ساركوزي در نقش مترجم فرانسوي ايده‌هاي ضد ايراني صهيونيست‌ها
وقتي توهم محوريت، رئيس هوس‌باز اليزه را گستاخ‌تر مي‌كند
 

 

اظهارات روز گذشته نيكلا ساركوزي مبني بر تهديد ايران به جنگ پيشگيرانه نشان مي‌دهد در شرايط بحران داخلي اقتصاد امريكا و ناآرامي‌هاي انگليس، توهم اينكه اكنون بهترين زمان براي محوريت فرانسه است، رئيس هوس‌باز كاخ اليزه را گستاخ‌تر از گذشته كرده است.

به گزارش رجانيوز، پس از آنكه رییس سازمان انرژی اتمی ایران از "عبور ایران از مرحله تولید اورانیوم ۲۰ درصدی" خبر داد و اعلام كرد كه با خودكفايي كشورمان در اين بخش، عملاً‌ ديگر نيازي به مذاکره در خصوص مبادله یا توقف تولید سوخت هسته ای، وجود ندارد، رییس‌جمهور فرانسه ادعا كرد که اقدام‌ها و رویکرد جمهوری اسلامی در برنامه موشکی و هسته ای ممکن است به حمله نظامی پیشگیرانه به تأسیسات این کشور منجر شود که چنین رویدادی می تواند بحران بزرگی را در پی داشته باشد.

سارکوزی در نشستی با دیپلمات های فرانسوی مدعي شد كه "جاه طلبی برنامه اتمی نظامی و بالستیک (ایران) تهدید فزاینده ای را شکل داده است که احتمال دارد به حمله پیشگیرانه به تاسیسات ایران منجر شود که این می تواند بحران بزرگی را به وجود بیاورد و فرانسه به هر قیمتی خواهان اجتناب از آن است."

رئيس‌جمهور فرانسه كه در افكار عمومي جهان به‌عنوان يكي از رئيسان جمهور هوسران شناخته مي‌شود، توضيح نداد كه كدام كشور يا كشورها در حمله مورد ادعاي او مشاركت خواهند كرد اما به نظر مي‌رسد با توجه به بحران‌هاي داخلي امريكا و انگليس و حاضر نشدن مقام‌هاي اين كشور به باز كردن جبهه درگيري سياسي عميق‌تر و تهديد ايران، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي مأموريت شاخ و شانه كشيدن و تهديد نظامي ايران را كه تا پيش از اين، امريكايي‌ها عهده‌دار آن بودند، به مقام‌هاي كوتاه قد كاخ اليزه سپرده‌اند و ساركوزي ترجمه خط به خط تهديدهاي كهنه اسرائيلي‌ها را به زبان آورده است.

تهديد به تهاجم نظامي موضعي به نقاط حساس هسته‌اي ايران يك طرح قديمي مربوط به حدود پنج سال قبل است كه صهيونيست‌ها در دولت بوش آن را به‌طور جدي پيگيري كردند اما در همان دوره نيز كه اوج فضاسازي عليه ايران بود، به‌دليل هراس از تبعات جهاني و غيرقابل كنترل اين ماجراجويي، نتوانست همراهي ساير كشورها را جلب كند و تنها به‌عنوان يك طرح روي كاغذ باقي ماند.

اين در حالي است كه اكنون حتي ايده تحريم‌ها نيز خاصيت خود را از دست داده و كشورهايي از جمله روسيه معتقد هستند كه اين تحريم‌ها اگرچه ايران را در حوزه اقتصادي و تجاري با دشواري‌هايي مواجه كرده اما در زمينه هسته‌اي موجب توقف نشده است، بنابراين، بايد رويكرد تعامل با اين كشور را در پيش گرفت.

در عين حال، به نظر مي‌رسد بيان ايده كهنه حمله به مراكز حساس هسته‌اي در حالي از سوي صهيونيست‌ها به سخنگوي فرانسوي‌اشان ديكته شده است كه اعلام انتقال غني‌سازي 20 درصد ايران به تأسيسات فوردو و نفوذناپذيري اين مجموعه كه در دل كوه‌هاي واقع در 20 كيلومتري شهر قم احداث شده است، دليل عمده دستپاچگي آن‌ها باشد.

