افزایش توانمندی اقتصادِ داخل و دور زدن تحریم ها با کاهش تقاضای ارز
قابل توجه بانك مركزي؛ مشكل تقاضاي بالاي ارز اين راه‌حل‌ها را هم دارد
 

 

میثم دهقان- کارشناس ارشد شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران (ایتان): تخصیص ارز به متقاضیان واقعی از دغدغه های اصلی بانک مرکزی در جهت کاهش تقاضای ارز است. همواره افزایش قیمت بدیهی ترین راه حلی است که در جهت کاهش تقاضای ارز بیان می‌شود. افزایش قیمت ارز، هزینه های بالایی بر اقتصاد کشور به‌واسطه‌ي اثرات تورمی تحمیل می‌کند. بنابراین ضروری است دولت و بانک مرکزی از راهبردهای غیرقیمتی در جهت کاهش تقاضای ارز در بازار استفاده کند که اهم این راهبردها عبارتند از:

1. حذف ارز واسط (دلار و یورو) از طریق عقد پیمان های تجاری دوجانبه

در صورتی که دولت با کشورهایی که طرف های اصلی تجاری ایران هستند، پیمان های تجاری دوجانبه منعقد كند، می‌توان با هماهنگی بانک های مرکزی از مکانیسم تسویه پول های ملی دو کشور یا مبادله بر مبنای واحد پول یکی از طرفین، کاهش قابل ملاحظه ای در تقاضای دلار و یورو به عنوان ارزهای واسط به‌وجود آورد. در این شرایط بازرگانان ایرانی می‌توانند کالاهای مورد نظر خود را برای واردات با استفاده از ریال خریداری كنند، بنابراین دیگر تقاضایی برای ارزهای واسط وجود نخواهد داشت.

2. افزایش مدیریت گردش ریال با افتتاح شعب خارجی بانک های ایرانی و صرافی‌ها

در صورتی که شعب خارجی بانک های ایرانی و همچنین صرافی های ایرانی در کشورهای همسایه افزایش یابد، این امکان به‌وجود می‌آید تا با افتتاح حساب ریالی برای فعالان اقتصادی آن کشورها، واردات کالا و خدمات از کشورهای مذکور با ریال محقق شود و در عمل نیاز به ارزهای واسط با کاهش قابل ملاحظه ای مواجه شود.

3. فروش ارز صرفاً‌ از طریق حساب های بانکی

در این صورت تمامی متقاضیان ارز بدون محدودیت می‌توانند با پرداخت معادل ریالی در حساب ارزی خود به صورت الکترونیکی دلار یا یورو دریافت كنند. در این شرایط صرافی ها نیز مبادلات ارزی را از طریق تقاضاهای ارزی در بانک های عامل انجام خواهند داد. این سیاست شفافیت نقل و انتقال ارز را به دنبال خواهد داشت.

4. ایجاد حساب های ارزی برای جذب ارزهای موجود در بازار

متقاضیان افتتاح حساب فوق کسانی هستند که دارنده اسکناس دلار یا یورو هستند. بنابراین با پرداخت سود مناسب از سوی بانک ها به دارندگان این حساب‌ها، ذخایر اسکناس دلار یا یورو نزد بانک مرکزی افزایش می‌یابد و بانک مرکزی می‌تواند مدیریت مناسبی بر پس اندازهای مردم اعمال كند.

5. مدیریت واردات از طریق:

5ـ1. کاهش ورود کالای قاچاق

الف) ایجاد محدودیت در دریافت نقدی اسکناس: بانک مرکزی با اعمال محدودیت در دریافت روزانه نقدی اسکناس در کنار محدودیت در پرداخت اسکناس به متقاضیان می‌تواند اقدام مناسبی را در جهت توسعه پول الکترونیکی انجام دهد. در این صورت، ردیابی فعالیت های اقتصادی امکان پذیر خواهد شد و فشار قابل ملاحظه ای به قاچاق کالا وارد خواهد کرد و منجر به کاهش قاچاق و در نهایت کاهش تقاضا برای ارزهای واسط خواهد شد.

ب) تغییر رویکرد مبارزه با قاچاق از مبادی به محل عرضه: افزایش حجم کالای قاچاق در طی سال‌هاي گذشته نشان می‌دهد که اقدام‌های انجام شده به منظور مبارزه با قاچاق کالا موثر نبوده است. در صورتی که مبارزه با قاچاق در محل های عرضه و فروش آن، اقدام موثری در کاهش حجم کالای قاچاق است. در این صورت که فروشندگان کالای قاچاق در مغازه‌ها جریمه شده و به معرفی کنندگان این فروشنده‌ها جایزه پرداخت شود.

5ـ2. مدیریت تعرفه ای: افزایش تعرفه بر کالاهای لوکس و غیر ضرور در کاهش تقاضای ارزهای واسط بسیار موثر است.

5ـ3. مدیریت اسناد اعتباری: گشایش اسناد اعتباری برای مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای.

5ـ4. جلوگیری از واردات کالاهای بی کیفیت: ایجاد استاندارهای معین و مشخص به منظور جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد تأثیر بالایی در کاهش تقاضا برای ارزهای واسط است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : افزایش توانمندی اقتصادِ داخل, دور زدن تحریم ها, کاهش تقاضای ارز, میثم دهقان, کارشناس ارشد, شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران, ایتان, تخصیص ارز به متقاضیان واقعی, دغدغه های اصلی بانک مرکزی, کاهش تقاضای ارز, دولت و بانک مرکزی, راهبردهای غیرقیمتی, ,