ادعاي فعاليت‌مخفي اتمي‌ايران در گزارش‌آژانس به‌قلم مأموران‌سيا و MI6
 

گزارش جديد مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد ايران در حالي منتشر شد كه يوكيا آمانو در اين گزارش به‌وضوح ادعاهاي جديد و بي‌اساسي را مطرح كرده كه نشان مي‌دهد هر چه جلوتر مي‌رويم پيش‌بيني‌ها در مورد اينكه جانشين البرادعي وابستگي‌هاي غيرقابل انكاري به سرويس‌هاي امريكا و انگليس دارد و گزارش‌هايش نيز در همين سازمان‌ها پخت و پز مي‌شود، بيشتر تأييد مي‌شود.

به گزارش رجانيوز، بر خلاف سياست رسمي ايران كه معمولاً‌ در مواضع اعلامي، گزارش‌هاي آمانو نشانه شفافيت برنامه هسته‌اي كشورمان خوانده مي‌شود، مديركل آژانس در گزارش سپتامبر؛ آخرين گزارش فصلي 2011 ادعا كرده است كه نگران است ایران مخفیانه در حال کار بر روی اجزای یک برنامه سلاح اتمی باشد.

مدیر کل آژانس در گزارش امروز خود اعلام كرد که بسیاری از کشورهای عضو شواهد و قرائنی ارائه کرده اند که در تهیه گزارش موثر بوده است و اطلاعات دریافت شده را "معتبر، مفصل و جامع" توصیف کرد.

با اين حال، اومانو در گزارش خود ادعا كرده است كه اين نهاد "به شکلی فزاینده نگران وجود احتمالی فعالیت‌های مخفیانه اتمی توسط سازمان‌های مرتبط با نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال است که از جمله فعالیت‌ها مربوط به تولید یک کلاهک اتمی برای یک موشک را شامل می شود و در مورد آن، اطلاعات تازه به آژانس می رسد".

ادعاي فعاليت‌هاي مخفيانه اتمي ايران تاكنون به اين صراحت در گزارش‌هاي آژانس مطرح نشده بود و مديركل معمولاً با رونويسي از گزارش‌هاي قبلي اظهار مي‌داشت كه جمهوری اسلامی به تعهدات خود از جمله اجرای مفاد پروتکل الحاقی و تعلیق فعالیت‎های مرتبط با غنی‌سازی، عمل نکرده، بنابراين آژانس نمي‌تواند تأييد كند كه ايران برنامه هسته‌اي ندارد اما در گزارش جديد علاوه بر تكرار بخش اول اين ادعا، افزوده شده كه این نگرانی وجود دارد که تهران در حال کار بر روی یک برنامه سلاح اتمی باشد و در ادامه نيز ادعاي فعاليت مخفيانه اتمي مطرح شده است.

به نظر مي‌رسد با ناكارآمدي تحريم‌ها عليه ايران، شكست مذاكرات با 1+5 به‌دليل پافشاري اين گروه بر پيش‌شرط‌هاي غيرمنطقي خارج از تفاهم مذاكرات ژنو3، تحولات منجر به بيداري اسلامي در كشورهاي عربي، آژانس به‌جاي اينكه پرونده كشورمان را به حالت عادي بازگرداند، همان ادعاهاي موجود در مطالعات ادعايي را كه از سوي سيا تهيه شده بود، به‌عنوان آتش تهيه دور جديد فضاسازي‌ها تكرار كرده است.

رجانيوز پيش از اين خبر داده بود كه دو نفر از اعضاي مرتبط با سرويس‌هاي امريكا و انگليس نقش محوري در تنظيم گزارش‌هاي فصلي آژانس در مورد ايران را برعهده گرفته‌اند.