فریدون عباسی معاون رئيس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نيز روز دوشنبه اعلام كرد كه به علت "ملاحظات پدافند غیرعامل" (دفاع در مقابل حملات دشمن با استفاده از شیوه های غیرنظامی) بخش حساس تاسیسات فوردوی قم به زیر زمین منتقل شده است."

سارکوزی در بخش ديگري از اظهارات ماجراجويانه‌اش مقام‌هاي كشورمان را متهم کرده است که در موضوع هسته ای از همکاری با جامعه بین المللی سرباز می زنند و هشدار داد: "ایران مذاکرات جدی (بر سر برنامه هسته ای خود) را رد می کند و به جای ارائه پاسخ معتبر به نگرانی های جامعه بین المللی، دست به اقدامات تحریک آمیز تازه می زند."

رئیس جمهور فرانسه همچنین تاکید کرده است که فرانسه در راستای افزایش فشار بر ایران برای توقف برنامه هسته‌ایش، در حال همکاری با جامعه بین المللی برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی است.

فرانسه در طول ماه‌هاي اخير تلاش كرده كه نقش خود را در معادلات جاري جهان ارتقا دهد، به‌عنوان نمونه اين كشور به‌دليل ترس از تسري ناآرامي‌هاي شمال افريقا در مصر و ليبي و جلوگيري از اين مسأله، طرح مداخله نظامي ناتو را به شوراي امنيت برد و همچنين در زمينه آماده كردن پيش نويس قطعنامه عليه سوريه پيش‌قدم بوده است. در عين حال، امريكا و انگليس به‌دليل مشكلات داخلي خود از محور شدن در اين موارد پرهيز مي‌كنند.

به‌نظر مي‌رسد صهيونيست‌ها نيز با آگاهي از شرايط فعلي فرانسه، رئيس هرزه كاخ اليزه را بهترين گزينه براي سخنگويي اروپايي‌شان در شرايط كنوني و تغيير تمركز از گرايش‌هاي ضد اسرائيلي كه در اثر بيداري اسلامي در منطقه موج مي‌زند، يافته‌اند.

از سوي ديگر، در طول مذاكرات هسته‌اي كشورمان نيز نمايندگان فرانسه هميشه گستاخانه‌تر از بقيه برخورد كرده و به نوعي رفتار مي‌كنند كه گويا تمايلي براي حل موضوع ندارند.

کارشناسان علت های مختلفی برای این رفتار غیر متعادل فرانسه ذکر می کنند. علت اول می تواند این باشد که فرانسه مایل است همواره یک قدم جلوتر از امریکا حرکت کند و نوعی هویت اروپایی را برای خود حفظ نماید. در مواردی این حفظ هویت اروپایی مستلزم تندروی و درمورادی هم مستلزم نرمش بوده و هردو رفتار در طول تاریخ مذاکرات هسته ای از فرانسه مشاهده شده است.

علت دوم این است که فرانسوی ها به دلیل اینکه ایران آنها را از مذاکرات وین حذف کرد، نوعی احساس خصومت شخصی و در نتیجه آن حس انتقام جویی پیدا کرده اند.

علت سوم از دید برخی کارشناسان این است که لابی اسراییل در فرانسه بسیار قوی است و بر خلاف امریکا هیچ نیروی تعدیل کننده ای هم در مقابل آن وجود ندارد.

و نهایتا علت چهارم به راهبرد سنتی فرانسوی ها درباره مسائل مرتبط با اشاعه مربوط می شود که همواره بر ضرورت حذف غنی سازی در ایران و ترس از احتمال معامله امریکا در این مورد مبتنی بوده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ساركوزي, مترجم فرانسوي, ايده‌هاي ضد ايراني صهيونيست‌ها, توهم محوريت, رئيس هوس‌باز اليزه, اقتصاد امريكا, ناآرامي‌هاي انگليس, تولید اورانیوم ۲۰ درصدی, توقف تولید سوخت هسته ای, ,