كاهش 36درصدي صادرات‌خدمات‌فني در سال‌جهاداقتصادي/ راه‌حل چيست؟
 

 

سعید فرزانه- کارشناس شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران (ایتان):

بر اساس گزارش مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت (شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران خبر شماره 14796 مورخ 12مرداد90 با عنوان "مدیر کل دفتر توسعه صادرات خدمات: صادرات 604 میلیون دلاری خدمات فنی و مهندسی") ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی در چهار ماهه نخست امسال 604 میلیون دلار بوده که درمقایسه با صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 946 میلیون دلار، نشان از کاهش 36 درصدی ارزش آن در چهار ماهه نخست سال دارد. (سازمان توسعه تجارت مرداد 1389 گزارش نمایه تجاری جمهوری اسلامی ایران)

این در حالی است که ظرفيت صادرات خدمات فني و مهندسي در كشور 15 ميليارد دلار در سال برآورد می شود. (خبرگزاری فارس خبر شماره 9001280531 مورخ 28 فروردین 90 با عنوان "تحقق 15 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در گروي حمایت دولت و افزایش توان فاینانس")

يكي از موانع مؤثر در صدور خدمات فني و مهندسي، تحريم هاي مالي یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا و امریکا است که استفاده از ارزهاي واسط دلار و يورو را در مبادلات تجاری از جمله خدمات فنی و مهندسی با مشکل مواجه ساخته است.

علاوه بر اين محدودیت‌ها، ريسك نوسان‌هاي نرخ ارز را می توان مانع دیگری در استفاده از تسهیلات ارزی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست. در صورتي كه راهبرد حذف ارز واسط در صدور خدمات فنی و مهندسی از طریق تامین مالی ریالی پروژه های آن در دستور کار دولت قرار گیرد، به صورتی که صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت های ایرانی به صورت EPCf (EPCf: Engineering-Procurement-Construction-Financing) انجام شود، مي توان با رفع موانع موجود، صادرات خدمات فنی و مهندسی را افزایش داد و به تبع آن تولید و اشتغال در داخل کشور را رونق بخشید.

برای مثال در شرایط فعلی، کشور عراق نیازمند احداث نیروگاه های برق متعدد است و شرکت های ایرانی نیز تاکنون یک نیروگاه را با تأمین مالی صددرصدی از سوی طرف عراقی ساخته اند اما بنا بر اعلام مدیرعامل مپنا (پایگاه اطلاع رسانی ستاد ویژه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق خبر شماره 538 مورخ 6 اردیبهشت 90 با عنوان "توضیحات مدیر عامل مپنا درباره راه‌اندازی نیروگاه الصدر عراق") ساخت نیروگاه دوم با مشکل تأمین مالی روبرو شده است.

حال اگر تأمین مالی ریالی این پروژه از طریق قرارداد EPCf در دستور کار قرار گیرد، به راحتی مشکل ساخت نیروگاه برطرف می شود و اعتبار شرکت های ایرانی در زمینه سرعت و کیفیت انجام پروژه ها مخدوش نخواهد شد. توان شرکت مپنا در ساخت نیروگاه ها به گونه‌اي است که می تواند 85 درصد از تجهیزات نیروگاهی را از داخل ایران تامین کند.

بنابراين، ضروري است دولت اقدام‌هاي لازم را براي حذف ارز واسط از طریق تامین مالی ریالی صادرات خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار قرار دهد تا بخش خدمات فنی و مهندسی شاهد شکوفایی و رشد صادرات شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : كاهش 36درصدي, صادرات‌خدمات‌فني, سال‌جهاداقتصادي, شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران, ایتان, ,