در حالي كه در دوره البرادعي، اويلي هاينونن با همكاري كامل سيا گزارش‌هاي جانبدارانه عليه ايران تنظيم مي‌كرد و حتي فراتر از چارچوب اختيارات و وظايف خود، براي سفيران ساير كشورها جلسه توجيهي عليه ايران با استناد به اطلاعات جعلي و كذب ترتيب مي‌داد، در دوره آمانو، "هرمان ناکارتز" جانشين او در آژانس نيست كه اين خط غيرسازنده را دنبال مي‌كند، بلكه همزمان با کاهش نقش او به‌عنوان معاون پادمان یوکیا آمانو، دو کارمند مرتبط با سرویس های اطلاعاتی امریکا و انگلیس نقش اصلی را در تدوین گزارش های مدیر کل در مورد ایران بر عهده گرفته اند.

نفر اول از این دو نفر یک دیپلمات انگلیسی با نام "گراهام اندرو" است که با سمت مشاور مدیرکل آژانس فعالیت می کند. وی پیش از این همکار جان ساورز در وزارت خارجه انگلیس بوده و همچنان مستقیما به وی گزارش می دهد. فرد دوم هم فردی است به نام "لری جانسون" که سمت مدیر کل حقوقی آژانس را بر عهده دارد.

جانسون هم ارتباط هایی مستمر و نه چندان پنهانی با "گری سیمور" مشاور امور خلع سلاح باراک اوباما و یکی از تندروترین چهره های کاخ سفید علیه ایران و "لئون پانتا" رییس سیا دارد. علاوه بر این شواهدی موجود است که این دو با "هاتچینسون" بازرس سابق آژانس که به دلیل ارتکاب تخلفات متعدد از ایران اخراج شد و اکنون در دبیرخانه آژانس مشغول کار است، ارتباطات تنگاتنگی دارند.

رویه گزارش نویسی این دو مبتنی بر چند اصل است:

1- اینکه میان اطلاعاتی که محصول فعالیت مستقیم بازرسان در ایران است و اطلاعات عموما بی پایه ای که سرویس های جاسوسی غربی در اختیار آژانس قرار می دهند، تفکیک نکرده و تلاش می کنند ملغمه ای از این دو را ارائه كنند.

2- این دو نفر تلاش می کنند قبل از انتشار هر گزارش آژانس با درز دادن اخبار و اطلاعات دروغ یا ناقص و جهت دار به رسانه های غربی فضای روانی در وین را تحت تاثیر قرار دهند تا نکات مثبت گزارش و همکاری های ایران به چشم نیاید.

3- اصل بعدی این است که این افراد با هماهنگی آمانو همواره تلاش کرده اند تا گزارش به لحاظ حقوقی حتی المقدور دو پهلو و مبهم باشد و خواننده نتواند میان وظایف قانونی ایران و توقعات قدرت های بزرگ از آن که در قالب قطعنامه های شورای امنیت بیان شده، تفکیک کند.
 
4- و اصل آخر منطبق کردن گزارش های آژانس با نیازهای سیاسی و اطلاعاتی کشورهای غربی است تا آژانس همواره به عنوان یک "تایید کننده" در سیستم سلطه بین المللی باقی بماند.

دیپلمات های مستقر در آژانس عقیده دارند آمانو کاملا نسبت به این وضعیت آگاه است و همان‌طور که قبلا به دیپلمات های امریکایی قول داده بود -و ویکی لیکس نيز اسناد آن را منتشر كرد- تمامی انتصابات و فعالیت های خود را روزانه با سفیر امریکا در آژانس هماهنگ و موارد "غیر قابل قبول" را منتفی می کند.

برخی دیپلمات ها می گویند علاوه بر ذهنیت و تفکر کاملا امریکایی آمانو، شکننده بودن جایگاه او در آژانس (به این دلیل که او تنها یک رأی از رقیب خود بیشتر داشت) موجب شده او هر چه بیشتر به امریکا و انگلیس تکیه کند و همین امر روابط او را با بلوک های مستقل در آژانس به‌ویژه غیر متعهدها بحرانی کرده است.

نكته قابل توجه اينكه در گزارش جديد آمانو ليستي از بازرسي‌ها و مكاتبات ايران درج شده كه نشان‌دهنده شفافيت مسائل هسته‌اي كشورمان است.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فعاليت‌مخفي اتمي‌ايران, گزارش‌آژانس, مأموران‌سيا, MI6, گزارش جديد, مديركل آژانس بين‌المللي, انرژي اتمي, ,