه با تقسيم كار برنامه، بودجه و نظارت در بين سه معاونت، انحصار بخشي شكسته شود.

احمدی‌نژاد: انحلال سازمان مدیریت کار زمین مانده شهید رجایی بود

وي 16 ارديبهشت 88 در مورد انحلال سازمان مديريت گفت كه "شهيد رجايي با درك الهي و اسلامي دستور داد كه سازمان مديريت را منحل و سازماني براساس انديشه ديني پايه‌گذاري كنند، اما با شهادت ايشان اين امر بر زمين ماند، تا سال 1386 كه با الهام از برنامه او، اين سازمان دچار تحولات بنيادين شد."

رئيس‌جمهور با يادآوري برخي مباحث مطرح شده درباره سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: «ما در كشور خود سازماني به نام مديريت و برنامه ريزي داشتيم كه در سال 1328 توسط آمريكا در ايران تاسيس شد و بيش از 50 سال به كار خود ادامه داد و مسئوليت آن برنامه‌ريزي كشور و تنظيم برنامه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي بود.»

وي افزود: «البته صرف‌نظر از افراد پاك، صادق و سالمي كه در اين سازمان كار مي‌كردند مبناي برنامه‌ريزي آنها وارداتي و آن چيزي بود كه از آن سوي آنها و همان نظم برنامه‌ريزي غربي و همان شش برنامه خانمان‌برانداز طاغوت بود كه يكي از آنها نابود كردن كشاورزي،‌ فرهنگ آرماني ملت ما و به ذلت كشيدن ملت ما در برابر قدرت‌هاي جهاني بود.»

رئيس‌جمهور همچنين اظهار داشت: «آفرين بر انديشه شهيد رجايي و درك الهي و اسلامي او كه وقتي به رياست جمهوري رسيد، دستور داد كه اين سازمان را منحل كنند و يك سازمان بر اساس انديشه ديني و الهي پايه‌گذاري كنند، اما دشمنان منافق كه از انديشه و نگاه عميق و برنامه بنيادين رجايي براي ساختن ايراني عزت‌مند هراس داشتند براي عدم اجراي برنامه‌هايش او را شهيد كردند.»

احمدي‌نژاد با بيان اينكه اين برنامه شهيد رجايي تا به امروز بر زمين مانده بود، گفت: «كار و برنامه شهيد رجايي بر زمين ماند و آن سازمان با نوساناتي كار خود را ادامه داد تا سال 1386 كه با الهام از برنامه او، اين سازمان دچار تحولات بنيادين شد.»

احمدي نژاد پيش از ادغام سازمان مديريت در نهاد رياست جمهوري نيز گفته بود "اگرچه دولت هاي مختلف به کرات از ساختار اين سازمان انتقاد مي کردند، اما هيچ کدام به ساختار سازمان مديريت برش نزدند، اما ما مي خواهيم اين کار را انجام بدهيم."

وي در تاريخ 24 مهرماه 85 با صدور دستورالعملي خطاب به معاون اول، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و وزير کشور، دستور الحاق سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها به استانداري هاي سراسر کشور را صادر کرد.

گزارش مرتبط:

پشت‌پرده احياي ساختار سازمان مديريت‌و‌برنامه‌ريزي چيست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رونمايي رويكرد ارتجاعي, دولت دهم, ابراهيم عزيزي, معاون برنامه‌ريزي, نظارت راهبردي رئيس‌جمهور, احیای ساختار سازمان مدیریت, ,