اگر غرب ريسك‌ورود ناتو به‌سوريه را بپذيرد، محور مقاومت آرام نمي‌نشيند
 

 

گروه بين‌الملل- روز قدس امسال در حالی سپری شد که ناآرامی‌هایی که از آغاز سال جاری دامن‌گیر سوریه شده، برگزاری روز قدس را در سوریه تحت الشعاع قرار داد اما کمی آن طرف تر در لبنان، حزب الله لبنان برگزاری مراسم روز قدس را به مارون الراس منتقل کرد تا نصر الله در نقطه صفر مرزی با اسرائیل برای دوستداران حزب الله سخنرانی کند.

به گزارش رجانيوز، در هم تنیدگی مسائل جاری لبنان و سوریه، نصرالله را پس از مسائل فلسطین به مسائل جاری سوریه هم کشاند. دبیر کل حزب الله لبنان با یادآوری نقش کلیدی نظام حاکم بر سوریه در زنده ماندن مسئله فلسطین، آزادسازی سرزمین های اشغالی لبنان و مقاومت مردم فلسطین ادامه داد "همه ما بر لزوم اصلاحات بزرگ و مهم در سوریه تاکید داریم".

اما اوج سخنان نصر الله در مورد سوریه آنجا بود که انگیزه غربی ها را از اعمال فشار بر سوریه بيان کرد و گفت كه "امریکا و غرب از رهبران سوریه امتیازات می‌خواهند نه اصلاحات؛ چرا که اگر غیر از این بود، کشورهای بسیار دیگری در جهان هستند که محکوم به دیکتاتوری‌های بی‌رحم هستند و هیچ جایی برای دموکراسی برای آنها در این کشورها وجود ندارد، با این حال از حمایت امریکا، فرانسه و غرب برخوردارند."

سید حسن نصر الله در پایان به نمایندگی از مبارزان حزب الله گفت كه "باید در کنار سوریه بایستیم تا امتیازی به غرب ندهد و بتواند با طیب خاطر و آرامش و اعتماد به نفس اصلاحات خود را محقق کند."

مواضع صریح نصرالله در قبال سوریه همان نگاه ایران است كه در طی چند ماه اخیر در قبال سوریه مطرح شده و ایران در عین آنکه بر پاسخ‎گویی به مطالبات به حق مردم تاکید دارد، همچنان در کنار نظام سوریه ایستاده است. در مقابل غربی‌ها مترصد هستند تا با اعمال فشارهای سیاسی اسد را ناچار به امتیاز دهی و تجدید نظر در روابط خود با محور مقاومت كنند.

در اين زمينه، روزنامه گاردین در مقاله ای با عنوان "ایران تا آخر با اسد نخواهد ماند" کوشید تا اسد را نسبت به پشتیبانی ایران دلسرد كند تا وي با احساس كمبود از اين ناحيه به پشت گرمي غربی‌ها اميدوار شود. در اين مقاله گاردین ادعا شده بود كه حتی بعید نیست در حالی که ایران در ظاهر از اسد حمایت می کند، در پشت صحنه با مخالفان اسد نقشه سرنگونی وی را طراحی کند!

در عين حال، به نظر مي‌رسد پس از تثبيت نسبي شرايط ليبي، امريكا براي تمركز جدي‌تر بر ليبي آماده مي‌شود و ممكن است با كشاندن كار به شوراي امنيت و بردن سوريه تحت فصل هفت منشور سازمان ملل متحد بخواهد پاي ناتو را مشابه ماجراي ليبي به اين كشور نيز باز كند.

اظهارات صريح اوباما و سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان كه در بیانیه های جداگانه ای خواستار کناره گیری اسد از قدرت شدند، فضايي را ايجاد كرد كه وزير خارجه ايران نسبت به دخالت ناتو هشدار داد.  همزمان عربستان سعودی و ترکیه نیز لحن خود را علیه سوریه تندتر کرده اند. عربستان سعودی، کویت، بحرین و قطر تا کنون سفرای خویش را از دمشق فراخوانده اند و امير قطر نيز پنج‌شنبه گذشته در سفر چند ساعته خود به تهران از احمدي‌نژاد خواست كه ايران موضع منعطف‌تري در قبال سوريه در پيش بگيرد اما به نوشته روزنامه لبناني الديار پاسخ قاطعي از رئيس‌جمهور كشورمان گرفت.

با اين حال، شرايط سوريه با ليبي تفاوت‌هاي زيادي دارد و اگرچه برخي احتمال سقوط اسد را رد نمي‌كنند و او نيز هر چند هفته يك بار از يك سري محدوديت‌هاي اعمالي بر جامعه سوريه مي‌كاهد و تلاش مي‌كند با برگرداندن ديرهنگام بخشي از حقوق مردم، از اين رخداد جلوگيري كند اما به نظر مي‌رسد غرب بر خلاف ليبي ريسك وارد كردن ناتو را براي خود نخرد و وارد درگيري جديد با محور مقاومت نشود كه عقبه‌هاي محكمي در فلسطين و لبنان كنار مرزهاي اسرائيل دارد و همچنين مي‌تواند به تلفات جديد براي نيروهاي امريكايي حتي در افغانستان و عراق منجر شود.

در اين شرايط، اگرچه طرف غربي مايل است كه ايران را در درگيري مسلحانه به نفع رژيم اسد نيز فعال نشان دهد، به‌طوري كه اتحاديه اروپا نيز چهارشنبه گذشته ادعاي همراهي سپاه پاسداران با ارتش اسد را مطرح كرد اما عقبه‌هاي مقاومت آن‌قدر در منطقه و حتي كشورهاي رها شده از سايه ديكتاتورها مانند مصر و ليبي آن‌قدر هست كه نيازي به حمايت غيرسياسي ايران نباشد.

در این شرایط همزمان با مقاومت اسد در برابر اعمال فشار غرب، به نظر می رسد تقابل امریکا و دوستان منطقه‌ای‌شان با سوریه به نقطه غیرقابل بازگشتی رسیده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : غرب و ريسك, ‌ورود ناتو به‌سوريه, محور مقاومت, روز قدس امسال, روز قدس را در سوریه, حزب الله لبنان, مراسم روز قدس, مارون الراس, سید حسن نصر الله, آزادسازی سرزمین های اشغالی, لبنان و مقاومت مردم فلسطین, ,